Laptops

In zeven stappen naar succesvolle social media

De afgelopen weken hebben we op De Kracht van Content een zevental vaardigheden voor de social media-redacteur besproken. Van media kunnen duiden tot aan analyse en optimalisatie. We hebben besproken welke tools je nodig hebt om social media effectief in te zetten, en deze gekoppeld aan cases en voorbeelden uit de praktijk. We zijn aan het einde van deze reeks gekomen, en kijken naar de belangrijkste geleerde lessen.

1. Luister naar je doelgroep

Belangrijker nog dan wat je als bedrijf wil vertellen, is wie er naar luistert. Je huidige én beoogde doelgroep zijn daarom de doorslaggevende factor bij het bepalen van de juiste social media-kanalen. Het interview met Rowan Huiskes van Stichting Lezen bevestigt dit: “Bij de keuze voor de social media-strategie weegt allereerst de doelgroep mee. Projecten gericht op jongeren vragen om andere kanalen dan corporate communications; die voornamelijk gericht zijn op intermediairs.” 

2. Vind de juiste houding en toon

Stel je als organisatie benaderbaar op en ga het gesprek aan. De juiste houding en toon zijn daarvoor erg belangrijk. Hoe je deze ontdekt? Ga terug naar de kernwaarden van jouw organisatie. Waarom werken je collega’s hier zo graag? Hoe wil jij aangesproken worden? Vind zo de juiste tone of voice die past bij jouw organisatie.

De toon waarmee je je boodschap overbrengt kan je per medium laten verschillen. Tim van Waard van Werken voor Nederland vertelt hierover: “Onze kanalen sluiten goed aan op de doelstellingen die we met social media hebben: inspireren, verbinden en converteren. Dit proberen we in elk platform door te laten klinken, maar de accenten verschillen wel per kanaal.”

3. Stel doelen

Hoe bepaal je of je social media-inspanningen succesvol zijn? Stel doelen vast. Dan weet je wat je doet, waarom je het doet en of het werkt.

Wat zijn dan goede doelstellingen voor social media? Denk verder dan aantallen likes of volgers. Die zijn vaak slechts het middel om je doel te bereiken. Er zijn vier primaire doelen te benoemen voor social media:

  1. Branding: groter marktaandeel met het juiste gevoel
  2. Autoriteit vergroten: ambassadeurs vinden en binden
  3. Hogere sales, meer leads, minder telefoontjes
  4. Je doelgroep beter leren kennen

Bepaal zelf welke van deze doelen het beste bij je organisatiedoelstellingen past en hoe je deze vertaalt naar voor je doelgroep waardevolle content. Maak je doelstellingen ook SMART.

4. Meet en weet

Om te meten of je je doelen behaalt, is het van belang om KPI’s te koppelen aan je doelstellingen. Een goed voorbeeld van een social campagne waarbij het doel branding belangrijk was, is de Valentijnscampagne van PostNL. Uit ons interview met Yannick Colastica, Social Campaign Manager bij PostNL:

Ja, de actie kostte ons geld. Maar branding mag best wat kosten. […] We hebben bovendien de verwachtingen weten de verdubbelen. Alleen al daarom staat het geïnvesteerde bedrag niet in verhouding tot de awareness die we met de campagne hebben gegenereerd.” 

5. Zoek de verbinding

Social media maakt deel uit van een groter plan. Je overkoepelende online strategie, en uiteindelijk je bedrijfsstrategie. Zorg dat de uitvoering van social media niet op zichzelf staat, maar onderdeel uitmaakt van het grotere geheel. In een strategisch plan maak je de vertaalslag van organisatiedoelen naar je inzet op social media. Werk samen met andere afdelingen en zet social media slim in om bestaande campagnes te versterken of nieuwe te initiëren op basis van wat je ziet gebeuren online.

6. Leg vast én laat los

Goed social media-beheer valt of staat met een goede voorbereiding waarin je verantwoordelijkheden, taakverdeling en strategie bepaalt. Op basis hiervan maak en plan je je content. Belangrijk hierbij is dat je vertrouwt in jezelf en niet teveel laat leiden door meningen van anderen. Onthoud dat je social media-beheer geen rechte weg is en dat je zo nu en dan off road moet gaan en je strategie moet aanpassen. Durf los te laten, dan ontstaan de mooiste dingen.

7. Blijf bijsturen

Geen enkele strategie werkt direct perfect en ze zijn ook niet oneindig houdbaar. Blijf dus opletten, meten en bijsturen. Zoals Matthijs van Nieuwkerk zei: ‘je bent zo goed als je laatste show’. Dat is ook zo op social media. Je bent zo goed als je laatste maandrapportage, je bent zo goed als je behaalde of gefaalde doelstellingen. Als er een storm uitbreekt op social media ben je zo goed als je laatste tweet. Ook al zijn social media nú, je wil wel de lange termijn, de lange adem en het grote plaatje blijven zien.  Hou vast aan een goede strategie die alleen flexibel is door onderbouwde kritiek en vergeet niet om actueel te blijven.

Je ziet: social media is niet iets wat je er ‘even bij doet’. Een goede strategie en uitvoering vragen om een een professionele social media-redacteur, die deze vaardigheden onder de knie heeft. Alleen zo haal je het beste uit jouw social media-kanalen. We vertellen je graag meer over wat de professionals van Presenter voor jou kunnen betekenen.

Over de auteur: Presenter

De Kracht van Content is het weblog van Presenter.
Wij zijn een online communicatiebureau dat gelooft in de kracht van content. We adviseren, ondersteunen en begeleiden organisaties bij hun online communicatie. Onze kennis en ervaring delen we elke dag bij onze klanten, maar ook op kennisevents, in whitepapers en op dit weblog.

Tags: social media strategie, social media redactie, social media redacteur



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond