Social media houding en toon Her

Sla de juiste toon aan met de goede houding

Als je aan de slag gaat met social media is het belangrijk om te weten welke kanalen je het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf en waarom. Daarnaast staat of valt je succes op social media met de juiste houding en toon. De juiste houding in je organisatie is essentieel voor de juiste toon. Maar hoe vind je de juiste toon voor jouw organisatie? En waarom is dat zo belangrijk?

Vergelijk het met Scarlett Johansson in de film Her. Als Samantha verbeeldt zij een computersysteem met een menselijke stem. Het resultaat? Hoofdrolspeler Joaquin Phoenix krijgt warme gevoelens voor haar omdat het computersysteem menselijke trekjes heeft. Op social media werkt het net zo. Stel je als organisatie benaderbaar op en ga het gesprek aan. Zo zorg je, net als Samantha in Her, voor een warme band tussen jou en je klanten en creëer je een herkenbare brand identity. Die warme en menselijke band voorkomt geïrriteerde of teleurgestelde klanten die snel zijn uitgekeken op jouw social media profiel.

Niemand zit te wachten op een Twitter-timeline of Facebook Wall vol schreeuwende aanbiedingen. Kijk maar eens tussen de reacties op dit soort posts. Die zijn vaak niet al te positief. Facebook herkent tegenwoordig met een slim algoritme trouwens posts waar het alleen gaat om het verkrijgen van likes of het geven van korting. Het is dus zaak dat je het gesprek aan gaat. Of het een reactie op een klacht is, een inhaker op een eerdere tweet of als iemand gewoon een vraag stelt, moet helemaal niet uitmaken. Praktisch betekent dit dat je ook andere interessante content online moet zetten die past bij jouw organisatie (houding). Content om te informeren, discussie uit te lokken of om te vermaken. In het beste geval worden je volgers ambassadeurs van jouw organisatie. Houd hiervoor ook tenminste twee van de zes principes van Robert Cialdini in gedachten:

  • Social proof

Als je vrienden iets oké vinden, dan zal het wel goed zijn. Heb je een like te pakken? Daarmee willen ze in zeker zin zeggen; ‘ik vind bedrijf X een toffe club en zou het aanraden bij mijn vrienden’.

  • Wederkerigheid

Heb je via social media een probleem opgelost of iemand goed advies gegeven? Grote kans dat zij iets terug willen doen. Bijvoorbeeld in de vorm van een like, tweet of aankoop.

Een grote schare trouwe en oprechte volgers helpen je om je product te verkopen, meer leads te genereren of welke doelstellingen dan ook te behalen. Klinkt goed, maar hoe vind je die menselijke houding en toon?

 

Social media houding en toon voorbeeld Vodafone deals

Inhaker op de juiste toon

Verschil tussen houding en toon

Houding bestaat uit de herkenbare normen en waarden binnen je bedrijf. Om achter de houding te komen, stel je vragen zoals:

  • Waarom is dit bedrijf ooit opgericht?
  • Waarom kwam je juist hier werken?
  • Wat zijn de kernwaarden van je organisatie?
  • Wat maakt het zo uniek?

Vraag eens aan je collega’s of ze de werksfeer in een paar steekwoorden willen omschrijven. Zo kom je erachter wat de drijfveren van je organisatie zijn. Je komt er dan ook meteen achter of iedereen dezelfde mindset heeft. Heeft je manager of marketingafdeling een ander ideaalbeeld van je organisatie? Dan is er werk aan de winkel: probeer iedereen, voor zo ver mogelijk, op één lijn te krijgen. Gelukt? Dan moet je deze houding op je publiek, zowel online als offline, overbrengen.

De toon is de manier waarop je je potentiele klanten aanspreekt. Je houding is als het goed is altijd hetzelfde. De toon waarmee je je boodschap overbrengt kan je per medium laten verschillen. Maar pas op: is je Twitter-kanaal heel hip maar is de rest van je organisatie eigenlijk heel stijf? Dan kom je niet oprecht over en laat je je klanten in verwarring achter. Wees altijd consequent, dus herkenbaar, in wat je doet. Het is misschien een open deur, maar blijf ook altijd beleefd.

slecht advies social media houding en toon

Hoe je níet moet reageren

Handvatten voor het ontwikkelen van een goede toon

Dit overzicht van Stephanie Schwab van the Social Media Explorer is een goede manier om meer inzicht te krijgen in wat het verschil is tussen de juiste houding en toon op social media. In dit schema gaat zij veel verder dan alleen houding (voice) en toon (tone). De juiste houding heb je als het goed is al gevonden. De toon hangt af van hoe je zelf wilt overkomen (character), waarom je in gesprek gaat op social media (purpose) en met welke woorden je dit doet (language). Deze vier elementen staan altijd in verbinding met elkaar.

Stephanie Schwab Social Media Explorer tone of voice

Rocket Media heeft bovendien een template ontwikkeld om bijvoorbeeld voor Twitter en Facebook uit te vinden wat de juiste toon is. Als je antwoord hebt op deze vragen, dan wordt het schrijven van een tweet of post een stuk eenvoudiger. Het dwingt je om goed na te denken wat je wilt zeggen en waarom.

  • Wat ga je schrijven?
  • Voor wie schrijf je?
  • Welk gevoel moet het bij de lezer oproepen?
  • De juiste toon bij dit scenario is:
  • Deze stijl is het meest geschikt:
  • Andere tips:

In de praktijk ziet dat er ongeveer zo uit:

Wie? Webshop Uitzendbureau
Wat ga je schrijven? Een Facebook-post Een tweet
Voor wie schrijf je? Nieuwe en bestaande klanten Freelancers en werkzoekenden
Welk gevoel moet het bij de lezer oproepen? Ze moeten geïnteresseerd en geprikkeld worden door je product Lezer moet zin krijgen om aan de slag te gaan voor jouw opdrachtgever.
De juiste toon bij dit scenario is Opgewekt, activerend en positief Uitdagend, serieus, betrouwbaar
Deze stijl is het meest geschikt Ook helemaal klaar met de winter? De nieuwe collectie zomerschoenen is bij ons al binnen. Nú met gratis verzending. Combineer je een solide marketing trackrecord met een pionierende instelling? Solliciteer dan nu voor Media & Marketing Services Specialist.
Andere tips Illustreer altijd met een afbeelding. Link altijd naar een vacature tekst of ‘werken bij’ pagina.

Aan de slag

Gebruik de vragen van Rocket Media of het schema van Stephanie Schwab om te bepalen wat de inhoud van je bericht wordt en welke toon je daarbij gebruikt. Met de juiste houding en toon zorg je dat je benaderbaar bent op social media. Dat zorgt weer voor meer engagement en een hogere conversie.

Op zoek naar meer inspiratie? Marketingfacts heeft 5 goede cases van organisaties die met succes het gesprek aan gaan op social media. Houd ook de komende tijd de Kracht van Content in de gaten voor meer artikelen over de inzet van social media.

Over de auteur: Jadwiga Peters

Tegenwoordig doen we alles online. Content maakt of kraakt de user experience. Niks is frustrerender dan verkeerde, incomplete of onvindbare informatie. Ik draag als contentspecialist bij Presenter graag mijn steentje bij aan het optimaliseren van webteksten. Daarnaast weet ik als DKvC- en hobbyblogger hoe belangrijk het is om treffend te schrijven voor je doelgroep.

Tags: social media beleid, social media strategie, social media redactie, social media redacteur, tone of voice



0 reacties op dit artikel