e-fashion 2015

EMERCE en Textilia presenteren eFashion 2015

Op dinsdag 19 mei vond eFashion – hét congres op het gebied van online fashion – plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Een inspirerend evenement met diverse sprekers uit het veld, die de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van online marketing en e-commerce in de mode-branche met ons deelden.

Hoogtepunt van het evenement was spreker Zeeshan Khan, chief entertainment officer en oprichter van marketingbureau Funsumer. Hij wist ons op ontzettend enthousiaste en energieke wijze mee te nemen in de wereld van neuromarketing.

Zeeshan Khan

“Luister niet naar je klanten, maar kijk wat ze doen”

Neuromarketing geeft inzicht in gedrag en emoties

Zo vertelde hij over de insula: een gedeelte van de hersenen dat is betrokken bij veel verschillende functies, zoals emoties en pijn. Ook legt hij uit dat 95% van onze dagelijkse beslissingen onbewust gemaakt worden (snel, automatisch, vanuit emotie). Toch richten de meeste marketeers zich op die overige 5%, terwijl zij beter de focus kunnen leggen op het verleiden van ‘het emotionele brein’. Bedrijven als Coca Cola, Disney en Ikea doen dit al jaren, zij weten zeer goed op ons onderbewustzijn en onze emotie in te spelen.

Off- en online voorbeelden

Bij Ikea weten ze als geen ander hoe ze hierop in moeten spelen. Ikea is grotendeels gericht op betaalbare ‘gewoonte aankopen’. Producten die we altijd wel kunnen gebruiken, zoals afwasborstels, batterijen en gloeilampen.
 Maar hoe werkt het als je een duurdere aankoop doet, een aankoop waarvan de prijs de insula activeert? Zogezegd: de pijn van het betalen. Aan het eind van je journey door Ikea, word je na het afrekenen verleid met de lekkere en vooral goedkope snacks. Hotdogs voor €1,50 en ijsjes voor maar liefst €0,50, die de ‘pijn’ verzachten! Geheel strategisch en je verlaat Ikea met een positief en tevreden gevoel. En hoe vertaalt zich dit naar online? Zeeshan noemt tal van online voorbeelden van neuromarketing, waaronder Booking.com. Zij weten de pijn van het betalen weg te nemen door je de mogelijkheid te bieden om bij aankomst te betalen in plaats van direct online.

voorbeelden

“De kunst is om de aankoop en betaling op te splitsen”

Naast deze voorbeelden nam Zeeshan ons mee in zijn verhaal met nog tal van andere inspirerende off- en online voorbeelden. Van Cosmopolitan tot Albert Heijn, Wehkamp en Coolblue, zoveel voorbeelden dat hij tijd te kort kwam. Maar dat leek het enthousiasme niet te drukken. Want als je spreektijd voorbij is, de volgende spreker klaar staat en op dat moment de reacties uit de zaal zijn: ‘gewoon doorgaan!’, dán weet je je publiek te boeien!

Overige topsprekers die tijdens dit evenement hun podium pakten waren sprekers van bedrijven als Nelly.com (over een winstgevend bedrijf zijn in de toekomst), Google Shopping (over het toepassen van Google Shopping in de mode), Netprofiler (over het belang van feedmarketing) en duo presentatie van PostNL en 9straatjesonline (over logistiek en de klant altijd en overal willen voorzien van zijn/haar behoefte).

eFashion 2015: een inspirerende dag met een verrassend leuk samengesteld programma en presentaties vol nuttige voorbeelden en tips om in de praktijk te brengen. Tot volgend jaar!

Tags: congres, conversieoptimalisatie, conversie, e-commerce, e-fashion