Laptop en kladblok

Vertaal organisatiedoelen naar je social media-strategie: 5 tips

Veel bedrijven zijn al enige tijd bezig met social media. Soms opgestart vanuit de behoefte om ‘iets te doen met social media’. Aanwezig zijn is echter geen doel op zich. Social media écht effectief inzetten is een stuk eenvoudiger met een goede strategie als fundament. Veel van wat je daarvoor nodig hebt, ligt er waarschijnlijk al. Als het goed is maakt social media namelijk deel uit van een groter plan. Je overkoepelende online strategie, en uiteindelijk je bedrijfsstrategie. Zet social media in om je organisatiedoelen te behalen met deze 5 tips.

1. Sta stil bij het waarom

Als je nadenkt over je social media-strategie, ben je vaak al in middelen aan het denken. Laat je niet misleiden door de laagdrempeligheid waarmee je een account op Twitter of Facebook aanmaakt, en denk eerst goed na over waarom je aanwezig wilt zijn op social media. Welke toegevoegde waarde heeft de inzet van social media voor jouw organisatie? Ook wanneer je al actief bent op social media is het goed om deze vraag te (blijven) stellen.

Realiseer je dat social media geen ‘gratis’ extra marketingtool is. Of, zoals Jay Baer het verwoordde: “social media isn’t inexpensive: it’s different expensive” (The NOW Revolution, 2011). De investering in tijd, en daarmee in capaciteit, is relatief groot. Die investering kan het méér dan waard zijn, mits je heldere en realistische verwachtingen hebt.

2. Bepaal je doelen

Wat wil je bereiken? Bedenk dat ‘het goed doen’ op social media nooit een doel op zich is. Social media-kanalen zijn slechts middelen. Ga doelbewust te werk door specifiek en concreet te benoemen hoe de inzet van social media gaat bijdragen aan de realisatie van jouw organisatiedoelstellingen.

Het effectief inzetten van Facebook is geen doel. Het vergroten van het aantal abonnees op een maandblad middels een Facebookcampagne rond een gratis proefabonnement, kan wel een doel zijn. KPI’s zijn dan bijvoorbeeld het aantal volgers en likes op de pagina van je magazine of het aantal aangevraagde proefabonnementen.

3. Bereik je doelgroep

Collega Pien van der Steen schreef een praktisch blog over hoe je er in vier stappen achter komt waar je doelgroep zich bevindt op social media. Dit wil je volgens haar in elk geval weten:

  1. Zit mijn doelgroep op social media, en waar dan?
  2. Hoe actief is mijn doelgroep, en op welke momenten?
  3. Waar heeft mijn doelgroep online behoefte aan?

Je doelgroep is niet opeens anders op social media. Wel kan het zijn dat er slechts een gedeelte van je doelgroep aanwezig is op social media, of dat je doelgroep zich verspreidt over verschillende kanalen. Maak dus onderscheid tussen segmenten, je nichedoelgroepen.

4. Maak van social media geen eilandje

Een goed ingerichte social media redactie is essentieel, maar kijk ook breder. Organisaties die echt succesvol zijn op social media, hebben een collectieve ‘social mindset’, zoals Jarno Duursma het noemt (Social Media Strategie in 60 minuten, 2013).

Relevante en deelbare content komt niet altijd vanuit de afdeling marketing of online. Betrek mensen uit alle lagen van je organisatie. Zorg dat de uitvoering van social media niet op zichzelf staat, maar onderdeel uitmaakt van het grotere geheel. Werk samen met andere afdelingen en zet social media slim in om bestaande campagnes te versterken of nieuwe te initiëren op basis van wat je ziet gebeuren online.

Creëer naast draagvlak ook bewustzijn. Medewerkers die klantcontact hebben zijn vaak ook op die manier vindbaar op het web en voor de buitenwereld een heel concreet en zichtbaar onderdeel van je organisatie. Besteed aandacht aan hoe je zaken afschermt of welke informatie je beter niet kunt delen op Twitter.

5. Meet, evalueer en optimaliseer

Wat leveren je inspanningen op voor je bedrijfs- en online doelstellingen? Neem in je strategie op hoe je het succes van je activiteiten gaat meten. En ook hier: probeer niet sec naar je social media metrics te kijken, maar bekijk ook het effect op de rest van je activiteiten. Wat leveren je volgers op Twitter eigenlijk op, bijvoorbeeld aan verkeer naar je website? Wat is het effect van je webcare op de klantenservice?

Klaar?

Zeker voor social media geldt dat je strategie nooit ‘af’ is. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op en waar je doelgroep over een paar jaar zit, is niet te voorspellen. Volg die ontwikkelingen, meet je resultaten en stuur bij. Als het goed is beperkt je strategie je niet in je vrijheid, maar helpt het je juist om, ook in de toekomst, keuzes te maken. Je hebt immers goed nagedacht over waarom je bepaalde dingen wel of niet doet.

Headerbeeld via Markus Spiske / www.temporausch.com

Over de auteur: Roos Bouman

In de snel veranderende wereld van communicatie is je onderscheidend vermogen belangrijker dan ooit. Ik geloof dat je mensen niet bereikt door harder te schreeuwen, wel door naar je doelgroep te luisteren en relevantie te bieden. Die relevantie en verbinding zoek ik als online specialist bij Presenter dagelijks op, zowel in webteksten, e-mailcampagnes als op social media.

Tags: social media strategie, social media integratie



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond