Storytelling en de vieze prinses: this time it’s personal

Verhalen vertellen is een van de oudste en meest natuurlijke manieren van informatie overbrengen. In een goed verhaal herken je jezelf. Dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je doelgroep. Maar hoe vertel je nou een goed verhaal? Het antwoord is simpel. Maak het persoonlijk en op maat. Zorg ervoor dat de mensen aan wie je verhalen vertelt zich er in herkennen. Alleen dan ben je in staat om echt contact te maken.

Het verhaal van…

‘Kun je het verhaal van de vieze prinses nog een keer vertellen?’ Toen ik nog oppaste bij de kinderen van de buren, was dit het verhaal dat ik steevast moest vertellen voor het slapengaan. De vieze prinses was een kliedertante. Tot grote ergernis van haar koninklijke ouders. Ze zwom in zwembaden gevuld met aardbeienijs en uit haar douchekraan kwam vaak ook iets kleverigs: de ene keer limonade en de andere keer honing. Soms werd ik onderbroken voordat ik kon zeggen wat er uit de douchekop naar beneden daalde. Na veel geproest en gegrinnik van de kinderen, bleek dat er poep uit de douchekop moest komen. Dus poep werd het. Een onsmakelijk verhaal waar geen kinderboekenuitgeverij zijn handen aan vuil zou durven te maken. Desondanks was het verhaal in al zijn varianten bij Huize Benedenburen een heuse hit. Hoe kwam het dat deze prinses met haar onhygiënische gewoonten zo goed aansloeg?

Herkenning zorgt voor contact

Hoe hard de koning en koningin ook hun best deden, de vieze prinses vond altijd wel weer een manier om er een smeerboel van te maken. De droom van elk kind. Lekker vies worden hoewel je ouders dat niet willen. Modderpoelen zijn er om in te stampen en bolognese-saus is er gewoon voor gemaakt om in je haar te smeren. Dat hoef je een kind niet uit te leggen, daarom hoorden ze het verhaal in al zijn varianten ook zo graag. In hun fantasie zijn ze zelf die vieze prinses. En de koning en koningin, dat zijn hun ouders. Kortom, een verhaal waar ze zich in herkennen.

Storytelling: Batman en Robin

In de grote mensenwereld werkt het net zo. Wanneer je een verhaal vertelt, moet je er voor zorgen dat je publiek zich herkent in je verhaal. Het doel van een verhaal mag nooit zijn om te vertellen hoe geweldig jijzelf bent. Het gaat erom dat je laat zien hoe geweldig zij zijn. Zij zijn de held van het verhaal en niemand anders. Als je doelgroep Batman is, dan is je organisatie Robin. De Joker is het probleem dat je klant heeft, de taak die hij uit wil voeren. Jij helpt Batman – je klant dus – dat probleem op te lossen. Je helpt hem zijn leven aangenamer te maken. Om problemen op te lossen en wensen uit te laten komen. Kinderen worden graag vies. Het probleem is alleen: dat mag niet van mama en papa. In de fantasiewereld van een verhaaltje voor het slapen gaan, kunnen kinderen wél ongestraft vies worden. Zo werkt het ook bij grote mensen. Een verhaal spreekt tot de verbeelding en laat mensen zijn wie ze graag willen zijn, helpt ze te doen wat ze graag willen doen.

De bijzonderste van de hele wereld

Maar hoe komt het toch dat de vieze prinses met haar onsmakelijke gewoonten zo aansloeg? Omdat ik poep zei? Of was er meer aan de hand? Het verhaal van de vieze prinses werkte goed omdat het op maat was bedacht. Geen verhaal uit een kinderboek dat ze al kenden, maar elke week een nieuw verhaal. Ik kende de kinderen en wist waar ze om moesten lachen. Ze voelden zich daardoor de bijzonderste van de hele wereld. Ook volwassenen willen zich bijzonder en begrepen voelen. Verhalen zijn de meest natuurlijke manier om met mensen te communiceren. En bovendien een waardevolle investering in een langetermijnrelatie met je doelgroep. Maar hoe personaliseer je een verhaal? Hoe maak je een verhaal dat persoonlijk voelt, zonder dat je voor iedereen een apart verhaal hoeft te vertellen? Het leuke is: dat kan. Alle klant- en doelgroepkennis die je organisatie in huis heeft, helpen je inzicht te krijgen in de dromen, verlangens en behoeftes van de mensen die je producten kopen of van je diensten gebruik maken. Wanneer je die behoeftes en verlangens weet te vangen in verhalen, voelt ook je klant zich de bijzonderste van de hele wereld.

De ROI van een goed verhaal

Leuk, die theorie. Mooi verhaal. Maar wat levert het nou op? Best veel op de lange termijn. Even terug naar oppas-Sjors. Mijn belangrijkste taak was om er voor te zorgen dat de kinderen op tijd naar bed gingen. Door ze een verhaal te vertellen, werd op tijd naar bed gaan leuk. Daardoor had ik tijd om te studeren, waren de kinderen uitgerust voor school. De ouders konden bovendien onbezorgd een avondje uit gaan. Mijn ROI: 20 gulden voor een avondje oppassen, ik kon betaald studeren en ik had een legitiem excuus om met Lego te kunnen spelen. En omdat de kinderen de verhalen zo leuk vonden en de ouders onbezorgd een avondje uit konden, werd ik de weken erop steeds weer gevraagd om te komen oppassen. Zo kwamen mijn doelstellingen en de behoeftes van mijn doelgroep mooi samen.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: Storytelling, gepersonaliseerde content, Online personalisatie, personalisatie



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond