Wat is storytelling? De bouwstenen van een goed verhaal

Storytelling is een belangrijk gereedschap voor contentmarketing: verhalen vertellen waar je doelgroep op zit te wachten. Maar welke verhalen brengen je klant in beweging? Wanneer je de vijf bouwstenen van een verhaal juist invult, weet je in elk geval zeker dat je contact maakt met je klant.

Je zult het als contentprofessional waarschijnlijk al duizend keer hebben gehoord: zorg ervoor dat je content klantgericht is. Maar hoe doe je dat? En hoe kun je controleren of je bestaande content wel de juiste focus heeft? Wanneer je de vijf bouwstenen van een goed verhaal juist invult, weet je in elk geval dat je het juiste verhaal aan de juiste persoon vertelt.

Hoofdpersoon

Klantgerichte communicatie draait om, je raadt het al, je klant. Zorg er dan ook voor dat hij (of iemand waar hij zich mee kan identificeren) de hoofdrol speelt in je verhaal. Vergelijk het met een Suske & Wiske-album. Die verhalen gaan niet over Willy van der Steen, maar over Suske & Wiske. Al 300 albums lang. Zorg ervoor dat je klant in al je content centraal staat. Kruip in zijn brein.

Ambitie

Je klant wil altijd iets. Iemand wil op vakantie, maar wil er zo goedkoop en comfortabel mogelijk heen. Of iemand wil Julio Iglesias nou eindelijk eens live zien optreden. Voor je jarige zoon wil je een mooi cadeau kopen. Of wat te denken van je oude dag? Daar wil je toch ook zorgeloos van genieten. Iedereen heeft dromen, doelen, wensen en praktische taken die hij wil uitvoeren. En, nee dat is niet jouw product of dienst. Dat is slechts de route naar de oplossing.

Conflict

Wat is een goed verhaal zonder conflict? Een beetje saai. Dat geef ik gelijk toe. In het echte leven gaat het vaak niet anders. Je wilt een goedkoop vliegtuigticket kopen, maar ziet door de bomen het bos niet meer. En je pensioen regelen blijkt ook niet zo eenvoudig als het lijkt. Financiële producten kunnen ingewikkeld zijn en hoe weet je nu zeker dat je niet vooral de oudedagsvoorziening voor je pensioenverzekeraar wordt? Je klant wil zijn ambitie vervullen en iets houdt hem tegen. Wanneer je dit weet te benoemen, laat je zien dat je hem begrijpt. En goede vrienden, die begrijpen elkaar.

The A-Team

Oplossing

Ja, deze zag je natuurlijk al lang aankomen. Voorspelbaar als een aflevering van The A-Team. Denk je net dat het nooit meer goed komt, staat daar ineens een garage vol met handige spullen én een lasapparaat. Wat doe je dan? Juist: je rent naar binnen en bouwt die tractor die in de schuur staat om tot een lean mean vechtmachine. De A-Team connaisseurs onder ons weten dat die schuur er altijd staat wanneer hij nodig is. Zorg ervoor dat jouw product of dienst die A-Team schuur is. Begrijp het probleem van je klant en reik hem aan wat hij op dat moment nodig heeft. De rest doet je klant.

Resultaat

Nu je klant ziet dat je hem echt begrijpt (of daar op zijn minst veel moeite voor doet), heb je het fundament voor een gezonde relatie gelegd. Je klanten zijn meer geneigd je product of dienst te kopen als ze er een emotionele connectie mee hebben. Storytelling is een gereedschap voor contentmarketing. Het verhaal is geen doel op zich. Hoe je het verhaal vertelt, is vaak belangrijker dan het verhaal zelf. Vraag maar na in Hollywood. Daar zijn de verhalen vaak dun, toch zit je in de bioscoop op het puntje van je stoel.

de vijf bouwstenen van een verhaal

Goede verhalen gaan om mensen en hun behoeftes en verlangens. Niet over producten en bedrijven. Organisatiegerichte verhalen hebben als primair doel iemand zo snel mogelijk door de salesfunnel heen te trekken. Dat is het marketingequivalent van een one-nightstand. Dat is leuk voor even, maar op lange termijn heb je er weinig aan. Wanneer je je klant echt centraal stelt, bouw je een emotionele relatie met ze op.

Meer lezen over storytelling:

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: Storytelling, contentmarketing



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond