Mobile storytelling: mensen in beweging door een meeslepend verhaal

Mobile storytelling: een verhaal vertellen via mobiele devices. Dat kan natuurlijk door iemand op zijn mobiel te bellen en een verhaal te vertellen. Maar ook via online kanalen kun je via mobiele devices mensen raken met een verhaal. 5 verteltips en 3 cases uit de praktijk

Elke organisatie doet aan mobile storytelling. Of je hier nu bewust voor hebt gekozen of niet. Mobile storytelling is niet alleen het domein van socialmedia-kanalen als SnapChat, Instagram of Steller. Het is niet het volgende buzzwoord waar iedereen iets mee moet doen. Elke organisatie die online verhalen vertelt, doet dit namelijk al mobiel. Of het nu je corporate blog is, of de posts die je op Facebook- en Twitter-tijdlijnen plaatst: alle verhalen die je online publiceert zijn mobiel beschikbaar. En als je op die kanalen verhalen vertelt: storytell je dus mobile. Hou daar rekening mee

Stel het verhaal centraal

Mensen houden van verhalen. Kleine kinderen vatten de slaap niet als papa en mama niet eerst een verhaal voorlezen. En wij volwassenen kunnen ook geen dag zonder. Of het nu de laatste aflevering van Game of Thrones is of de laatste nieuwtjes bij de koffiemachine. We hebben verhalen nodig. Elke dag opnieuw. Onze behoefte aan verhalen is zo sterk dat we een groot deel van onze vrije tijd doorbrengen achter het blauwe licht van onze smartphone of tablet. Zelfs wanneer we erna de slaap niet meer kunnen vatten. Krachtig spul die verhalen. Wij mensen, lijken de verhalen zelf op te zoeken omdat we gewoon niet zonder kunnen.

Het verhaal op het juiste kanaal

Mensen zoeken de verhalen dus zelf op. Betekent dit dan dat het niet uitmaakt via welk kanaal je verhaal vertelt. Nee. Je gaat op een feestje het mooie verhaal van je wereldreis ook niet in de bezemkast of in de badkamer vertellen. Je gaat naar de woonkamer of de keuken. Daar waar het feestje is. Vertel je verhaal op het kanaal waar de mensen die je wilt bereiken zijn. Verhalen vertellen via SnapChat is dan wel misschien leuk om te doen, maar kleine kans dat je als looprekkenfabrikant daar je doelgroep vindt. Maar wanneer je als onderwijsinstelling studenten wilt werven, is SnapChat wel interessant. Daar zit immers de doelgroep. Een goed voorbeeld hiervan is de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Die gebruikten SnapChat om studenten te werven. Het doel: aankomende studenten laten zien hoe het is om aan de HvA te studeren. De snappende studenten geven niet alleen een beeld van de lessen, maar ook van het studentenleven zelf. Wie kan er geloofwaardiger vertellen over de studie en het studentenleven, dan de studenten zelf. Met succes. De stories werden bijna 1500 keer bekeken. Sommige studenten ontvingen bovendien zelfs liefdesverklaringen. En wat de dag concreet opleverde? De doelgroep kwam in beweging. Door de SnapChat-campagne kwamen er studenten naar de open dag kwamen om de snappers in het echt te ontmoeten.

Bloggers HvA

De Snapchatters van de HvA.

Reis mee met je customer’s journey

Maar goed. Van open dag naar open deur nu: het handig kan zijn om de customer journey van je doelgroep in kaart te brengen. Zo weet je op welke verhalen ze op welk moment zitten te wachten. Maar mobile storytelling draait om meer dan enkel met je klant op klantreis te gaan. Want met een goed verteld verhaal, neem je ook mensen mee in jouw wereld. Geef je ze toegang tot werelden die ze niet kennen, maar wel nieuwsgierig naar zijn. Een goed voorbeeld is het tennistoernooi van Roland Garros. Op hun SnapChat-kanaal geven ze, naast een korte sfeerimpressie van de belangrijkste wedstrijd een inkijkje in de wereld achter de schermen. Zo zie je bijvoorbeeld de ballenjongens voor de wedstrijden en de sterspelers geven ook een beeld van wat ze vlak voor en vlak na de wedstrijden doen.

Roland Garros

Game, snap & match @ Roland Garros

Kleine televisieprogramma’s

Doordat SnapChat geen echte tijdlijn heeft en je de nieuwste beeldfragmenten van een account achterelkaar ziet, zijn verhalen die je daar ziet, in feite kleine tvprogramma’s. De combinatie van de fragmenten vormen het verhaal. Bij een blog of online magazine is het ook relatief eenvoudig om een lijn aan te brengen in de verhalen die je vertelt. Daar wordt, net als bij SnapChat, je verhaallijn niet onderbroken door verhaalfragmenten van andere partijen. Wel zo makkelijk om de aandacht van je doelgroep vast te houden. Maar niet elk verhaal leent zich om via SnapChat verteld te worden.

Het verhaal van MH17

CNN cameraman Woj Treszczynski was een van de eerste journalisten die in het gebied was waar vlucht MH17 in 2014 werd neergehaald. Een verhaal dat vastgelegd moest worden. Behalve beelden te filmen die gebruikt konden worden in de nieuwsbulletins van CNN, maakte Treszczynski foto’s van het gebied delict met zijn smartphone. Hij wilde zelf ook het verhaal van de ramp en het gebied waar het toestel neerstortte vertellen. Hij koos niet voor SnapChat (te vluchtig), niet voor Instagram (andere foto’s zouden zijn verhaal onderbreken) en ook niet voor een Facebook-fotoalbum (te lastig om het verhaal daar te vertellen). Hij publiceerde zijn fotoserie op Steller, een mobile storytelling-app. Zo kon hij door een slimme mix van tekst en beeld vertellen over zijn reis naar de plek des onheils en tegelijkertijd spanning en urgentie aanbrengen in zijn verhaal. Iets wat hem via Instagram of Facebook niet zou zijn gelukt. Zijn verhaal geeft behalve een visuele weergave van de rampplek, bovendien een boeiende inkijk in hoe een camerajournalist dit nieuws beleeft. Een interessante menselijke kijk achter de schermen.

MH17 - Voxpan - Steller

Het MH17-verhaal van Woj Treszczynski op Steller

Mobile storytelling heeft veel weg van bladenmaken

Mobile storytelling heeft dat betreft veel weg van bladenmaken. Weten wat je doelgroep wil lezen, verpakt in aantrekkelijk verpakte verhalen. De juiste mix tussen geschreven content een beeld is hierin essentieel. Hetzelfde geldt voor mobile storytelling: wanneer je een verhaal vertelt denk er dan goed over na in welke vorm je dat doet. Niet elke vorm is geschikt voor een klein scherm, en niet elke vorm die geschikt is voor een klein scherm is geschikt om je vertaal te vertellen. Waar je ook voor kiest, zorg ervoor dat het verhaal dat je vertelt interessant genoeg is om te vertellen. Zorg ervoor dat je verhaal de twee kostbaarste dingen die je mobiele doelgroep heeft waard is: aandacht en batterijduur.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: mobile, Storytelling



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond