Formule voor een user story op lijntjespapier

Het nut van user stories voor contentmarketing

Goede contentmarketing vereist optimale kennis van je doelgroep. In een eerder blog schreef ik al dat persona’s een goede manier zijn om je doelgroep te leren kennen, maar dat je dan wel moet oppassen voor een aantal valkuilen. De belangrijkste valkuil heb ik in dat blog alleen nog niet genoemd: persona’s beschouwen als het eindpunt van je doelgroepverkenning. Om je doelgroep écht te bereiken met de juiste content op het juiste moment moet je namelijk nog een extra stap zetten: het uitwerken van user stories.

De vierde valkuil: Persona’s als eindpunt van je doelgroepverkenning

Na het ontwikkelen van persona’s heb je snel het idee dat je je doelgroep goed in het vizier hebt, zeker wanneer je je persona’s baseert op bestaande mensen uit je doelgroep. Waarom is dit dan niet voldoende als basis voor je contentcreatie en contentmarketing?

Persona’s bevatten de kenmerken en eigenschappen van je doelgroep tot in detail en helpen je bij het inleven in je doelgroep. Wat ze echter niet doen, is de behoeften van je doelgroep weergeven. Terwijl het juist de behoeften van je doelgroep zijn die je in kaart moet hebben om relevante content te kunnen creëren. Wat wil je doelgroep en waarom? En hoe kan jij als marketeer daar je voordeel mee doen? User stories helpen je deze vragen te beantwoorden.

Wat zijn user stories precies?

Een user story is een handig middel dat wordt gebruikt in de softwareontwikkelingmethode Scrum. Het geeft in een aantal zinnen, volgens een vaste opbouw, weer waar de eindgebruikers van de software behoefte aan hebben. Zo zorgen ontwikkelaars ervoor dat de software optimaal aansluit op de wensen van de gebruiker.

De vaste opbouw van een user story is als volgt:

Als <wie> wil ik <wat> zodat <waarom>.

Klinkt natuurlijk nog vaag. Daarom een voorbeeld:

Als een intensieve treinreiziger wil ik automatisch een melding krijgen wanneer er vertraging is op mijn reistraject zodat ik onmiddellijk op de hoogte ben en ik mijn planning kan wijzigen.

Deze user story zou bijvoorbeeld onderdeel kunnen zijn van de (door)ontwikkeling van de app van de NS.

User stories voor contentmarketing

Als contentmarketeer ontwikkel je natuurlijk geen software maar content. Maar dat maakt het principe niet minder nuttig. Want in user stories kun je precies dát omschrijven, wat je in je persona’s niet kunt vangen: aan welke content je doelgroep behoefte heeft en waarom. Essentieel daarbij is dat de ‘wie’ in een user story niet een persona is, maar een persona in een bepaalde rol. Hierdoor geef je ruimte aan de context waarin je persona’s zich bevinden. Soms is een persona een intensieve treinreiziger, maar op een ander moment misschien wel een sportieve vader of een overwerkte teamleider.

Ook het omschrijven van het ‘waarom’ is ontzettend nuttig. Dit houdt je namelijk scherp. Het maakt inzichtelijk wat de doelen en drijfveren van je doelgroep zijn. En dus kan je hier op inspringen. Als je weet waar een behoefte aan bepaalde informatie vandaan komt, kun je je content veel gerichter schrijven én vermarkten.

Baseer user stories op échte verhalen

User stories kun je inzetten voor een los blog, maar ook om je contentstrategie vorm te geven en klantreizen en touchpoints te bepalen. Let daarbij wel altijd op dat je je user stories baseert op échte verhalen, en échte behoeften van je doelgroep. Deze verzamel je bijvoorbeeld door doelgroeponderzoek te doen en interviews te houden. Want de valkuilen die gelden voor persona’s, gelden net zo goed voor user stories.

Over de auteur: Pien van der Steen

Waar het gaat om online communicatie geloof ik in een doordacht samenspel van techniek, design en content. Met altijd de doelgroep als middelpunt. Als online adviseur bij Presenter maak ik me sterk voor de plek van content in dit samenspel. Het liefst houd ik me bezig met strategische vraagstukken, optimalisatie en het slim organiseren van content en redactieprocessen. Op De Kracht van Content blog ik over contentmarketing, social media en contentstrategie.

Tags: doelgroepen, user stories, contentmarketing, persona's



0 reacties op dit artikel