Content voor Google Glass: wees duidelijk en direct

Hoe maak je content voor gadgets als Google Glass? De komst van Google Glass en andere wearables stelt contentmakers voor een interessante uitdaging. Zijn we net gewend content te maken voor het kleine scherm van je smartphone, komen er nog kleinere schermen. Welke gevolgen heeft de opkomst van wearables als Google Glass voor content?

Vorige maand zette ik tijdens een demonstratie-event van Yonego voor het eerst een Google Glass op. En eerlijk is eerlijk, ik was best nieuwsgierig. Wat betekent dit hebbedingetje voor contentmakers?

Hoeveel tekst past er op een Google Glass card?

Op Google Glass cards, zo noemt Google de schermen van zijn bril, heb je nog minder ruimte tot je beschikking dan op een kleine smartphone. Hoewel er geen technische beperking is voor de lengte van je content, is er toch een grens. Na 256 tekens loopt tekst van het scherm af en moet je scrollen. En een vol scherm op Google Glass is bovendien nauwelijks leesbaar. Als je wilt weten hoe dat voelt, moet je eens een bijsluiter van een pakje Aspirines nemen en die op een centimeter of twee voor je ogen houden. Dat is veel tekst midden in je gezichtsveld. Maar wat betekent dit praktisch gezien voor geschreven content?

Google Glass hoeveel content

Content korter en bondiger

Ruimte is schaars op Google Glass. Daarom moet je er efficiënt mee omgaan. Op Google Glass, maar ook op andere wearables, is geen ruimte voor superlatieven. Schrijf daarom precies op wat je bedoelt en geen woord meer. Mensen zullen Google Glass waarschijnlijk vooral gebruiken om praktische informatie op te vragen. Je zult aan Google Maps vragen hoe je het beste van het station naar je hotel loopt. Of tijdens een weddenschap in het café een meningsverschil slechten door te vragen wie tijdens het WK van 2010 Nederland naar de halve finale schoot. Concrete vragen die direct beantwoord kunnen worden. Dat vraagt om korte, bondige teksten.

Content moet altijd relevant zijn

In sommige opzichten kun je Google Glass vergelijken met het navigatiesysteem in je auto: ‘na 300 meter linksaf.’ Dat geeft je precies de informatie die je op dat moment nodig hebt. Onnodige informatie is gevaarlijk en leidt bovendien af van je kerntaak: navigeren. Alle extra informatie maakt je tot een gevaar op de weg. Met Google Glass is dit net zo: als je wordt afgeleid door non-informatie, zul je de bril negeren of in een poging door de bomen het bos te zien tegen een lantaarnpaal aanlopen… of erger.

Content onder een vergrootglas

Ik geef het direct toe. Wat ik hierboven heb geschreven geldt voor alle online content: wees concreet en bied relevante content. Daar heb je geen Google Glass voor nodig. Maar de bril van Google – vergeef me de woordspeling – legt content wél onder een vergrootglas. Want slechte content zit je bij Google Glass ook fysiek in de weg: het vertroebelt je gezichtsveld. Wees dus geen ‘glasshole’ en zorg voor krachtige content – op welk scherm dan ook.

Bekijk je eigen content op Google Glass

Zelf spelen met tekst en beeld kan op de Google Glass Playground.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: google glass



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond