Screenshot van zoekmachine Social Searcher

Vind je doelgroep op social media in vier stappen

Starten met social media is zo gebeurd. Profiel aanmaken en gaan! Goed starten met social media kost daarentegen meer tijd en moeite. Je moet nadenken over wie je wil bereiken en de boodschap die je wil overbrengen. En hoe je deze twee zo goed mogelijk bij elkaar brengt.

Doelgroeponderzoek is het minste wat je kunt doen voor een goede start met social media. Maar het is ook heel nuttig wanneer je al langer actief bent op social media. Want als je je doelgroep goed kent en weet te vinden, kun je focus aanbrengen in je social media-inspanningen. En uiteindelijk scheelt dat je juist weer tijd en moeite. Deze drie dingen wil je in ieder geval weten van je doelgroep:

  1. Zit mijn doelgroep op social media, en waar dan?
  2. Hoe actief is mijn doelgroep, en op welke momenten?
  3.  Waar heeft mijn doelgroep online behoefte aan?

Maar hoe kom je aan deze informatie? Leer je doelgroep kennen in vier stappen:

1. Ontdek waar je doelgroep is

Wereldwijd, maar ook in Nederland, wordt uitgebreid kwantitatief onderzoek gedaan naar het gebruik van social media. Zeker als je nog niet actief bent op social media zijn deze onderzoeken een waardevol startpunt voor je eigen doelgroeponderzoek. Dit soort kwantitatieve onderzoeken brengen het gebruik van social media veelal in kaart op basis van demografische gegevens. En aangezien jij de demografische samenstelling van jouw doelgroep goed kent, kun je op basis van deze onderzoeken achterhalen op welke kanalen men hoogstwaarschijnlijk actief is. Uit onderzoek van comScore uit juni 2013 (link niet meer beschikbaar) blijkt bijvoorbeeld dat Tumblr enorm populair is onder jongeren tot 25 jaar. En deze infographic van Pew Research Centre laat zien dat Pinterest vooral wordt gebruikt door vrouwen. Bruikbare informatie! Marketingfacts is één van de websites waar je dit soort onderzoeken makkelijk kunt vinden. Ze verzamelen statistieken van onderzoeksbureaus overal ter wereld, maar ook van bijvoorbeeld het CBS.

2. Zoek je doelgroep op

Bestaand onderzoek geeft je een eerste beeld van waar je doelgroep te vinden is. Maar jouw doelgroep is als het goed is een stuk specifieker dan bijvoorbeeld ‘vrouwen tussen de 25 en 40’. Om jouw persoonlijke doelgroep te vinden is de vervolgstap dan ook om deze actief op te zoeken, met alle handige tools die je hiervoor kunt gebruiken:

  • Met Social Mention kun je real-time social media doorzoeken. Social Mention geeft bij de zoekresultaten ook aan ook op welke social media -kanalen jouw zoekwoord het meest voorkomt, welke top users de term veel gebruiken en welke andere woorden vaak gebruikt worden in combinatie met jouw zoekwoord. Een Nederlands alternatief voor Social Mention is Social Media Check.
  • Social Searcher doorzoekt status updates op Facebook, Twitter en Google +. Tagboard heeft dezelfde functie, en geeft de resultaten op een visueel aantrekkelijke manier weer. Bovendien doorzoekt Tagboard ook Instagram en Vine.
  • Followerwonk helpt bij het doorzoeken van bio’s op Twitter. Zo vind je snel twitteraars die tot jouw doelgroep behoren, én je kunt ze direct gaan volgen.
  • Met Google Blogsearch kun je blogs vinden die passen bij jouw doelgroep of door jouw doelgroep geschreven worden.
  • Ook kun je met Google discussies doorzoeken om forums te vinden waar jouw doelgroep zich bevindt. Een alternatief is Boardreader.
  • Gebruik naast deze tools vooral ook de zoekfuncties van de sociale netwerken zelf. Vaak geven deze ook prima resultaten. De zoekfunctie van Twitter maakt bijvoorbeeld onderscheid in de resultaten tussen mensen, tweets en foto’s. Daarnaast ordent de zoekfunctie tussen ‘top’ en ‘all’. Op LinkedIn kun je groepen opzoeken waar jouw doelgroep actief is. En met de komst van Graph Search is ook Facebook goed doorzoekbaar.

Tip! Stel voordat je begint met zoeken een lijst op met relevante zoektermen. Dit zijn bijvoorbeeld steekwoorden die omschrijven waar jouw organisatie, dienst of product een oplossing voor biedt. Maar ook karakteristieken en interesses van jouw doelgroep.

Screenshot van zoekmachine Tagboard

Zoek op hashtags met Tagboard

3. Ga je doelgroep volgen en leer hem kennen

Met je doelgroep zoeken ben je er natuurlijk nog niet. Belangrijk is om de users en blogs die je tegenkomt te volgen en je aan te sluiten bij de groepen en forums waar jouw doelgroep actief is. Want je doelgroep leren kennen doe je door hem te volgen. Waar heeft men het over? Hoe actief is men? En wie zijn de top influencers in jouw kringen? Allemaal waardevolle informatie die je meeneemt als je aan de slag gaat met het uitwerken van je strategie of het creëren van social content. Deze tips en tools helpen je bij het monitoren van je doelgroep:

  • Start waar het kan met het volgen van users die bij jou doelgroep horen. Dit kan bijvoorbeeld goed op Twitter, Instagram en Pinterest. Met een beetje geluk gaan ze jou ook terugvolgen. In Twitter en op Facebook kun je ook lists aanmaken. Met deze lijsten kun je twitteraars en fans onderverdelen en als groep volgen. Zo breng je orde in je tijdlijn aan.
  • Word lid van relevante groepen op Facebook en LinkedIn, en volg discussies op de forums waar jouw doelgroep zich bevindt. Je leert je doelgroep zo beter kennen én je je kunt mengen in het gesprek.
  • Hootsuite is een gratis social media dashboard waarmee je makkelijk verschillende social media-kanalen kunt beheren en monitoren: Twitter, LinkedIn, Google+, Facebook en meer. In Hootsuite kun je zoekopdrachten en Twitter-lijsten monitoren.
  • Ook een prettig social media dashboard: Sprout Social. Niet gratis, maar het biedt wel mooie statistieken die onder meer de demografische opbouw weergeven van je volgers op social media.
Beeldscherm en telefoons met Sprout Social

Met Sprout Social kun je eenvoudig je social media-kanalen beheren en monitoren

4. Blijf je doelgroep volgen

Social media zijn veranderlijk. En de manier waarop jouw doelgroep social media gebruikt ook. Het is dus belangrijk dat je je doelgroep altijd blijft volgen. Ook omdat je wilt weten hoe men reageert op jouw aanwezigheid online. Analyseer regelmatig wat je inspanningen opleveren. Meet het sentiment van je doelgroep met betrekking tot jouw organisatie of product. En pas je inspanningen hier op aan. Zo verbeter je je contact met je doelgroep, vergroot je je bereik en werk je aan een hogere klanttevredenheid. Want social media zijn leuk, maar het moet natuurlijk wel wat opleveren!

Lees meer

Wil je aan de slag met social media, maar ziet je manager dat niet zitten? Lees dan het blog van Odette van den Berg ‘Hoe leg ik social media uit aan mijn baas’, met tips om je manager te overtuigen. En met deze 5 tips voor doelgroepgericht schrijven van Esther Scherpenisse leer je je doelgroep nog beter bereiken met (social) content.

Over de auteur: Pien van der Steen

Waar het gaat om online communicatie geloof ik in een doordacht samenspel van techniek, design en content. Met altijd de doelgroep als middelpunt. Als online adviseur bij Presenter maak ik me sterk voor de plek van content in dit samenspel. Het liefst houd ik me bezig met strategische vraagstukken, optimalisatie en het slim organiseren van content en redactieprocessen. Op De Kracht van Content blog ik over contentmarketing, social media en contentstrategie.

Tags: social media strategie, doelgroepen, Facebook, Twitter, sociale media, linkedin, Instagram, pinterest



2 reacties op dit artikel
  • Judith van Oudheusden zegt:

    Fijn artikel! Komt er binnenkort heel toevallig nog een geüpdatet versie, of is veel nog toepasbaar?

  • Pien zegt:

    Hoi Judith,

    Blij te horen dat je het een fijn artikel vindt! Het is inmiddels natuurlijk wel een beetje verouderd (ik weet bijv. niet of alle tools nog bestaan), maar de basisprincipes blijven wel overeind. Of er op korte termijn een update komt weet ik niet, maar als je je inschrijft voor de updatemail dan blijf je automatisch op de hoogte van nieuwe artikelen!

    Groetjes,

    Pien

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond