Is sentiment-analyse belangrijk bij ontwikkelen van je content?

Is sentiment-analyse belangrijk bij ontwikkelen van je content?

Ja. Dat is het antwoord op de vraag die ik stel in de titel. Een goede analyse van sentimenten op verschillende media geeft je handvatten om vanuit een ander perspectief  naar je eigen content te kijken, of te bepalen op welke manier je gaat communiceren.

Vaak wordt bij het bepalen van een contentstrategie gekeken naar cijfers en feiten. Bijvoorbeeld de zoekwoorden waarmee je bezoeker je vindt, de duur van een bezoek en het aantal bezoekers. Toch is het, ongeacht of je zelf actief bent op social media, interessant om naast deze cijfers en feiten ook verder te kijken. Analyseer niet alleen of  je gevonden wordt en óf er over je gesproken wordt, maar ook wát er dan gezegd wordt en welk sentiment daar bij hoort.

Sentiment-analyse bij ontwikkeling content

Wanneer je start met het meten van sentiment ga je op zoek naar gevoelens en emoties van personen die over je spreken. Wanneer je inzet op een sentimentmeting onderzoek je dus wat de overkoepelende mening is over jouw merk of site. Maar ook de mening over bepaalde campagnes die je uitzet, of gebeurtenissen in de samenleving. De sentiment-analyse kan bijdragen aan het creëren van een vollediger beeld hoe mensen over jou denken of over een bepaald onderwerp. Dit kun je meenemen in de uiteindelijke ontwikkeling of aanpassing van je content.

Sentiment-analyse als onderdeel van contentstrategie

Een sentiment-analyse kan onderdeel zijn van je contentstrategie. Een klant voor wie ik werkte, analyseert sentimenten op social media. Deze klant werkt preventief op regionaal niveau. Wanneer een communicatieadviseur vermoedt dat een gebeurtenis  in de regio kan leiden tot ophef op social media wordt dit direct gemonitord. Afhankelijk van de uitkomsten wordt besloten of extra aandacht nodig is, bijvoorbeeld middels persberichten of persoonlijk contact. Hoe en wat het bedrijf naar buiten communiceert wordt dus mede bepaald op basis van de resultaten van deze analyse.

Hoe meet je sentimenten?

Het meten van sentimenten kan handmatig of automatisch. Je kunt natuurlijk zelf de social media afstruinen en de sentiment over je merk of content handmatig achterhalen. Gelukkig zijn er ook tools online te vinden die het proces voor je uit handen nemen:

  1. Automatisch – gratis programma’s: Er zijn online veel gratis programma’s die het meten van sentiment mogelijk maken. Zorg wel dat als je doelgroep Nederlands praat dat het programma deze taal ook ondersteunt! Een veel gebruikt programma is bijvoorbeeld Social Mention.
  2. Automatisch – betaalde programma’s: In de hoek betaalde programma’s is genoeg keuze. Bijvoorbeeld de Nederlandse programma’s  OBI4wan, Coosto en Finchline. Maar ook Radian6,  Trackur en Meltwater Buzz.

Geautomatiseerde sentiment-analyse heeft een nauwkeurigheid tussen de 70% en 80%. Een handmatige analyse heeft ongeveer hetzelfde percentage nauwkeurigheid. Ook bij een kwalitatief onderzoek van sentimenten krijg je het nooit 100% nauwkeurig. De interpretatie van de onderzoeker heeft in deze vorm van onderzoek een doorslaggevende rol. Het is niet gezegd dat wanneer twee personen dezelfde set analyseren hier eenzelfde analyse en conclusie uit komt. Wanneer de keuze aankomt op handmatig of automatisch moet je dus kijken naar de grote van je dataset. Het handmatig analyseren van een grote dataset is tijdrovend en daardoor vaak duur. Analyse kan je dus voornamelijk helpen bij het zoeken naar trends in stemmingen betreffende een onderwerp.

Sentiment-analyse leidt tot beter imago?

Je zou denken dat wanneer je weet wat er speelt je imago alleen maar beter kan worden. Toch is dit helaas niet zo. Wil je hier meer over weten? Lees dan het onderzoek van Greenberry: ‘Impact van Social Media op Merken’.

Over de auteur: Odette van den Berg

Na het afronden van mijn studie communicatie en journalistiek heb ik gewerkt als online specialist. De voor journalistiek essentiële karaktereigenschappen nieuwsgierigheid en leergierigheid gebruikte ik in mijn werk.

Tags: social media monitoringtools, content, Google Analytics, communicatiestrategie, coosto, kwalitatief onderzoek, kwantitatief onderzoek, meningen, sentiment, sentimenten meten, stemmingen, sociale media



8 reacties op dit artikel
  • David Hulshuis zegt:

    Interessant om sentimentanalyse in te zetten! Maar wat is je persoonlijke ervaring met de betrouwbaarheid van sentimentanalyse Odette? Ik heb er het afgelopen jaar niet echt mee gewerkt, maar de tools die ik eerder gebruikte zaten er toch echt best vaak naast. Ik vraag me af of ik daar een nauwkeurigheid van 70-80% haalde. Bij sommige onderwerpen wordt vooral op Twitter veel ironie gebruikt en dat herkennen de tools vaak niet.

    • Odette van den Berg zegt:

      Dag David,

      bedankt voor je reactie. Ik werkte zelf aan de zijlijn met sentiment-analyse en heb het derhalve niet zelf uitgevoerd. Van collega’s hoorde ik positieve verhalen over de analyse van sentimenten. Mijns inziens hangt de nauwkeurigheid van de analyse af van verschillende factoren. Ten eerste is van belang welk onderwerp je onderzoekt. Ik denk dat bij een onderwerp met veel ironie en sarcasme, bijvoorbeeld het koningslied, het analyseprogramma minder vaak juist analyseert. Analyseer je social media op het onderwerp “kwaliteit van zwemwater in de regio”, ik noem maar wat, dan zal het aantal ironische en sarcastische tweets automatisch een stuk minder zijn.

      Ten tweede is ook het analyse programma dat je gebruikt een belangrijke factor. Onderzoekt toont aan dat wanneer je twee mensen eenzelfde dataset geeft, zij het over ongeveer 82% eens zijn (lees het nog maar eens na: http://people.cs.pitt.edu/~wiebe/pubs/papers/emnlp05polarity.pdf). Ik neem aan dat dit ook geldt voor de verschillende programma’s als OBI4wan en Coosto, maar wellicht dat Alex daar meer helderheid over kan verschaffen.

      Tot slot is het, zoals altijd, belangrijk inzicht te hebben in je eigen doelgroep en deze af te zetten tegen de groep die over je praat. Zijn de meeste mensen van je doelgroep actief op social media? En zijn dit ook de mensen die over jou praten? Veel programma’s analyseren niet alleen de berichten, maar ook de gebruiker die het bericht plaatste, er wordt dan gekeken naar invloed (netwerk, aantal retweets) en eerdere berichten (en het bijbehorende sentiment). Hoewel dit wellicht niet direct van invloed is op de nauwkeurigheid, is dit wel belangrijk om te weten zodat je kan bepalen hoeveel waarde je hecht aan de resultaten.

      Zoals ik al eerder stelde denk ik nog steeds niet dat een sentiment-analyse 100% leidend moet zijn, maar het geeft je wel handvatten bij ontdekken en analyseren van trends. Wanneer je inzicht hebt in trends die er mogelijk spelen heb je mijns inziens al hele waardevolle informatie in handen.

      Groet, Odette

  • Alex Slatman zegt:

    Als je wilt geef ik je graag wat meer inzicht in de manier waarop we bij OBI4wan sentiment analyseren 🙂 Overigens is OBI4wan ook een mooie aanvulling in het lijstje met betaalde oplossingen.

    • Odette van den Berg zegt:

      Dag Alex, erg interessant! Ik plaatste OBI4wan erbij in de lijst.

  • Hugo Louter zegt:

    Alex, wat is jouw antwoord op de vraag die David Hulshuis stelde? Hoe nauwkeurig zijn die tools eigenlijk?

  • David Hulshuis zegt:

    Mijn ervaring is gebaseerd op gebruik van o.a. Alterian en een aantal (toen in ieder geval) gratis tools. Ik kreeg de indruk dat je als het goed ingeregeld is over de hele linie wel iets kunt zeggen over de balans positief/negatief, maar vaak werden toch verkeerde sentimenten en emoties toegekend aan berichten als je ze zelf nalas.

    Komt bij dat een bericht op zichzelf soms heel moeilijk te beoordelen is, als je niet ook de contaxt meeneemt (andere berichten in een dialoog, eerdere berichten van die persoon, etc). Ik vraag me af of de gemiddelde monitoringtool dat ook doet? (naast de standaardzaken zoals persoonskenmerken, invloed, etc.)

  • Tim zegt:

    Hai Odette, interessant artikel. Ik ben natuurlijk niet de eerste die reageert, maar ik wilde je vragen of ik je eventueel kan interesseren om een test te doen met onze tool Talkwalker. Gratis uiteraard. Sentimentanalyse zit erbij, al is ‘ie zoals je zelf al zegt nooit 100% accuraat. Maar ik zou zeggen kom gerust een kijkje nemen. Ben benieuwd!

  • Tim zegt:

    Hai Odette, interessant artikel. Ik ben natuurlijk niet de eerste die reageert, maar ik wilde je vragen of ik je eventueel kan interesseren om een test te doen met onze tool Talkwalker. Gratis uiteraard. Sentimentanalyse zit erbij, al is ‘ie zoals je zelf al zegt nooit 100% accuraat. Maar ik zou zeggen kom gerust een kijkje nemen. Ben benieuwd!

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond