horen zien zwijgen

Hoe leg ik social media uit aan mijn baas?

Je wilt met social media beginnen, omdat je verwacht dat het voor jouw bedrijf of organisatie voordelen heeft. De accounts zijn zo gemaakt, jij bent klaar voor de start. Jouw manager weigert echter het startschot te geven. Aan jou de taak om hem te overtuigen van het nut van social media. Hoe doe je dat?

Voornamelijk de jongere generatie (tot 30 jaar) vindt social media vanzelfsprekend. Maar hoe ouder mensen zijn, des te minder vertrouwen in social media zo ontdekte Newcom Research & Consultancy. Het is dus van belang dat je de manager, vaak 35+, goed informeert over de mogelijkheden, bedoelingen en de voordelen van het gebruik van social media.

Ga het gesprek aan over social media!

Goed, je wilt draagvlak voor social media. Daarvoor zul je de mening van je manager moeten veranderen. Onmogelijk?! Nee hoor. “Alleen de doden en dwazen veranderen nooit van mening” zo zei Oliver Wendell Holmes. Dus: praat..praat..praat met jouw leidinggevende! Zorg dat je goed beslagen ten ijs komt wanneer je het gesprek aangaat. Als je manager sceptisch is en overtuigd moeten worden, heb je namelijk munitie nodig om de bezwaren te weerleggen. Simpelweg het argument “ik denk dat het goed is voor ons bedrijf”  zal in de meeste gevallen niet succesvol zijn. Het is derhalve handig om onderstaande tips ter harte te nemen. Succes is niet gegarandeerd, maar de eerste klap is wel een daalder waard!

  1. Analyseer het gebruik van social media door je doelgroep
    Onderzoek allereerst of je doelgroep online is op social media en maak dat inzichtelijk. Zijn ze op verschillende platforms aanwezig of alleen op een specifieke social medium als Twitter, Facebook of Linkedin? Waar denk je dat kansen liggen voor jouw bedrijf of organisatie. Welke acties/campagnes wil je ondernemen en wat zijn daar de voordelen van? Vertel en beargumenteer waarom jouw bedrijf/organisatie niet mag ontbreken.
  2. Analyseer het gebruik van social media door je concurrentie
    Breng niet alleen het gebruik van je doelgroep in kaart, maak ook inzichtelijk hoe jullie concurrenten actief zijn op social media, wat levert dit op?>Lees het e-book “B2B Social Media Case Studies”. Hierin staan voorbeelden van de social media aanpak van meerdere B2B bedrijven. Je leest welke resultaten ze hebben bereikt en wat hun aanpak is geweest.
    >Niet alleen successen van anderen zijn interessant, ook van andermans fouten en mislukkingen kun je veel leren. DutchCowboys zette 47 “fails” op een rijtje. Lees de blog “De 47 slechtste social media cases”.
  3. Meet sentimenten
    Laat zien wat mensen zeggen over jouw bedrijf en diensten. Dit kun je inzichtelijk maken met verschillende (gratis) social media tools.>Lees de blog die ik eerder schreef over dit onderwerp over het meten van sentimenten op social media
  4. Probeer achter de bezwaren van het management te komen
    Ik zei eerder dat je moet praten met je manager, maar vergeet vooral niet te luisteren naar wat hij zegt. Staat je leidinggevende nog steeds negatief tegenover het invoeren van social media? Probeer er achter te komen wat de belangrijkste bezwaren zijn. Heeft het te maken met financiën, weerzin tegen het proberen van iets nieuws, of spelen er andere factoren een rol? Verplaats je in je manager. Snap je zijn bezwaren? Overtuig je manager met argumenten. Vertel hem waarom zijn bezwaren minder zwaar wegen dan de voordelen.

horen zien zwijgen

Ken de voordelen van social media.

Voordelen van social media zijn er te over. Vertel je manager  hierover. Vorm het om tot voordelen voor jouw bedrijf. Waarom is dit waardevol? Met social media..

..heb je snel toegang tot real-time informatie
Weten wat er NU speelt? Social media zijn een goede indicator. Het werkt snel en laagdrempelig.

..heb je snel en eenvoudig toegang tot experts
Wil je iets weten? Op social media zijn veel experts actief die je kunt benaderen voor hulp. Maar..zorg dat jouw bedrijf/organisatie zich óók profileert als expert. Hierdoor vergroot je je eigen zichtbaarheid én naamsbekendheid. Toon je eigen expertise door het geven van gevraagde en ongevraagde feedback, adviezen en aanbevelingen.

…manage je je reputatie en imago
Belangrijk! Wordt er over je gesproken? Reageer! Behoud klanten door de dialoog aan te gaan zonder dat je alleen bezig bent met verkoop tegen elke prijs.

> Lees de blog “Social media zonder webcare is geen succes”

..maak je kennis met je klanten
Contact met klanten = waardevol. Weet je waar je doelgroep zich bevindt? Vraag advies, reacties, feedback. Wat zijn indrukken en verbeterpunten?

..verhoog je je zichtbaarheid op het internet
Zijn je social media gekoppeld aan een website of een blog? Met social media heb je plotsklaps een veel groter gebied om je boodschap te verspreiden. Hierdoor genereer je meer verkeer naar je site. Let er wel op dat je je volgers niet “spamt” en dat je berichten informatief zijn.

Zelf goede ideeën?

Heb je zelf goede ideeën of is het je gelukt om je manager te overtuigen? Ik hoor het graag!

Over de auteur: Odette van den Berg

Na het afronden van mijn studie communicatie en journalistiek heb ik gewerkt als online specialist. De voor journalistiek essentiële karaktereigenschappen nieuwsgierigheid en leergierigheid gebruikte ik in mijn werk.

Tags: social media beleid, social media monitoringtools, social media strategie, doelgroepen, Facebook, Facebookpagina, Twitter, draagvlak, linkedin, manager



2 reacties op dit artikel
  • Jorik van der Hoek zegt:

    Goed stuk Odette, een mooi stappenplan als startpunt. Wel nog een kleine nuance: er is in mijn optiek niets zo kwalijk als beginnen met social media óm de social media. Lang niet elk bedrijf heeft baat bij (alle) social media-kanalen, en het is als webredactie/communicatie-afdeling altijd zaak om eerst voor jezelf te bepalen hoe en of je je wil gaan profileren.

    Voorbeeld: een bedrijfje waar een vriend voor werkt doet zaken in bepaalde medicijnen. Deze waren eerst alleen via de huisarts verkrijgbaar, maar komen nu ook op de consumentenmarkt. Ze deden een proef met Twitter, maar dat werd in dat vakgebied als opdringerig en ongepast ervaren. Nu beheren ze een YouTube-kanaal met informerende filmpjes, wat een stuk beter aansluit.

  • Van Wijk zegt:

    Prima artikel. Social media werd gezien als het ei van Columbus, maar het een kan niet zonder het ander. Je focussen op puur deze strategie is zinloos, daar je ook andere kanalen zult moeten bewandelen. Je zichtbaarheid / aanwezigheid op internet vergroten is in ieder geval een must.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond