Duik in de cijfers voor een goede social media-analyse

Analyse en optimalisatie bevestigen je social media-strategie en dagen deze uit. Je doelgroep en netwerken veranderen voortdurend. Dus is het van groot belang om steeds bij te sturen. Door de vinger aan de pols te houden, blijft je strategie en uitvoering effectief. Zo zorg je ervoor dat je social media-inzet evolueert met voortschrijdend inzicht en nieuwe wensen uit je organisatie.

Diep in de cijfers

Duik diep in de cijfers en meet wat je inspanningen opleveren en op welk vlak precies. Van een lead naar de website tot het bereiken van je doelgroep met productinformatie: je wilt alles meten én op een begrijpelijke manier rapporteren. Zo houd je controle over de koppeling tussen inzet en doelstellingen van social media. En voorkom je een ‘speeltuin’ met alleen inhakers zonder duidelijk doel.

Een netwerk als Facebook levert, als je de statistieken van je pagina downloadt, veel meer data dan je op de Insights pagina ziet. Maak hier gebruik van! Zo vertelt het je welke negatieve feedback een post heeft gekregen van mensen die deze wegklikken of rapporteren als spam. Het is zonde om je alleen te richten op de positieve feedback (likes, shares, comments) die je in de standaard rapportages krijgt. Dieper de cijfers induiken met een duidelijke doelstelling zorgt voor betere analyse en optimalisatie.

duik diep in de cijfers

Analyse en optimalisatie is je controle én je bewijs

Door te analyseren en bij te sturen lever je het bewijs dat wat je doet nog steeds aansluit bij je ambities op social media. Met cijfers controleer je je inspanningen op:

  • Het schrijven van een heldere strategie;
  • Het monitoren en inrichten van je meetproces;
  • Het bewaken van je tone of voice.

Alleen door een gedegen analyse weet je of je inspanningen nog passen bij je doelgroep en het netwerk. Het is ook een kans om van tijd tot tijd je tone of voice, meetmethode en strategie aan te passen. Met de bedrijfsdoelstellingen in de hand, die de basis voor je social media strategie vormen, meet je of je deze bereikt.

Solide basis

Berekening van IPM+ voor RijksmuseumCreëer een stabiele basis van doelstellingen die je steeds op dezelfde manier meet. Deze basis maakt het ook gemakkelijker om je prestaties te vergelijken met die van een concurrent van vergelijkbare grootte. Hiervoor is bijvoorbeeld een IPM+ berekening geschikt.

Algemene doelstellingen zijn voor veel organisaties hetzelfde. Deze moeten dan ook je basis zijn in de vorm van bijvoorbeeld Engagement Ratio en IPM+. Dit zijn bruikbare rapportcijfers over hoe je presteert, die bovendien niet heel snel veranderen omdat het gemiddelden zijn over vele berichten.

Custom meetmethode

customJuist in optimalisatie van je social media inzet is het belangrijk naast je solide basis op zoek te gaan naar je eigen cijfers en conclusies. Zo krijg je de echte toegevoegde waarde boven water; het helpt je om de organisatie beter te informeren over wat je wil bereiken en al bereikt. Vertrouw niet alleen op de standaardrapportage die Facebook of Twitter je geeft over het presteren van je social media-kanalen. Zoek ook een eigen meetmethode die bijvoorbeeld per tweet een analyse maakt van het resultaat, de tweets met een vergelijkbaar doel optelt, en hier een gemiddelde prestatie per doelstelling voor geeft. Twitter experimenteert al met statistieken per bericht, maar voor het zover is kan je custom meetmethode dat al doen.

Netwerken veranderen, doelgroepen ook

Netwerken veranderen, omdat ze steeds beter proberen aan te sluiten bij de behoeften van de consument. Houd bij aanpassingen in je tactiek altijd je eigen cijfers aan als basis voor een aanpassing. Zo lazen we de afgelopen jaren dat het Facebook algoritme je berichten vaker laat zien aan fans als het een afbeelding heeft, alleen uit tekst bestaat of een video heeft. En dat ‘alle jongeren Facebook verlaten’. Gevolg was dat bij sommige bedrijven iedere post een afbeelding of een video bevatte en social media beheerders overtuigd waren dat jongeren niet meer op Facebook zitten.

Het is belangrijk om conclusies uit je eigen data te trekken. Gebruik de geruchtenmachine alleen als aanleiding voor onderzoek. Handel er niet blind naar, want de vertrekkende jongeren bleken vooral in de VS een probleem te zijn, terwijl het aantal actieve jongeren in Nederland juist steeg!

Meet de échte meerwaarde voor je organisatie

In je social media-strategie heb je meer doelstellingen opgesteld voor je social media-inzet dan alleen branding en engagement. Als het goed is heb je bedrijfsdoelstellingen waar mogelijk een plaats gegeven in je social media doelstellingen. Het helpt als je vooraf aan de hand van de doelstellingen een aantal thema’s of storylines hebt omschreven en hier ook berichten bij hebt geplaatst. Zo kun je bijvoorbeeld voor de storyline ‘productinformatie verspreiden’ zien hoeveel likes, retweets, shares en pins dat opleverde.

Het is fijn om te rapporteren hoe berichten met een duidelijke bedrijfsdoelstelling presteren. En het zorgt voor een beter begrip en meer betrokkenheid in de organisatie.

Blijven sleutelen

Blijven sleutelen!Aan je meetmethode en analyse blijf je sleutelen, met de bevindingen blijf je optimaliseren. Zo kun je zelf:

  • Waardevolle conclusies trekken;
  • Beter antwoord geven op de vragen van je organisatie over wat wel en niet werkt in social media;
  • Snel inspelen op ontwikkelingen.

Reserveer hiervoor tijd in je agenda of, als je een hoog volume in berichten hebt, vaste tijdstippen in de week. Maak een standaard rapportageformat voor je analyse en bekijk per kwartaal of de social media-strategie nog aansluit bij de werkelijkheid van vandaag.

Meer weten over succesvolle social media? Lees de blog van Thom over het perfecte tijdstip voor een post.

 

Over de auteur: Pieter Vlamings

Online communicatie is constant in verandering en bij Presenter komen we veel verschillende klanten tegen die we met actuele kennis steeds in een nieuwe situatie van dienst kunnen zijn. Mijn specialisme is online marketing en Inbound Marketing welke ik inzet als Senior Online Adviseur.

Tags: optimalisatie, metrics, rapportage, engagement rate



0 reacties op dit artikel