afbeelding logo presenter bij logo friends of search

Friends of Search 2015: een lijst aan SEO-inzichten

19 februari, de dag begon koud in Amsterdam. Eenmaal binnen in Pakhuis de Zwijger was het lekker warm en zat het pand al snel vol met vrienden; search vrienden wel te verstaan. Voor de tweede keer organiseerden DDMA en IABFriends of search’, een strak georganiseerd SEM event met internationale en intrigerende sprekers.

Wat staat je te verwachten?

De dag zat zó vol met interessante SEO-inzichten dat mijn aantekeningen van die dag redelijk zijn opgelopen. Om het geheel leesbaar te maken geef ik hieronder voor zeven bedrijven/ sprekers een samenvatting van hun presentaties en sluit ik af met een lijst aan handige tools die ik die dag voorbij heb horen komen.

iPullRank

Michael-KingMichael King van iPullRank startte heel sterk in de eerste keynote met een lading aan interessante gedachtegangen.

Eentje daarvan die ook de rest van de dag vaker is genoemd; Linkbuilding is over en uit. Foute linkbuilding wordt dan bedoeld. Linkbuilding was misschien lang een ranking factor die inzicht geeft in hoeveel aandacht er voor je is, maar alles linkt met alles tegenwoordig en daarom komt de linking graph gewoon niet meer overeen met menselijk gedrag.

Affinity Segments

In plaats daarvan gooide hij de term affinity segments het publiek in. Onze social profielen geven zoveel informatie en dat is de toekomst. Het zegt veel meer over onze interesses en wat ons bezighoudt en wanneer. Het moment dat Facebook actief de wereld van search instapt verandert alles volgens Michael.

JavaScript

Als SEO-professional heb je een reeks aan skill sets nodig om je werk te kunnen doen. Michael noemde dat het snappen van Javascript er daar ook zeker één van is. Je hoeft geen hardcore developer te zijn, maar de taal snappen moet toch eigenlijk zeker wel. Het internet bestaat nu eenmaal steeds meer uit Javascript technieken.

Zelf heb ik bijvoorbeeld via Codecademy de Javascript training bijna afgerond. Deze training helpt je aan een goede basis.

Schema

Dé manier om invloed te hebben op je snippets in de SERP. Schema.org geeft je de functionaliteit om jouw gepubliceerde content aan de grote zoekmachines te presenteren. Een (Google) bot is ook liever lui dan moe, dat wat je aan gegevens kan structureren kan meteen gepresenteerd worden als rich snippets.

Google

Van Google waren die dag maar liefst drie sprekers aanwezig. Zelf heb ik er twee zien spreken; James van Thiel en Steven Merckx.

Sfeer foto van Google spreker James van Thiel op het podium tijdens Friends of Search

Multi device buyer journey

Het inzicht dat beide heren wilde delen is de verschuiving binnen search die heeft plaats gevonden.

  • Bezoeken op desktop zijn lager
  • Verkeer op mobiel weer sterk gegroeid
  • Conversie op mobiel blijft uit
  • Conversie op desktop blijft gelijk

Cross device is hier de oorzaak. Bezoekers / kopers gebruiken hun smartphone om te oriënteren tijdens het ontbijten, of in de trein onderweg naar en van werk. Op het moment dat de keuze is gemaakt wordt de aanschaf op de desktop gemaakt.

Denk dus niet dat de investering voor een responsive website verloren geld is, aangezien via mobile dus zo goed als niks verkocht wordt. Met een responsive website worden bezoekers juist gefaciliteerd met informatie op het moment en de manier die voor hen het beste uitkomt.

Remarketing Campagnes

Remarketing werd, eigenlijk als persoonlijke irritatie, benoemd door James van Thiel. En die deel ik met hem. Remarketing zelf is natuurlijk niet de frustratie; het gaat om slecht uitgevoerde campagnes.

Hier heb ik een persoonlijk voorbeeld voor; in november ben ik getrouwd en heb super vette schoenen weten te vinden online (en ik kan je zeggen, die stonden vrij puik onder mijn pak). De periode daarna bleef ik diezelfde schoenen telkens terugzien tijdens mijn surfavonturen. Leuke confrontatie van mijn uitmuntende smaak voor schoenen, maar had mij liever die riem getoond die ik bij die schoenen kan dragen, of sokken van mij part. Mijn tijd is kostbaar vermoei mij niet met die schoenen die ik al thuis heb staan.

Builtvisible

Richard Baxter begon zijn presentatie met een treffende vergelijking tussen SEO en de Formule 1. Tijdens het seizoen begint ieder Formule 1 team met een auto die aan het einde van het seizoen totaal niet meer is zoals die was. Tijdens het seizoen optimaliseren ze alles wat ze kunnen en elke honderdste van een seconde is weer behaalde winst.

Met een website is dit niet anders. Elke kleine verbetering draagt zijn steentje bij en zo noemde hij vervolgens een opsomming aan onderwerpen/ tweaks waar hij zelf tegenaan is gelopen.

Wat ik heb onthouden;

  • https certificaten van oude domeinen die je redirect moet je blijven verlengen! Doe je dit niet dan werkt je redirect niet meer.
  • Pagina’s met weinig interne links moet je opsporen en verreiken met meer links, het helpt.
  • Redirect chains, spoor ze op en verhelp ze.
  • De best gelinkte pagina’s, koester ze en gebruik ze om meer waarde aan andere pagina’s door te geven.
  • Het belang van ‘Google Webmastertools’ bij migraties. Meld je sites aan om je opgebouwde vindbaarheid te behouden.
  • Gebruik (daar heb je hem weer) ‘Schema.org’.
  • De kracht van oude url’s, die hebben nu eenmaal waarde opgebouwd.

MobileMoxie

Cindy Krum de ‘mobile queen’ van de search wereld had ook een te grote opsomming aan tips & trucs. Drie daarvan heb ik samengevat;

Testen

Google weet bij het tonen van de SERP op welk apparaat deze bekeken wordt; Tablet, smartphone, maar ook type smartphone. Naar aanleiding hiervan kan jouw snippet dus verschillen. Ga zeker niet alleen uit van het resultaat op je eigen mobieltje, maar test bijvoorbeeld ook op die van je collega’s en familie.

Mobile friendly

Cindy benoemde dat je de Javascript en CSS crawlbaar moet laten, o.a. op die manier kan Google zien dat je website responsive is.

UX

User eXperience gaat steeds belangrijker worden als ranking factor. Zie de investeringen die Google maakt in tooling en informatievoorziening als de ‘PageSpeed‘ tooling en de ‘Handleiding voor mobiel‘ pagina’s.

Searchmetrics

“Keywords are the past” was de titel van de presentatie van Marcus Tober. Tijdens zijn sessie liet hij nog eens zien wat Hummingbird ons nu eigenlijk heeft opgeleverd en hoe semantisch zoeken impact heeft op de oude keyword insteek. Het richten op specifieke keywords kan losgelaten worden. Richt je veel liever op thema’s en concepten en denk goed na over de intentie van de pagina. Ook behandelde hij de term ‘holistic websites’. Hoe verder je scrollt op een pagina hoe meer detail je krijgt van een onderwerp.

Daedalus Information Systems

Marianne Sweeny ging helemaal los met een slide deck van 77 slides aan feiten, irritaties en in inzichten betreft UX. Een kleine selectie;

  • Een vernuftige beeldspraak vond ik die over het inrichten van je tuin. Haar punt is dat je pas met je wandelpad moet beginnen als je tuin al een enige tijd in gebruik is. Vanzelf wordt het meest belopen pad zichtbaar en daar leg jij je tegels. Dit voorkeurspad is wat je wil ontdekken in je site en dat dien je te gebruiken als navigatiestructuur.
  • Duplicate content is niks anders dan dubbelwerk waar je een bot mee opzadelt, maar ook je bezoeker mee vermoeid. Schoon dit dus op!
  • Op elke pagina moet altijd een volgende stap zijn, nooit een ‘dead-end’. Gooi er een call-to-action in, een ander relevante blog post, verzin iets, maar behoud die interactie met je bezoeker.
  • De optie van een social share op elke pagina? Een bezoeker snapt heus wel dat niet elke pagina de moeite waard is om te delen en daarmee zelfs die knoppen gaat negeren.
  • En hoe vaak moeten we nog de ‘F vorming’ in een heatmap of ‘Google page lay-out’ uitgelegd krijgen zodat we een keer stoppen met die enorme banner afbeeldingen. Plaats je relevante content daar waar gekeken wordt.

Tooling

Tot slot nog enkele handige tools die gedurende de dag zijn gedeeld door diverse sprekers die een boekje open deden over wat zij gebruiken. Dit heb ik voorbij horen komen:

  • Deepcrawl
    (web based platform dat een domein crawlt als een zoekmachine voor analyse doeleinde)
  • MOZ Pro
    (web based platform dat een domein crawlt als een zoekmachine voor analyse doeleinde)
  • Majestic
    (link analyse)
  • Screaming Frog
    (software om installeren op bijv. je laptop, dat een domein crawlt als een zoekmachine voor analyse doeleinde)
  • Whoisology
    (url/ domein history analyse)
  • URLProfiler
    (uitvoeren van o.a. link audits)
  • Imageraider
    (wie gebruikt je afbeeldingen zonder toestemming?)

Laat het duidelijk zijn, volgend jaar maak ik zeker weer ruimte vrij in mijn agenda voor #FOS16. Een dag waar je gegarandeerd heel veel kennis en informatie over je heen gegoten krijgt. Friends of Search, dank jullie wel!

Over de auteur: Benjamin Smit

Benjamin is Online Adviseur. Na jaren IT consultancy is online marketing zijn nieuwe passie.

Tags: congres, zoekmachineoptimalisatie, search, Google, SEO, tooling



6 reacties op dit artikel
  • Jeroen zegt:

    Meerdere verslagen al mogen lezen. Deze is de kortste variant, maar zeker niet de minst waardevolle. Verwijzingen naar tools (onderaan het artikel) zijn natuurlijk altijd welkom en waardevol.

    • Benjamin zegt:

      Beste Jeroen, dankjewel! Ik ben heel benieuwd wat er voor jou het meeste uitsprong?!

  • Jan zegt:

    Waardevol artikel bedankt

    • Benjamin zegt:

      Jan, leuk om je reactie te lezen! Wat was volgens jou het meest waardevol?

  • Femi zegt:

    Top artikel. Nu al veel informatie gelezen wat je zo snel bij andere niet ziet. Thanks

  • Benjamin zegt:

    Femi dankjewel! Waar verschilt mijn stuk, ben erg benieuwd!

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond