Webrichtlijnen voor het bedrijfsleven

Webrichtlijnen: een aanrader voor het bedrijfsleven (2)

In het tweede deel van deze blog lees je waarom de Webrichtlijnen niet alleen belangrijk zijn voor de overheid, maar ook een aanrader zijn voor het bedrijfsleven.

Nog even teruglezen? Webrichtlijnen voor de overheid>>

Hoezo ook voor het bedrijfsleven?

De Webrichtlijnen richten zich oorspronkelijk op overheidswebsites, maar zijn ook aan te raden voor het bedrijfsleven. Dit omdat de richtlijnen zoals geformuleerd erg breed zijn. Ze geven bijvoorbeeld aan hoe je een website kunt bouwen die duurzaam toegankelijk is voor alle bezoekers. Ook waarborgen ze interoperabiliteit, doordat websites gebouwd volgens de Webrichtlijnen bruikbaar zijn voor verschillende browsers, mobiele devices en goed vindbaar zijn voor zoekmachines. Allemaal richtlijnen die erg belangrijk zijn voor succesvolle online dienstverlening van de overheid, maar evengoed van het bedrijfsleven.

Wie werkt er al met de webrichtlijnen?

Verschillende grote bedrijven zien het nut in van de Webrichtlijnen: bijvoorbeeld SNS Bank en Delta Lloyd. Zij laten, door middel van toegankelijke websites en online formulieren, zien dat ze maatschappelijk verantwoord omgaan met hun online dienstverlening. Daarnaast stelt het werken volgens de Webrichtlijnen ze in staat om meer (mogelijke) klanten te bereiken omdat de informatie toegankelijk is voor iedereen.

In de praktijk

Veel websites houden in een bepaalde mate al rekening met de toegankelijkheid van de website. Zo zijn veel websites al goed vindbaar omdat de contentstrategie SEO behelst. En zo zijn sommige websites al snel, of responsive.

Het gaat bij de Webrichtlijnen echter om de combinatie van een website die en goed vindbaar is, en goed toegankelijk is voor visueel beperkten, en technisch goed in elkaar zit, en geschikt is voor alle mobiele devices en ook nog eens snel laadt. Een combinatie die niet overal te vinden is. De Webrichtlijnen bieden een goed handvat om puntsgewijs aan de slag te gaan met de website om deze verbeteringen door te voeren. Ook omvatten de richtlijnen technische tips, die handig kunnen zijn voor je websitebouwer.

Waarmerk drempelvrij.nl

In mijn vorige blog beschreef ik de niveaus waarop websites van organisaties getoetst kunnen worden. Deze drie niveaus gelden niet enkel voor overheidswebsites, maar ook voor websites van bedrijven. Je website kan, na een toetsing door een daartoe bevoegde inspectie-instelling, het waarmerk drempelvrij.nl meekrijgen. Dit kan al vanaf niveau 1, waarbij je site enkel voldoet aan de basisrichtlijnen. Een bedrijf kan dit waarmerk gebruiken op de website. Dit laat bezoekers zien dat er goed nagedacht is over de toegankelijkheid.

Breed toepasbaar

De Webrichtlijnen zijn dus breed toepasbaar. Niet alleen zijn ze nuttig voor de overheid, ook het bedrijfsleven kan er zijn voordeel mee doen. Het is zonde als je bezoekers afstoot omdat ze simpelweg niet in staat zijn zich een weg te banen door je website, of omdat ze je site simpelweg niet kunnen ontdekken vanwege hun visuele beperking.

Het waarmerk drempelvrij.nl is daarnaast een interessante extra motivator, maar het belangrijkste is het creëren van een fijne website die goed toegankelijk is voor alle bezoekers. Dit is immers ook van economisch belang: een website die online dienstverlening aanbiedt en zeer toegankelijk is, is aantrekkelijk voor zowel de huidige als nieuwe klanten.

Over de auteur: Fleur Gorissen-De Paauw

Online communicatie biedt ongekende mogelijkheden je content optimaal in te zetten. Als online specialist bij Presenter schrijf, analyseer en optimaliseer ik krachtige content voor verschillende klanten. Ik blog over mijn ervaringen.

Tags: Drempelvrij, Responsive, webrichtlijnen



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond