zeg dankjewel op een bedankpagina

Bedankpagina optimaliseren? Zo doe je dat

Bedankpagina’s worden vaak onderschat. Veel online redacteuren zien het als een onbelangrijke pagina. Maar het tegendeel is waar. Bedankpagina’s zijn perfect om bezoekers aan je te binden. Wat je daarvoor moet doen? Dat lees je in deze blog.

Maak het persoonlijk

Inspelen op de persoonlijke wensen van je bezoeker is belangrijk. Houd dit in gedachten als je de bedankpagina maakt. Spreek de bezoeker persoonlijk aan en bied extra content die de bezoeker interessant vindt. Zo kun je écht waarde toevoegen aan de klantbeleving.

Gebruik informatie uit formulier

Voordat de bezoeker jouw bedankpagina ziet, vult hij een formulier in. Gebruik de informatie uit het formulier om je boodschap persoonlijk te maken. Maak van ‘Bedankt voor je aanvraag’, bijvoorbeeld ‘Welkom Lotte, bedankt voor je aanvraag voor de whitepaper Contentmarketing ’. Dat klinkt een stuk vriendelijker én geeft duidelijkheid. Let op: het vullen van je bedankpagina is geen reden om vragen aan je formulier toe te voegen. De kwaliteit van je formulier staat voorop.

Bied gerelateerde content

Gebruik de bedankpagina om iemand verder te helpen. Je bezoeker heeft zojuist bekend gemaakt waar hij behoefte aan heeft of tegen welk probleem hij aanloopt. Speel hierop in door relevante content te bieden. Zo help je je bezoeker en is de kans groot dat hij verder gaat met zijn reis op jouw website. Heeft iemand net een adviesgesprek over een contentmigratie aangevraagd? Bied dan bijvoorbeeld een blogpost aan over wat er bij een contentmigratie komt kijken.

Creëer verwachting

Het is frustrerend om niet te weten waar je aan toe bent. Geef op de bedankpagina daarom duidelijk aan wat de volgende stap is. Soms kun je een gebruiker direct bieden waar hij om gevraagd heeft, zoals een download. Maar als iemand om advies vraagt, wil je natuurlijk eerst contact opnemen. Geef dan duidelijk aan wanneer je contact opneemt. Ook als je de download via e-mail nogmaals aanbiedt, is het fijn als de bezoeker weet wanneer hij de e-mail ontvangt.

  • Goed: We bellen je binnen 2 werkdagen om een afspraak te maken.
  • Fout: Je wordt binnenkort gebeld voor een afspraak.
  • Goed: Je ontvangt de whitepaper Contentmarketing binnen 5 minuten in je mailbox.
  • Fout: We sturen de whitepaper per mail naar je toe.

Zorg voor goede navigatie

Zorg dat de websitenavigatie op de bedankpagina zichtbaar is. Het is belangrijk dat de bezoeker verder kan op jouw website. Zo verlaag je de kans dat je bezoeker de website verlaat.

Social share buttons

Zorg dat je de bedankpagina kunt delen. Wanneer iemand tevreden is over jouw service of de conversie, kan hij dit delen op zijn social mediakanalen. En niets is zo effectief als mond-tot-mond reclame.

Vergeet de huisstijl niet

Zorg ervoor dat je bedankpagina’s herkenbaar zijn. Dit zorgt voor vertrouwen en voorkomt verwarring. Het doorvoeren van de huisstijl wordt vooral vaak vergeten bij bedankpagina’s in externe systemen, bijvoorbeeld het nieuwsbriefsysteem.

Je kunt nu aan de slag met jouw eigen bedankpagina’s. Voldoen ze al aan alle richtlijnen? Dan is het tijd voor testen en analyseren. Kijk bijvoorbeeld naar de CTR van de gerelateerde content die je aanbiedt. Of check bij de klantenservice of zij vragen krijgen die je kunt beantwoorden op de bedankpagina. Wil je meer weten over bedankpagina’s? Lees dan de blogs van mijn collega’s over een perfecte call-to-action en het optimaliseren van een formulier.

Headerafbeelding: www.pixabay.com

Over de auteur: Lotte Vliegen

Ik ben gegrepen door de wereld van online content: een wereld die constant in beweging is en steeds weer interessante uitdagingen biedt. Met veel plezier ga ik voor het bedenken én creëren van relevante content met een goed verhaal.

Tags: contentmarketing, optimalisatie, webrichtlijnen, service, bedankpagina



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond