Presenter toegankelijke content checklist

Checklist toegankelijke content: snel toetsen aan de WCAG

Je wilt je website toegankelijk maken maar bent verdwaald in het doolhof van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Geen nood! Wij helpen je met een checklist toegankelijke content. Zo kun je snel aan de slag met de richtlijnen van de WCAG.

Toegankelijke content, hoezo?

Wees eens eerlijk. Hoe vaak denk jij: ‘Toegankelijkheid? Maar onze bezoekers zijn helemaal niet blind of doof.’ Heb je wel eens op je werk een video willen kijken zonder geluid? Om er vervolgens achter te komen dat je het verhaal niet kan volgen omdat er geen ondertiteling bij zit. Dat is zacht gezegd redelijk irritant. Een ‘beperking’ kan al zoiets simpels en tijdelijks zijn als geen geluid kunnen of willen afspelen. Het is dus áltijd een goed idee om te zorgen voor een goede digitale toegankelijkheid.

Voordelen van digitale toegankelijkheid

Toegankelijke content heeft ook nog eens talloze voordelen voor je bezoeker en bedrijf. Zo draagt toegankelijke content bij aan je targets en doelstellingen en is het beter vindbaar. Het mooiste is nog wel dat je de deur wagenwijd openzet voor de hele wereld. Want iedereen kan te maken krijgen met een tijdelijke of permanente beperking, waardoor je ineens moeilijk kan omgaan met internet. Hoe fijn is het dan als je zonder obstakels informatie kunt vinden of een aankoop kunt doen?

Aan de slag met de WCAG

De WCAG-richtlijnen zijn verplicht voor de overheid en semi-overheidsinstanties. Maar ironisch genoeg zijn de richtlijnen zelf niet zo toegankelijk qua leesbaarheid. Daarom helpen wij je op weg met een praktische checklist.

> Download de checklist toegankelijke content

Checklist toegankelijkheid: welke onderwerpen komen aan bod?

Tekst

Tekst is een van de meeste toegankelijke vormen van content. Maar je kunt het een en ander doen om je teksten nóg toegankelijker te maken. Vermijd bijvoorbeeld jargon en moeilijk taalgebruik. Geef daarnaast structuur aan je tekst. Denk aan:

  • headings (H1, H2, H3)
  • een ‘lang’-attribuut in de HTML-code als je in de lopende tekst een woord in een andere taal gebruikt

Afbeeldingen

Foto’s, visuals, infographics en diagrammen. We gebruiken online veel visuele content. En terecht, want afbeeldingen kunnen je content verrijken. Maar zorg er wel voor dat er voor afbeeldingen altijd een tekstueel alternatief is. Bijvoorbeeld een alt-tekst of een uitgeschreven versie. Behalve als de afbeelding puur decoratief is. Laat in dat geval de alt-tekst leeg.

Audio en video

Je hebt een super gave animatie laten maken over je product. Of een toffe podcast opgenomen. Denk er dan aan dat niet iedereen deze content kan waarnemen. Plaats ondertiteling en audio-descriptie bij je video en maak een transcript van je podcast.

Tabellen

Soms is een tabel nodig om je data op een overzichtelijke manier te presenteren. Hoe zorg je dat een tabel ook voor iedereen begrijpelijk en bruikbaar is? Bijvoorbeeld voor mensen die een screenreader gebruiken? Onder andere door in de HTML-code de verbanden in je tabel duidelijk te maken.

Formulieren

Formulieren gebruiken we stiekem vaker dan we denken. Bij elke online aankoop, aanmelding of inschrijving kom je er wel een tegen. Maak het de gebruiker dus gemakkelijk: zorg voor een logische werking, duidelijke instructies en placeholders. Denk er ook aan dat het formulier helemaal met het toetsenbord bediend moet kunnen worden.

Pdf-bestanden

Dé tip als het om de toegankelijkheid van pdf-bestanden gaat? Stop gewoon helemaal met pdf’s! Je doet er je bezoeker op geen enkele manier een plezier mee. Wil je stiekem lekker toch doorgaan met pdf? Download dan Adobe Pro zodat je op zijn minst kunt checken of je bestand aan de toegankelijkheidseisen voldoet.

Toegankelijke content: zo makkelijk kan het zijn

Toegankelijke content maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Met de juiste mindset en onze handige checklist maak je van jouw website een plek waar iedereen zich thuis voelt.

> Download de checklist toegankelijke content

Bron headerbeeld: pixabay.com

Over de auteur: Marianne Resoort

Goede content is gebruiksvriendelijk, inspirerend en toegankelijk voor iedereen. Als contentspecialist bij Presenter focus ik me op goede content en tevreden gebruikers die gemakkelijk vinden wat ze zoeken.

Tags: toegankelijkheid, webrichtlijnen, SEO, gebruikersgemak, toegankelijke content, wcag, gebruiksvriendelijk, gebruikerservaring



2 reacties op dit artikel
  • Rob zegt:

    Jammer, de checklist toegankelijke content is niet meer te downloaden.

    • Marianne Resoort zegt:

      Beste Rob,

      Bedankt voor je reactie. Je kunt de checklist nog steeds downloaden, ook via presenter.nl/kennis. Veel succes met het maken van toegankelijke content!

      Marianne Resoort

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond