Drempelvrij – websites toegankelijk voor iedereen

Steeds meer van onze dienstverlening wordt verplaatst naar de online omgeving: van bankieren tot belastingaangifte en een afspraak maken bij de gemeente. Het wordt dan ook steeds belangrijker om websites toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Bij het ontwerpen van een website is het daarom aan te raden rekening te houden met bezoekers met een visuele beperking en ouderen. Ook voor de webredacteur ligt er een taak weggelegd voor het zo toegankelijk mogelijk maken en houden van een website.

Stichting Waarmerk Drempelvrij.nl geeft waarmerken aan websites die aan bepaalde criteria voor toegankelijkheid voldoen. Niet alleen wordt er gekeken of de website makkelijk toegankelijk is voor visueel gehandicapten en senioren. Tijdens de inspectie wordt ook gekeken in hoeverre de website goed overkomt in verschillende browsers en op verschillende operatingsystems en smartphones. Niet alleen de bezoeker heeft dus voordeel van een website met een Drempelvrij.nl waarmerk.

Verschillende waarmerken van Drempelvrij.nl
De drie verschillende niveau’s van het waarmerk verlangen een toenemende mate van toegankelijkheid. Waar je voor het eerste niveau nog slechts aan 16 van de 95 criteria hoeft te voldoen, moet je op het hoogste niveau aan alle criteria voldoen, plus Webrichtlijnen die opgesteld zijn in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Zeker voor het hoogste niveau ligt de lat dan ook erg hoog. Voor websites van de overheid is dit niveau verplicht sinds eind 2010.

Een inspectie voor toegankelijkheid

Mocht je een website willen laten toetsen op de toegankelijkheid, dan kun je terecht bij één van de geaccrediteerde organisaties die inspecties uitvoeren voor Drempelvrij.nl. Er zijn wel kosten verbonden aan een inspectie. Een inspectie kost in elk geval 204 euro, die wordt afgedragen aan de stichting Drempelvrij.nl. Het bedrag wordt gebruikt voor publiciteit en voorlichting over het waarmerk. Daar bovenop komen nog de kosten die de inspectie-organisatie rekent voor de inspectie zelf. Wanneer de website een waarmerk krijgt, bevind je je in elk geval in goed gezelschap. Want naast vele gemeente-websites en websites van de Rijksoverheid hebben ook websites van bedrijven als Microsoft, SNS en HTM een Drempelvrij.nl waarmerk.

Tips voor toegankelijkheid voor webredacteuren

Drempelvrij.nl geeft tips voor webredacteuren om de website zo toegankelijk mogelijk te houden:

  • Gebruik bij het schrijven voor het web duidelijke en eenvoudige taal, zodat de website voor iedereen begrijpelijk is.
  • Voorzie afbeeldingen van een alternatieve tekst.
  • Voorzie filmpjes van een auditieve beschrijving en ondertitels.
  • Gebruik de juiste markup voor koppen, lijsten en citaten. Software voor visueel gehandicapten maakt namelijk gebruik van deze ‘highlights’ om de pagina aan de gebruiker voor te schotelen.
  • Elke pagina moet een unieke, beschrijvende titel hebben, zodat mensen niet verdwalen.
  • Plaats bovenaan de pagina een korte samenvatting, zodat de gebruiker weet wat hem op die pagina te wachten staat.
  • Als je een link naar een e-mailadres plaatst, geef dan in de link het e-mailadres. Zo komt de gebruiker niet voor verrassingen te staan.

Over de auteur: Steven Kamminga

De zoektocht naar de kracht van je content blijft een razend interessant onderdeel van ons vakgebied van online communicatie. Mijn blogs voor De Kracht van Content staan daarom vaak in het teken van de analyse en strategie van die content.

Tags: usability, tips, Drempelvrij, toegankelijkheid, Webredacteuren



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond