B1-schrijven

De voordelen van B1-schrijven

Een begrijpelijke tekst schrijven, dat is toch niet zo moeilijk? Helaas is dat niet eenvoudig. Er zijn veel organisaties die worstelen met de vraag: hoe zorg ik dat de informatie op de website leesbaar is en dat bezoekers niet afhaken? Om dit te realiseren is het belangrijk toegankelijke teksten te maken die de lezer snapt, inspireert en aanzet tot actie. Zo kun je als organisatie je doelen behalen.

Waarom B1-schrijven?

Als organisatie wil je een brede doelgroep bereiken via apparaten zoals laptop, tablet en mobiel. Elke bezoeker is er één en daarom is het belangrijk dat er duidelijke teksten staan. Uit onderzoek van de Raad van Europa blijkt dat hoogopgeleiden ook liever een B1-tekst lezen dan lastige content, omdat het makkelijker en sneller wegleest. Bij laagopgeleiden kan een moeilijke tekst over een zorgverzekering leiden tot het mislopen van geld, als de verzekerde niet begrijpt in welk geval een bepaalde medicijn wordt vergoed. Een organisatie bespaart daarentegen tijd en geld op hun telefonische klantenservice als de lezer geen vragen heeft over de online teksten.

De drie B’s

Hoe pas je B1-schrijven toe in de organisatie? Om het onszelf makkelijk te maken, maken we gebruik van een ezelsbruggetje: de drie B’s. Begrip leidt tot belangstelling en belangstelling leidt tot beweging.

B1-niveau

Begrip

De lezer snapt waar de tekst over gaat. Dit is essentieel. Als je oma begrijpt wat je schrijft over juridische dienstverlening, de financiële sector of de gezondheidszorg, dan is je missie geslaagd. Begrip is ook belangrijk als je doelgroep actief op zoek is naar informatie, maar door moeilijke teksten vol onbegrip achterblijft. Als de bezoeker een begrijpelijke tekst leest, is de kans groter dat de persoon meer belangstelling krijgt voor het onderwerp.

Belangstelling

De lezers begrijpen wat je bedoelt, maar hoe raken ze echt geïnteresseerd in je product, dienst of informatie? Maak het leuk en makkelijk voor de lezers en zorg voor duidelijke en aantrekkelijke content. Daarbij kun je naast tekst ook gebruikmaken van hulpmiddelen zoals video’s, infographics en interessante afbeeldingen. Voorbeelden: maak een korte animatievideo over wat de nieuwe regels in de zorg betekenen voor burgers of plaats een infographic met de werkloosheidscijfers van de laatste vijf jaar.

Beweging

Nu wordt het echt spannend. Komen de websitebezoekers echt in beweging? Gaan ze daadwerkelijk een product aanschaffen, informatie aanvragen of zich aanmelden voor een evenement. Om de kans op succes te vergroten zijn een paar zaken belangrijk. Maak knoppen met korte duidelijke teksten waardoor bezoekers sneller geneigd zijn om te klikken. Een paar keer klikken is niet erg zolang de knoppen logisch en nuttig zijn.

Praktijkvoorbeeld zoals het hoort

Een alleenstaande vrouw heeft een laag inkomen en kan daardoor de gemeentelijke belastingen niet betalen. Op de website van haar plaatselijke gemeente kijkt ze of ze in aanmerking komt voor kwijtschelding van de belastingen. Een stappenplan met een chronologische volgorde geeft exact aan wat ze moet doen. Na het uitrekenen van het vermogen weet ze direct dat ze in aanmerking komt voor kwijtschelding. Vervolgens wordt in een infographic stap voor stap toegelicht hoe ze dit kan aanvragen. Het is allemaal zo duidelijk dat ze snel een online aanvraag doet.

De voordelen van B1-schrijven op een rij:

  • Begrijpelijke content voor een brede doelgroep
  • Meer geïnteresseerde lezers en potentiële klanten
  • Meer mensen gaan over tot actie op de website
  • Als organisatie bespaar je tijd en geld

Over de auteur: Sevan Barsamoglu

Mijn passie voor taal vertaal ik naar aantrekkelijke en heldere teksten. Het geeft mij veel voldoening organisaties te helpen bij het verbeteren van hun online content. Iedere keer is het een uitdaging de gewenste boodschap van een organisatie op een goede manier te presenteren. Of het nu gaat om een gebruiksvriendelijke website, nieuws(brief) of social media. Daarnaast herschrijf ik complexe teksten, optimaliseer ik content voor zoekmachines en voer ik eindredactie.

Tags: webrichtlijnen, B1, taalniveau, schrijven



0 reacties op dit artikel
  • Rob Zonder zegt:

    Enkele opbouwend-kritische opmerkingen bij dit artikel:

    “Als je oma begrijpt…”
    Hier kan verwarring ontstaan omdat dit zinsdeel op verschillende manieren kan worden gelezen. Het woordje ‘je’ is hier bedoeld als bezittelijk voornaamwoord, maar kan ook makkelijk worden opgevat als persoonlijk voornaamwoord. Dit is te vermijden door ‘je’ te vervangen door ‘jouw’. Maar ook door het woordje ‘je’ gewoon achterwege te laten, wordt de verwarring vermeden terwijl de betekenis intact blijft.

    “Als de bezoeker een begrijpelijke tekst leest, is de kans groter dat de persoon meer belangstelling krijgt over het onderwerp.”
    Men heeft belangstelling voor een bepaald onderwerp en niet belangstelling over…

    • Presenter zegt:

      Dag Rob,

      Bedankt voor je reactie! We hebben het aangepast.

      Vriendelijke Groet.