Samenwerken met een internetbureau, hoe doe je dat?
Als webredacteur werk je regelmatig samen met een internetbureau. Voor een nieuwe website of een ander internetproject. Als projectleider bij Presenter werkte ik aan uiteenlopende projecten. Vanuit de ervaring aan bureauzijde daarom vijf tips voor hoe je het beste uit de samenwerking met een bureau haalt.
1. Laat het bureau meedenken
Als webredacteur denk je vanuit je eigen organisatie: wat wil je bereiken en wat wil je communiceren? De frisse blik van een buitenstaander is een waardevolle toevoeging. Een internetbureau heeft een andere kijk en neemt afstand van het project. Meer dan iemand in de organisatie ooit zou kunnen. De input van een bureau helpt om meer in de huid van de bezoeker te kruipen en op basis daarvan goed advies te geven of een nieuwe invalshoek te kiezen.
De vraag ‘Kunnen we ook Facebook en Twitter buttons toevoegen?’ lijkt eenvoudig. Bij het doorvragen bleek dat de klant geen idee had wat ze wilde communiceren via social media. Ze wilde een vaste groep mensen voorzien van het laatste nieuws. De buttons werden dus uiteindelijk een nieuwsbrief.
2. Wees duidelijk naar het internetbureau
Zorg samen met het internetbureau voor duidelijkheid. Vraag om goed inzicht in de kosten en wat daar onder valt. Stem goed af wat de planning wordt en wie welke taken uitvoert: wat moet je bijvoorbeeld zelf aanleveren? Dit zorgt voor minder verwarring tijdens het project en vaak spaar je er geld mee uit. Behalve duidelijkheid over de grote lijnen, is het minstens zo belangrijk om duidelijk te communiceren over details. Stel ook je vragen duidelijk.
3. Deel je verwachtingen met je internetbureau
Als klant heb je verwachtingen van een project. Deel deze verwachtingen. Het bureau is een buitenstaander. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is niet vanzelfsprekend voor het bureau. Welke ideeën heb je bijvoorbeeld al over de menustructuur of de functionaliteiten? Of welke websites kunnen als voorbeeld dienen voor de paginaindeling? Als je verwachtingen en wensen kenbaar maakt, kan het bureau hier rekening mee houden en er eerder aan voldoen.
4. Bewaak (en haal) je eigen deadlines
In een samenwerking met een bureau is het normaal dat je als klant deadlines krijgt opgelegd. Zie het als een actieve samenwerking: het bureau heeft jouw input nodig, binnen de tijd. Zorg ervoor dat je deze input aanlevert. Het bureau legt deadlines op om jouw project op tijd tot een goed einde te brengen. Als jij het serieus neemt, doet het bureau dat ook.
5. Communiceer!
Als klant verwacht je voldoende terugkoppeling vanuit het internetbureau waar je mee samenwerkt. Vergeet niet dat communicatie over wat er bij jou als klant speelt minstens zo belangrijk is. Laat weten waar je mee bezig bent, wat je overwegingen zijn en welke belangrijke veranderingen de organisatie doormaakt. Zorg ervoor dat het bureau bekend raakt met je organisatie. Pas dan kan het bureau zich goed inleven, proactief meedenken en zorgen voor de beste oplossing.
Stel, je zoekt geschikt beeldmateriaal voor de website van een trainingsbureau. De foto’s moeten niet agressief zijn, maar wel laten zien dat het bureau trainingen aanbiedt op het gebied van veiligheid & agressiviteit. Het bureau vertelt later dat ze dagelijks werkt met zeer goede acteurs, en daar blijkt de oplossing te zitten: je gebruikt foto’s van de acteur aan het werk.
Over de auteur: Dianne Gosens
Ik werk bij Presenter als contentspecialist. Ik coördineer contentprojecten en maak graag de vertaling van strategie of concept naar praktijk. Ook ben ik dol op spelen met taal en help ik bedrijven graag in de zoektocht naar de kracht van hun content.