Doelgroepen en persona’s (verslag Kennissessie)

Hoe je je website afstemt op je doelgroepen? De methode maakt niet zo veel uit. Als je er maar werk van maakt. Dat was de kern van de kennissessie op 28 juni, waarin sprekers Christof Zürn en Ruben Zantingh-Bozic ingingen op persona’s.

Niet hip, wel nodig en nuttig

De sessie van 28 juni was een boeiende sessie. Doelgroepen en persona’s mogen misschien niet het meest sexy onderwerp zijn, in vergelijking met thema’s als mobiel, location-based of social media, maar er is meer dan genoeg over te zeggen. Wellicht omdat het de kern raakt van online communicatie: voor wie doe je het eigenlijk? Niet gek dus, dat de sprekers gepassioneerd waren over het onderwerp en bezoekers wisten te inspireren.

Afstemmen op je bezoeker

Een goede afstemming op (online) doelgroepen wordt alleen maar belangrijker. Consumenten zijn een steeds hoger niveau van dienstverlening gewend. Bovendien verwachten ze simpelweg een toegankelijke, aansprekende website. Kun je als organisatie niet aan die verwachtingen voldoen, dan is de bezoeker weg. In het ergste geval delen bezoekers hun slechte ervaringen ook nog eens online, bijvoorbeeld via een #fail tweet.

Afstemming draait natuurlijk niet alleen om het vasthouden van je bezoeker. Weet je mensen online op de juiste manier aan te spreken, dan kun je de conversie van je uitingen enorm verhogen, of dat nou op je website is, in social media of in nieuwsbrieven. Je bezoeker wil immers maar één ding weten: what’s in it for me? Organisaties gaan nog te vaak uit van wat zij willen aanbieden en wat zij willen communiceren. Hoog tijd om te focussen op wat de bezoeker eigenlijk wil.

Waarom persona’s?

Hoe persona’s, of “data storytelling”, kunnen helpen maakte persona-‘evangelist’ Christof Zürn met een pakkend verhaal duidelijk. Een fictieve persoon die je doelgroep een gezicht geeft, helpt je als organisatie te focussen. In plaats van cijfertjes heb je een persoon waar je je op richt, wat zorgt voor meer inlevingsvermogen. Het wordt makkelijker om de vragen en behoeften van je klant te zien en met zijn bril op naar je website en dienstverlening te kijken.

Vaak lopen een ideaalbeeld en de feitelijke bezoeker bij organisaties door elkaar. Christof maakt daarom onderscheid tussen de aspirational en de reality persona. De eerste persona is bedoeld als projectie waar je heen wilt, het laat je ambitie zien: wie is je ideale klant en welk gedrag vertoont die.

De reality persona is daarentegen een weergave van je werkelijke archetypische gebruiker. Deze persona is dan ook zoveel mogelijk gebaseerd op echte data: webstatistieken, gebruikersonderzoeken, marktonderzoek en andere bronnen. Het persoonlijke verhaal  maakt je persona menselijker en makkelijker om mee te werken, maar de basis bestaat uit feitelijke gegevens.

Bekijk de presentatie van Christof Zürn met daarin aanvullend leesvoer en een handig persona-sheet:

 

 

Myers Briggs als basis voor persona’s bij Eneco

Ruben Zantingh-Bozic, online marketeer bij Eneco en de tweede spreker van de avond, vult persona’s op een heel andere manier in. Om te focussen op het doel van de bezoeker en deze meer te verleiden zet hij het Myers-Briggs model in. Dit model maakt een onderscheid in vier persoonstypes en de bijbehorende ‘buying modes’: het competitieve, spontane, methodische en humanistische type. Waar de een meer behoefte heeft aan uitgebreide feiten en specificaties, wordt de ander meer getriggerd door de mening van anderen of een actuele actie.

Door deze persoonstypes als uitgangspunt voor persona’s te nemen, kun je uiteenlopende bezoekers aanspreken en verleiden in je online communicatie. Een heel pragmatische aanpak die werkt. Zoals uit de voorbeelden bleek maken Amazon en Google bewust of onbewust succesvol gebruik van deze persoonstypen.

Bekijk hieronder de presentatie van Ruben Zantingh-Bozic over de inzet van persona’s bij Eneco en vergeet de interessante linkjes aan het eind niet!

 

Heb je nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze boeiende en gezellige avond of voer de presentaties? Laat ze horen in de reacties!

Tags: persona, kennissessie, doelgroepen



0 reacties op dit artikel