Contentmigratie: een samenspel van content, design en techniek | Presenter

Contentmigratie: samenspel van content, design en techniek

Contentmigratie, wat stel jij je daarbij voor? Veel mensen associëren het begrip contentmigratie met het geautomatiseerd overzetten van content van het ene naar het andere content management systeem. De webbouwer schrijft een programmaatje en voor je het weet staat je content zonder tussenkomst van mensenhanden op je nieuwe website. Een oplossing vanuit de techniek die snel en efficiënt lijkt.

Deze manier van content migreren is alleen handig als je migratieproject voldoet aan twee uitgangspunten:

  • Content hoeft inhoudelijk niet aangepast te worden
  • Nieuwe webtemplates bieden precies dezelfde ruimte en functies als de oude

Denk aan de websites die jij in je loopbaan hebt gelanceerd. In hoeveel gevallen werd er aan beide voorwaarden voldaan? Precies. In werkelijkheid is het verhuizen van content naar een nieuw content management systeem, of het aanpassen van je content op een nieuw design veel complexer dan geschetst.

Vergelijking met een echte verhuizing

Vergelijk een contentmigratie maar eens met een ‘echte’ verhuizing. Dit is wat er gebeurt als je je volledige interieur één-op-één in je nieuwe huis neer zou zetten: je neemt overbodige spullen mee, meubels passen niet meer, omdat kamers andere afmetingen hebben en je gordijnen sluiten niet langer aan op je smaak.

Als je content geautomatiseerd overzet, loop je tegen hetzelfde aan. Overtollige of achterhaalde informatie, teksten en afbeeldingen die te lang, te kort, te groot of te klein zijn. Of een uitstraling die niet langer past bij de merkwaarden van je organisatie.

Daarnaast mis je een belangrijke kans als je tijdens de contentmigratie alleen focust op techniek. Een contentmigratie is namelijk het moment om je website eens flink onder handen te nemen en om vanuit de inhoud de juiste keuzes te maken voor techniek en design.

Multidisciplinair projectteam

Een contentmigratie vraagt dus om een intensieve samenwerking tussen vakspecialisten op technisch, creatief en redactioneel vlak. En hoe eerder de samenwerking tot stand komt, hoe beter. Een voorbeeld van een stappenplan:

  • Zorg voor een vertegenwoordiging van contentspecialisten in het projectteam
  • Neem een hoofdstuk ‘content’ op in het programma van eisen of in het functioneel ontwerp
  • Doe een contentaudit om het succes van je huidige content te meten
  • Betrek de organisatie om af te stemmen welke content mee gaat en welke niet
  • Stel KPI’s op voor de content op de nieuwe website
  • Maak een heldere paginastructuur, mede op basis van de toptaken van je bezoekers
  • Brief techniek over een handige workflow in het content management systeem
  • Test de templates die techniek bouwt met echte content
  • Herschrijf de teksten, optimaliseer voor SEO en pas de afbeeldingen aan
  • Maak de pagina’s in het content management systeem en vul deze met content
  • Zorg ervoor dat oude pagina’s worden doorverwezen naar de nieuwe webadressen

Voor het beste resultaat werkt het volledige migratieteam in dezelfde ruimte of in ieder geval dicht bij elkaar. Zo houd je communicatielijnen kort en kun je sneller beslissingen nemen.

Ik ben benieuwd hoe jouw organisatie een contentmigratie aanpakt. Heb je opmerkingen of tips? Reageer!

Over de auteur: Louise de Kievid

Online communicatie kent veel facetten en is constant in ontwikkeling. Het is daarom een enorm boeiend en afwisselend vak. Bij Presenter adviseer ik klanten over de inzet van online middelen en het vertalen van de online strategie naar content die overtuigt en activeert. Contentstrategie, online marketing en contentmigratie zijn mijn favoriete blogonderwerpen.

Tags: contentmigratie, content management systeem



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond