Maak je content verleidelijk: 5 prikkelende tips

Tegenwoordig is vrijwel alles online voorhanden. Wat je wilt, wanneer je wilt. Dat is zowel een zegen als een uitdaging. Want hoe zorg je ervoor dat juist jouw content verleidelijk genoeg is om te lezen of bekijken? Met deze vijf prikkelende tips wordt jouw content nog aantrekkelijker.

Content is overal voorhanden. En op elk gewenst moment. Op zichzelf is dat natuurlijk fantastisch. Neem bijvoorbeeld een muziekdienst als Spotify, een geschenk uit de hemel voor mij als muziekliefhebber. Tien, vijftien jaar geleden had ik het me amper kunnen voorstellen: een online dienst waarbij je instant nummers kunt beluisteren die je op dat moment wilt horen, zonder het gedoe van downloaden. Iets dergelijks geldt voor YouTube. Hoe cool is het om bijvoorbeeld een nooit op TV vertoond interview met één van je muzikale helden te zien? Voor mij voelt het als een ongekende rijkdom: je hebt het allemaal zomaar onder de knop. Als je wilt kun je zelfs boeken on demand lezen.

En toch. Overvloed en instant online beschikbaarheid zijn een geweldige luxe, maar kunnen tegelijkertijd afstomping en verveling in de hand werken: als alles zomaar voor het virtuele grijpen ligt, word je waarschijnlijk moeilijker verrast dan ‘vroeger’ (wanneer je je geluk niet op kon als je in één of andere obscure zaak eindelijk die moeilijk verkrijgbare elpee/CD had gevonden).

Ziehier één van de online uitdagingen. Hoe val je op met je digitale waar en wat kun je doen om te zorgen dat bezoekers jouw content tot zich nemen en jou later opnieuw weten te vinden? Een aantal tips.

Tip 1: wees vindbaar

Dit lijkt nogal voor de hand liggend, maar het is wel een vereiste. Als mensen je al niet online kunnen vinden, dan kunnen ze natuurlijk ook niet worden verrast. Wil je bovenin de zoekresultaten van het scherm spatten, dan is het zaak dat je een passende en gerichte SEO-strategie hebt. Zorg dat je in Google de concurrentie achter je laat.

Tip 2: prikkel gericht

Wanneer je een mooi verhaal te vertellen hebt of een online magazine hebt uitgebracht, dan wil je graag dat zoveel mogelijk mensen dat lezen. Een manier om je content onder de aandacht te brengen is het posten van een tweet. Helaas gaat het daarbij nog wel eens mis. Sommige mensen denken dat ze klaar zijn met één enkele tweet: we hebben weer een online magazine uitgebracht en hier vind je het: **link naar website**. Wie – behalve mensen van de afdeling Communicatie – zou zich geroepen moeten voelen om op de link te klikken? Geen idee wat je moet verwachten!

Het is veel beter om inhoudelijk op een artikel in te gaan. De provincie Utrecht tweet bijvoorbeeld regelmatig over onderwerpen die in het Provincie Utrecht Magazine voorkomen. Een gerichte tweet over de aan te leggen Uithoflijn wordt dan zomaar opgepikt door belangrijke partners/stakeholders als De Uithoflijn, BAM Infra, Regiotram Utrecht, StadUtrecht en Veilig Verkeer Nederland. En NU.nl, via DUIC.

Contentmarketing bij de overheid: Provincie Utrecht Magazine over de Uithoflijn

Tip 3: prikkel doorlopend

Mensen je online toko in krijgen is hard werken en dus kun je je er niet makkelijk vanaf maken. Om bij Twitter te blijven: helaas is vrijwel niemand constant met jouw organisatie bezig. En dus zal een tweet, hoe prikkelend misschien ook geformuleerd, niet standaard iedereen uit jouw doelgroep bereiken. Het devies: regelmatig posten om in de schijnwerpers te blijven en om mensen te bereiken die je eerder mogelijk niet hebt bereikt. In het voorbeeld van het magazine: wanneer het magazine 5 artikelen heeft, kun je ieder artikel minstens zo vaak ‘pluggen’. Advies: gebruik niet telkens dezelfde woorden zodat je origineel blijft (of op zijn minst lijkt) en probeer te posten rond geschikte momenten in het jaar zodat je meer actualiteitswaarde hebt. Niet voor niets heeft de provincie Utrecht ook tweets over de Uithoflijn geplaatst op het moment dat het nieuwe collegejaar weer van start ging.

Een handig hulpmiddel is de contentkalender, waarin je voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld een kalenderjaar) belangrijke gebeurtenissen vastlegt die actie vereisen van communicatie of webredactie. Ook kun je hierin alvast de inhoud van je tweets of andere uitingen opnemen zodat je die op het moment surprème alleen nog maar hoeft te plaatsen of te publiceren.

Tip 4: geef niet meteen alles weg

Wanneer je online flyert voor je content, is het de kunst om een goede balans te vinden tussen inhoud weggeven en nieuwsgierig maken. Met andere woorden: mensen laten weten wat voor content ze kunnen verwachten (ze moeten snel kunnen inschatten in hoeverre het interessant is), maar niet direct de belangrijkste boodschap weggeven. Heb je bijvoorbeeld een verhaal over het feit dat er in een bepaald gebied ecoducten zijn aangelegd, noem dat dan niet. Waarom zou je anders verder lezen? Beter is iets als ‘In gebied X krijgen flora en fauna weer de ruimte’ met een link naar het betreffende artikel. Dit roept meteen vragen op: o ja, hoe dan? Wat is er dan gebeurd? Wanneer je affiniteit hebt met het onderwerp, word je op zijn minst verleid om toch even door te klikken.

Tip 5: doe iets verrassends

Kom letterlijk met een (positieve) verrassing die mensen niet van jouw organisatie verwachten. Coolblue houdt zich met heel andere zaken bezig dan de provincie Utrecht. Bij Coolblue kun je van alles en nog wat online bestellen en krijg je je bestelling op enig moment thuis bezorgd. Niet heel spannend en ook niet direct verrassend. Wel verrassend is dat Coolblue je een extra service aanbiedt zodra je een bestelling hebt geplaatst: wachttherapie. Je kunt hierbij kiezen uit diverse opties. Eén optie is het beluisteren van wachtmuziek waarbij je wordt doorgesluisd naar een playlist op YouTube met daarin wachtdeuntjes: Right here waiting van Richard Marx bijvoorbeeld of Sitting, Waiting, Wishing van Jack Johnson. De kans is groot dat je voor een volgende bestelling weer bij Coolblue terugkomt om te zien of ze weer een nieuwe verrassing voor je in petto hebben.

2blog_coolblue

Over de auteur: Altwin de Moor

Als contentspecialist bij Presenter zit ik veel bij overheidsinstellingen. De uitdaging zit er voor mij in om informatie die op het eerste gezicht complex en/of saai lijkt te vertalen naar aantrekkelijke content (in woord en beeld). Ik word er blij van wanneer ik merk dat een mooi verhaal online breed wordt opgepikt door mensen uit de doelgroep.

Tags: content, Twitter, contentmarketing, verleiden



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond