scrum je personalized content

5 tips voor het gebruik van scrum in een personalized content-project

Dus je gaat aan de slag met personalized content. Heb je al bedacht hoe je je project aan wilt pakken? Dat kan heel goed met scrum. Vijf concrete tips hoe je scrum kunt gebruiken om je website te personaliseren en de online experience van je doelgroepen te verbeteren.

1. Zet een contentspecialist in je scrumteam

Personalized content is het op maat aanbieden van informatie aan individuele bezoekers op basis van kenmerken van die bezoeker. Hiervoor moet je doorgaans een combinatie van functionaliteit en content ontwikkelen. Als je dit scrum gaat doen, is het verstandig een contentspecialist aan je scrumteam toe te voegen. En dan niet in de rol van tester, maar als sparringpartner voor de interactieontwerper.

Het ontwikkelen van websites en apps is in de praktijk vaak vooral een technische aangelegenheid, waarbij de content op het eind ‘nog even’ gedaan moet worden. Met als resultaat dat de opgeleverde functionaliteit niet optimaal kan worden ingezet: er is niet genoeg ruimte voor de content of het systeem dwingt bepaalde (niet-ideale) volgorde van content op de pagina af, waardoor je personalisatie niet optimaal is.

Als een contentspecialist samen met de interactieontwerper de flow en informatie per doelgroep uitdenkt, voorkom je dat content het ondergeschoven kindje wordt. En dat is belangrijk, immers: zonder content geen personalized content.

2. Benoem specifieke eisen voor personalized content in je definition of done

In je Definition of done stel je de eisen voor je project op: wanneer is het af, wanneer ben je tevreden als team? In een ‘standaard’-scrumproject staan hier zaken in als ‘Alle opgeleverde functionaliteit voldoet aan de webrichtlijnen’ en ‘Alle opgeleverde functionaliteit moet mobile first ontworpen zijn’. In je gepersonaliseerde content-project neem je daarnaast ook zaken op als ‘Alle opgeleverde functionaliteit en content is dupliceerbaar en aanpasbaar zodat het voor verschillende doelgroepen custom kan worden ingezet’. Deze stok achter de deur zorgt ervoor dat je user stories altijd worden getoetst aan je personalisatie-eisen.

3. Breng techniek en content bij elkaar met een multidisciplinair scrumteam

Als je met personalized content aan de slag gaat, zijn er grote afhankelijkheden tussen techniek en content. Goede samenwerking tussen deze specialismen is dus van vitaal belang. Ook hier biedt scrum uitkomst. Een scrumteam is een multidisciplinair team dat bestaat uit developers, (interactie)ontwerpers, en -als je tip 1 opvolgt- een contentspecialist. Doordat zij samen verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat moeten ze nauw samenwerken en zich verdiepen in elkaars werk. Dit voorkomt ruis en onbegrip en zorgt voor een eindresultaat waarin functionaliteit en content elkaar echt versterken.

4. Ga snel en met focus aan de slag met personalisatie

Als je snel wilt beginnen met het personaliseren van je website, is scrummen een heel geschikte keuze. Je hoeft niet eerst een uitgebreid programma van eisen te schrijven en alle doelgroepen in detail te omschrijven. Je stelt één customer journey centraal voor je eerste sprint, en je begint.

Ook qua financiering is scrum een slimme manier om snel te kunnen starten: in plaats van projectfinanciering voor een heel jaar te hoeven regelen, kun je beginnen met één sprint. Iedere sprint levert werkende functionalteit op, dus na iedere sprint kun je je project stoppen of pauzeren. Hierdoor is je initiële budget relatief laag, waardoor je sneller goedkeuring krijgt en kunt starten.

5. Stuur bij na iedere sprint

Iedere sprint levert gepersonaliseerde content voor één van je customer journeys op. Vervolgens test je in de praktijk of de verbeteringen die je hebt uitgevoerd aan de content en het CMS leiden tot betere conversie. Uit die praktijktest komen weer verbeterpunten die je in de backlog opneemt en prioriteert voor een van je volgende sprints. Zo zorgt scrum ervoor dat je altijd bezig bent met wat NU belangrijk is, terwijl je flexibel blijft om bij te sturen na iedere sprint.

Header: Wikimedia – Pierre Selim

Over de auteur: Debbie Dechesne

Als projectleider/ scrummaster bij Presenter help ik organisaties hun online projecten vorm te geven om de online experience van hun doelgroepen te verbeteren met krachtige content. Hierbij zoek ik naar de vraag achter de vraag en ben ik erg geïnteresseerd in wat mensen beweegt.

Tags: Online personalisatie, scrum



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond