Vraag het je vakgenoten!

In je werk als webredacteur loop je soms tegen vragen of problemen aan. Vraagstukken waarvan je niet zo 1, 2, 3 weet hoe je ze aan moet pakken. Of dingen waar je over twijfelt. Vanaf nu kun je op dit blog je vragen voorleggen aan vakgenoten! Zie dit blog als een vraagbaak.

Ervaringen delen

De bezoekers en schrijvers van dit blog hebben tezamen veel ervaring. Daarmee is de kans groot dat andere webredacteuren jou kunnen helpen als je een vraag hebt. Ook de webredacteuren van Presenter, de initiatiefnemer van Webredacteuren.com, kunnen je misschien op weg helpen.

Stel je vraag!

Dus, vraag je je al tijden iets af of heb je een concreet, vakinhoudelijk probleem, groot of klein? Laat het weten in de reacties hieronder of vraag het op Twitter (hashtag #wrcom). We plaatsen de meest interessante vragen dan binnen enkele dagen op de site en geven commentaar. En natuurlijk de ruimte voor anderen om ook te reageren!



4 reacties op dit artikel
  • Eppo zegt:

    Footer:

    Gisteravond gaf Olinda Luksen in haar presentatie voor de Kennissessie aan dat een Footer inmiddels weer achterhaald is om in te zetten als middel voor SEO. Anderen zweren erbij om een footer te gebruiken met als doel de interne linking te versterken.

    Weet iemand of een Footer nog steeds bijdraagt aan SEO, of dat het inderdaad een achterhaalde ingreep is?

  • Eveline zegt:

    Het antwoord op je vraag is volgens mij niet heel eenduidig. Hier heb je een filmpje waarin de Google SEO-man Matt Cutts antwoord geeft op de vraag of Google footerlinks anders behandeld dan links in de tekst.

    http://www.fmsseo.com/224/footer-links-and-seo-what-does-google-say/

    Het is wel duidelijk dat de footerlinks ánders behandeld worden dan links in de tekst. Maar hóe ze dan precies behandeld worden, of ze minder belangrijk zijn bv, dat zegt hij niet. Het lijkt er wel op dat Cutts tussen de lijntjes door zegt dat het geen zin heeft om de footer vol te proppen met links.

    Heb je hier wat aan?

  • Philip zegt:

    De meerwaarde van een footer met links is dat je feitelijk een menu onderaan de pagina plaatst. Links krijgen extra waarde als ze:

    – in een UL-list staan
    – een inhoudelijke, effectieve naam hebben (dus: een concrete zoekterm)

    Een pagina krijgt extra waarde als:

    – er vanaf de homepage naar gelinkt wordt
    – er vanaf een groot aantal pagina’s intern naar een pagina verwezen wordt

    De keuze voor de footer is een usability-keuze. Feitelijk zou je de lijstje met links ook bovenaan kunnen plaatsen, maar dan krijg je een dubbele navigatie. Het format van UL-lists met links met concrete benamingen staat centraal.

    Vaak hanteren websites een visueel menu dat opgebouwd is uit divjes. Daardoor verlies je waarde. Bovendien kunnen de naamgevingen door de layout niet altijd effectief zijn (long tail combinaties passen niet altijd in een visueel menu). Met een footer ondervang je de mankementen van het centrale navigatiemenu.

    Iemand kan wat mij betreft daarom een footer alleen “achterhaald” noemen als het navigatiemenu aan alle SEO-voorwaarden voldoet. Dat is zelden het geval, en daarom is de footer nagenoeg altijd een middel dat een aantal SEO-tekortkomingen ondervangt.

    • EppoFord zegt:

      Dank!

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond