Social media: eerst doelstellingen, dan middelen
De tweets, likes en shares vliegen je om de oren. Dat is mooi. Je hebt blijkbaar de juiste toon te pakken en je hebt goede deelbare content gemaakt op de social media-kanalen waar je doelgroep zich blijkbaar bevindt. Maar wat levert al die social media-liefde je organisatie nu eigenlijk op? Hoe bepaal je of je social media-inspanningen succesvol zijn? Stel social media doelstellingen vast. Dan weet je wat je doet, waarom je het doet en of het werkt.
Stel je eens voor. Je gaat naar het treinstation. Checkt in. En stapt een trein in. De volste. Want een trein waar veel mensen in zitten, die moet wel naar een leuke plek gaan. Je zit de hele dag in de trein. Je ontmoet veel mensen. Maakt een praatje en leert ze beter kennen. Aan het einde van de dag kom je met de laatste rit van de dag weer aan op je beginstation. Je hebt een hele leuke dag gehad. Maar je eindigt precies waar je begon. Zelfde stad, zelfde station, zelfde perron. En de mensen die je ontmoet hebt? Leuk. Maar dat waren vluchtige contacten. Mensen die je waarschijnlijk nooit meer zult zien. Als je van te voren had bepaald waar je heen wilde. Als je reis een doel had, dan had je minder lang in de trein gezeten, had dat minder gekost en was je wel ergens gekomen. Op social media werkt het net zo. Je kunt wel meerijden op de trein die social media heet, maar zonder doel, zonder bestemming is het slechts tijdverdrijf.
Social media met een doel
Wat wil je bereiken met social media. Op social media aanwezig zijn enkel omdat je doelgroep daar ook zit, is net als die volle trein van daarnet. Twitteren, Instagrammen of Facebooken omdat de concurrentie dat ook doet, is niet meer dan de trein niet willen missen. Maar wat zijn dan goede doelstellingen voor social media? Denk hierbij verder dan aantallen likes of volgers. Dit is vaak slechts het middel om je doel te bereiken. Er zijn vier primaire doelen te benoemen voor social media. Elk van deze doelen kun je zo groot of zo klein maken als je zelf wilt. Bepaal zelf welke van deze doelen het beste bij je organisatiedoelstellingen past en hoe je deze vertaalt naar voor je doelgroep waardevolle content. Maak je social media doelstellingen ook SMART.
Vier primaire social media doelstellingen
1. Branding: groter marktaandeel met het juiste gevoel
Social media zijn een prima manier om je naamsbekendheid onder je doelgroep te vergroten en om je merk te laden. Wie voor zijn doelgroep relevante dingen post, zal eerder gevolgd worden en daarmee vergroot je het bereik van je merk. De meeste social monitoring-tools bieden de mogelijkheid om het aantal reacties, volgers, likes en shares van zijn concurrenten in kaart te brengen. Zo kun je de share-of-voice, het engagement-marktaandeel in de (niche)markt van je merk of product bepalen.
2. Autoriteit vergroten: ambassadeurs vinden en binden
Je kunt zelf wel zeggen hoe geweldig je bent, echt geweldig ben je pas wanneer anderen dat ook vinden. Wie zijn invloed op social media wil vergroten heeft ambassadeurs nodig. Mensen met een groot bereik die fan zijn van je product of merk.
3. Hogere sales, meer leads, minder telefoontjes
Soms kan een doel van social media puur monetair zijn. Je wilt meer leads, een hogere verkoop en ordinaire call-reductie. Prima natuurlijk. Denk wel goed na over de vorm waarin je dit doel probeert te bereiken. Een organisatie als Amnesty International kan prima donateurs werven door aan de hand van een verhaal te laten zien waarom steun belangrijk is. Bij een telco of bank wordt een post op Facebook of Twitter al snel als te commercieel gezien.
4. Je doelgroep beter leren kennen
Soms kan social media een goede manier zijn om je doelgroep beter te leren kennen. Hoewel doelgroepkennis vaak lastig in een cijfer is uit te drukken. Kan de kwalitatieve kennis die je opdoet nuttig zijn om je andere makkelijker quantificeerbare doelen effectiever te halen. Een gezonde relatie met klant begint met luisteren en blijft gezond door te blijven luisteren.
Geen selfies
Wie op social media actief is, gaat een nauwere relatie aan met zijn klanten. Het is wellicht een open deur, maar het is belangrijk deze toch even in te trappen. Zoals het een goede relatie betaamt, is het belangrijk goed naar elkaar te luisteren. Want – deur nummer twee – je moet je doelgroep en hun behoeften goed kennen om echt contact te kunnen maken. En: het is best druk op de timeline van je doelgroep. Schattige babyfoto’s, kattenplaatjes en wijze quotes vechten immers om hun aandacht. Daar komen jouw social media-posts ook nog eens bij. Alvast één tip: wie alleen maar bezig is zichzelf en zijn producten te promoten, is geen lang leven beschoren op social media. Het draait niet om jou, maar om je doelgroep. Selfies maken ze zelf wel.
Over de auteur: Sjors Bos
Goede content is relevante content.