Contentkalender invoeren: vijf adviezen voor succes

Een nieuw jaar is een mooi moment om een contentkalender in te voeren. Zelf sta je te trappelen, maar je collega’s zijn misschien alweer opgeslokt door andere projecten. Een contentkalender invoeren: hoe doe je dat? Hoe krijg je je collega’s enthousiast over het werken met een contentkalender? En hoe zorg je dat de contentkalender als werkwijze ingebed raakt binnen je organisatie? Deze vijf tips helpen je bij het succesvol invoeren van een contentkalender.

Contentkalender downloaden
Hier vind je de Contentkalender: een handige en praktische online tool.
Direct aan de slag? Maak je account aan.

Tip 1: Begin klein

In een ideale situatie biedt je contentkalender een totaaloverzicht van alle content waar je komend jaar ‘iets mee moet’. En werk je met al je collega’s samen aan dit overzicht. Uiteindelijk is dat totaaloverzicht ook het doel. Maar als je net begint te werken met de contentkalender is het alleen wat ambitieus. Begin daarom klein of met een pilot. Bijvoorbeeld door eerst met een klein clubje collega’s de contentkalender voor één of twee maanden in te vullen. Bevalt dat goed, dan kunnen jullie op basis van jullie eigen ervaringen meer collega’s overtuigen en verder vooruit plannen. Of beperk je eerst tot het plannen van één thema, project of campagne. Laat vervolgens de resultaten spreken en haak steeds meer mensen aan.

Tip 2: Organiseer een contentkalenderworkshop

Voordat je kunt starten met een contentkalender, moet je een aantal strategische keuzes maken. Een contentkalender is namelijk meer dan een tool voor de planning van content; het is een vertaling van strategie naar praktijk. In de contentkalender geef je voor elk stuk content aan voor welke doelgroep het bedoeld is, welk doel de content heeft, binnen welk thema het past en via welk kanaal je de content gaat publiceren. Dit zorgt ervoor dat je content focus heeft en past binnen je online strategie.
Het maken van die strategische keuzes kun je vaak niet alleen. Organiseer daarom een workshop waarin je deze keuzes maakt samen met alle collega’s die je wilt betrekken bij het invoeren van de contentkalender. Hiermee sla je twee vliegen in één klap:

  • Je maakt de strategische keuzes samen, waardoor het doordacht werken met en aan content een gedeelde focus wordt
  • Je hebt de kans om duidelijk te maken wat het nut en de noodzaak is van het werken met een contentkalender

Kortom, met een dergelijke workshop creëer je draagvlak voor de contentkalender, én zorg je dat de neuzen dezelfde kant op staan.

Tip 3: Stel realistische doelen voor de contentkalender

Je doelen halen, wat is motiverender dan dat? Maar het omgekeerde geldt ook: haal je je doelen niet, dan ben je snel geneigd om de handdoek in de ring te gooien. Of je trekt de conclusie dat je plan of werkwijze niet werkt. Stel dus reële doelen en plan niet teveel in als je net start met een contentkalender. Wees liever te voorzichtig dan te ambitieus. Zo geef je de contentkalender als werkwijze een eerlijke kans en motiveer je je collega’s om met de contentkalender te blijven werken.

Tip 4: Wijs één verantwoordelijke aan voor de contentkalender

Het liefst wil je natuurlijk dat al je collega’s vanaf dag één zelf de contentkalender vullen en bijhouden. In de praktijk loopt dit vaak anders, en dat is ook niet zo gek. Een nieuwe werkwijze is nu eenmaal niet direct routine. Wijs daarom één verantwoordelijke aan die zorgt dat de contentkalender voortdurend wordt ingevuld, bijgewerkt en die strak stuurt op deadlines. Of benoem jezelf als trekker van de contentkalender. Op het moment dat de werkwijze goed ingebed is in de organisatie kun je toewerken naar een meer gedeelde verantwoordelijkheid.

Tip 5: Werk met een vaste overlegstructuur

Om de contentkalender als werkwijze succesvol te implementeren in je organisatie, is hiervoor structureel aandacht nodig. Zo zorg je ervoor dat de werkwijze onderdeel wordt van de dagelijkse routine. Deze structurele aandacht kun je faciliteren door vaste overlegmomenten in te plannen met alle betrokkenen, waarbij je samenwerkt aan de contentkalender.
Houd deze overlegmomenten kort. Plan bijvoorbeeld één of twee keer per week een moment waarbij iedereen die met de contentkalender werkt zijn of haar geplande acties en voortgang toelicht. Doe dit het liefst in de vorm van een stand-up. Daarnaast kom je één of twee keer per week één keer in de twee of drie weken een half uur samen om vooruit te blikken en de contentkalender aan te vullen.

Houd vol en neem de tijd

Een contentkalender invoeren gaat in iedere organisatie anders. Hoe je het werken met een contentkalender het beste invoert in jouw organisatie, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals je organisatiecultuur en wat je wens precies is. Wil je de contentkalender alleen met een paar collega’s van marketing of de redactie gebruiken? Of is het idee dat er meerdere afdelingen en inhoudelijke experts het gaan gebruiken als samenwerktool? Denk dus goed na over welke tips passen bij jouw organisatie en situatie. Maar vooral: houd vol en neem de tijd! Zoals bij elke nieuwe tool en werkwijze kost het tijd voordat al je collega’s enthousiast zijn en de werkwijze onderdeel is van de dagelijkse routine.

Over de auteur: Pien van der Steen

Waar het gaat om online communicatie geloof ik in een doordacht samenspel van techniek, design en content. Met altijd de doelgroep als middelpunt. Als online adviseur bij Presenter maak ik me sterk voor de plek van content in dit samenspel. Het liefst houd ik me bezig met strategische vraagstukken, optimalisatie en het slim organiseren van content en redactieprocessen. Op De Kracht van Content blog ik over contentmarketing, social media en contentstrategie.

Tags: Contentstrategie, contentkalender, contentmarketing



0 reacties op dit artikel