Geschreven door Franka Smet | 14-11-23

De eindsprint van het jaar is in volle gang en dus is het tijd voor evaluaties en reflecties. Maar ook tijd om vooruit te blikken. Waar ga je over communiceren? Welke kanalen wil je inzetten? Hoe verdeel je de taken tussen jou en je collega’s? Ga er goed voor zitten: wij duiken vandaag met jou in de wereld van contentkalenders.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. Een contentkalender onderscheidt zich van een doorsnee planning, omdat je niet alleen plant wanneer je communiceert. Je geeft ook aan waarom, naar wie, waar en hoe je communiceert.

Voordat je begint met een contentkalender moet je je de volgende dingen afvragen:

  • Waarom communiceer je? (Doelstelling)
  • Naar wie communiceer je? (Doelgroep)
  • Waar communiceer je? (Mediakanalen)
  • Hoe communiceer je? (Contentformaten)

De verzameling van deze informatie noemen we een contentstrategie. Je strategie geeft vorm aan je planning en een contentkalender zorgt voor structuur in jouw strategie. Volg je me nog?

Blauw tegeltje met een spreuk


Goed, laten we het praktisch houden.

Hoe maak je een Contentkalender?

 Contentkalender -

Plannen is net als sporten. Je weet dat het goed voor je is, maar soms heb je gewoon net dat ene zetje in de juiste richting nodig. Er zijn eigenlijk maar drie stappen die je hoeft te ondernemen om te starten met plannen. Makkelijk toch? Laten we beginnen.

Stap 1 | Begin met terugblikken. Noteer van alle berichten van de afgelopen vier weken de datum, het onderwerp en de reden waarom je het publiceerde. Doe dit voor je drie belangrijkste kanalen en houd het kort en bondig.

Stap 2 | Je hebt nu een overzicht van alle communicaties per kanaal en waarom je ze geplaatst hebt. Vraag jezelf af: zie ik terugkerende thema's? Over welke thema's communiceer ik het meest? Kijk ook of je misschien onderwerpen mist waarover je nog zou willen communiceren.

Stap 3 | Van terugblikken naar vooruit plannen. Kijk of je de communicatie-uitingen van aankomende maand in dezelfde terugkerende thema’s kan indelen.

Contentkalender template

Benieuwd hoe anderen het doen? Wij hebben een voorbeeldplanning gemaakt met alle inhakers in 2024. Door op communicaties te klikken krijg je meer informatie, dus spit de planning gerust door.

Wil je ook vooruitplannen in een overzichtelijk schema? Say no more! Download ons gratis template. Projecten (of thema’s) definieer je links in de groene balk. Per datum kan je een communicatie toevoegen en aangeven op welk kanaal je deze wil verspreiden.

Wil je net als in ons voorbeeld ook informatie toevoegen over je doelstelling, doelgroep en inhoud van je communicatie? Log dan in op je contentkalenderaccount. Maak communicaties aan en voeg zo veel informatie toe als je wilt. Heb je nog geen account? Probeer alle functionaliteiten van de Contentkalender 30 dagen gratis tijdens een proefmaand.

Contentkalender 2024 vullen

Hoe je een contentkalender vult is hopelijk duidelijk, maar waar vul je hem dan mee? Wij maken elk jaar een overzicht met trends die ons op te wachten staan, zodat je daar alvast op kunt inspelen. Hieronder lees je een aantal sociale mediatrends waar je in 2024 op moet letten.

(Bron: FrankWatching)

  • Short form video was dé trend van 2023. Maar ook in 2024 zijn videos van onder een minuut populair. De enorme populariteit van TikTok heeft deze trend laten ontploffen. Andere platformen, zoals Instagram en Youtube nemen het format over en profiteren van het succes.
  • SEO op je socials. Klinkt misschien gek, maar voor jongere doelgroepen zijn socialmedia-apps ook zoekmachines. Denk dus ook goed na welke berichten goed zijn voor je vindbaarheid op sociale media.
  • En er is meer nieuws op sociale media: AI. Met AI-tools schrijf je pakkende copy, maar maak je ook binnen no time een prachtig design.
  • Last but not least een onmisbare trend. Namelijk: shoppen via sociale mediakanalen. Hubspot zocht uit dat het afgelopen jaar bijna 60% van de organisaties meer heeft verkocht via social media.

Meer trends ontdekken? Lees het hele blog.

Contentkalender expert: Maqqie

Shape Marketingmanager Nico de Jong geeft je een rondleiding.

Onze klant Maqqie vult haar Contentkalender aan de hand van Google's marketingmodel Hero-hub-hygiene (zij noemen dit het Hello-hero-hub-model). Benieuwd hoe hun Contentkalender eruitziet?

Wil je ook plannen met het Hero-Hub-Hygiene model? Lees ons blog.

Contentkalender - Dennis legt iets uit over de Contentkalender.
Een contentkalender maken volgens het Hero-Hub-Hygiene model 29 oktober 2021

Het Hero-Hub-Hygiene-model helpt je om communicatie slim te plannen en klanten te binden. Wil jij de 3 H’s toepassen op jouw contentplanning? Volg onze 3 stappen om met Hero, Hub en Hygiene je Contentkalender te vullen.