Pinterest voor bedrijven: hoe, wat en waarom
Pinterest is een groeiend social medium in Nederland. En net als Instagram een visueel medium, maar moet je er als bedrijf wat mee? Met deze checklist, tips en trucs heb je een snel overzicht van hoe, wat en waarom je als bedrijf aan de slag moet met Pinterest (en waarom in sommige gevallen ook niet).
Waarom: Pinterest in cijfers
Social media is dood, lang leve social media! Steeds meer mensen laten Twitter links liggen, en Facebook wordt overgenomen door de oudere generaties. Wat nu? Uit onderzoek van Newcom blijkt dat Nederland inmiddels 1,6 miljoen Pinterest-gebruikers telt. Dit is een toename van maar liefst 101% ten opzichte van 2014. Bijna 84% van deze gebruikers is vrouw. De meeste hiervan zijn tussen de 20-39 jaar. Kortom, net als Instagram, een medium dat het overwegen waard is om mee te beginnen.
Wat: Pinterest in een aantal steekwoorden
- Pin: een afbeelding of video die je aan je bord toevoegt. Zie het als een prikbord waarop je alle mogelijke afbeeldingen van het internet kunt prikken (mits niet te expliciet). Met die afbeeldingen pin je ook meteen de link naar de achterliggende webpagina. Voorbeeld: ik pin een afbeelding van een heerlijk uitziende cupcake van een receptensite, en zo heb ik meteen de link naar het juiste recept bewaard.
- Bord: een verzameling pins ingedeeld naar een (zelfgekozen) thema of onderwerp. Je kunt zoveel boards aanmaken als je wilt.
- Volg: net als bij andere social media kun je gebruikers volgen. Als je een gebruiker volgt, dan volg je ook meteen al zijn of haar borden. Maar je kunt ook individuele borden volgen.
- Pin it: een button die verschijnt over afbeeldingen als je bijvoorbeeld de Pin it-app hebt geïnstalleerd in je Chrome-browser.
- Repin: het plaatsten van een andermans pin op een eigen board.
- Newsfeed: een overzicht van alle pins naar actualiteit die degene die je volgt hebben gepind.
We moeten dus wat met Pinterest?
Uhm, nee dus. Niet elk bedrijf zou ik aanraden om een zakelijk Pinterest-account te openen. Aanwezig zijn op een kanaal is immers nooit een doel op zich. Beantwoord je één van de volgende vragen met ‘ja’, dan is het wellicht wel een goed idee!
- Bestaat je aanbod uit producten?
Verkoop je producten? Dan is Pinterest eigenlijk een must. Het is namelijk een perfecte etalage voor je producten. Zorg er dan wel voor dat de link van de afbeelding naar je productpagina gaat. - Is je aanbod goed weer te geven in foto’s of afbeeldingen?
Ook als je diensten verkoopt is Pinterest een goed idee, als je je aanbod maar visueel kunt maken. Denk maar aan een hoveniersbedrijf. Laat de voor- en na-foto’s van je projecten zien. Of als je je diensten in infographics weer kunt geven. - Bestaat je doelgroep vooral uit vrouwen?
Vergeet hierbij ook niet dat veel vrouwen ook de beslissers zijn in het gezin. Maar target je specifiek vrouwen, dan kun je met Pinterest wel heel specifiek marketen. - Is er iemand dedicated bezig met social media?
Dit is voor veel bedrijven een lastige vraag. Het probleem met Pinterest (en ook Instagram) is dat het een behoorlijk lastig medium kan zijn qua consistentie en kwaliteit. Daarom zou er eigenlijk iemand toegewijd mee bezig moeten zijn. Ook om te voorkomen dat er na verloop van tijd niks meer wordt gedaan met het account. - Word er al van je website gepind?
Via www.pinterest.com/source/jouwurl kun je zien of er al van je website wordt gepind. Als er al pins van je website af komen, dan is het wellicht een aanrader om zelf ook te beginnen met pinnen. - Ben je bereid om te investeren zonder er direct winst op te maken?
Pinterest gaat vooral om het inspireren van je doelgroep. Hier zie je niet direct en concreet cash voor terug. Wel draagt Pinterest bij aan je SEO vanwege de backlinks en zoekwoorden.
Hoe: starterstips voor bedrijven op Pinterest
Ga je de stap wagen? Dan heb je misschien ook wat aan onderstaande tips.
- Kijk het trucje eerst af bij gevestigde bedrijven als by April and May (meer dan 4 miljoen volgers) of Etsy (bijna 600.000 volgers).
- Zorg ervoor dat de afbeeldingen op je website goede ALT-teksten bevatten. Deze verschijnen namelijk als begeleidende tekst bij een pin. En de meeste pinners nemen niet de moeite deze aan te passen.
- Maak een bedrijfsaccount aan en verifieer je Pinterest-account. Geverifieerde websites worden op je profiel en in de zoekresultaten van Pinterest weergegeven.
- Geef je pin een goede omschrijving (met keywords) en eventueel een call-to-action.
- Maak minstens 20 borden aan en maak ze eenduidig. Kies voor een thema, kleur of actualiteit.
- Maak ook borden aan met afbeeldingen die als inspiratie dienen voor je bedrijf. Zo geef je je bedrijf een identiteit. Dit kan een vakantiebestemming zijn, of een board met quotes of alleen infographics.
- Zorg ervoor dat de eerste vier afbeeldingen van je bord het meest aansprekend zijn. Als iemand overweegt om je te volgen, kijken ze vaak niet verder dan het bord-overzicht dat alleen de eerste vier pins van een bord toont.
- Pin niet alleen maar van je eigen website. Experimenteer met de verhouding eigen afbeeldingen en ’repins’. Pin voor elke pin van jouw website nog negen van een ander.
- Houd rekening met beeldredactie en denk als een bladenmaker.
Over de auteur: Femke Koning
Als contentspecialist bij Presenter combineer ik mijn passie voor taal met mijn mateloze fascinatie met alles wat met online te maken heeft. Het liefste ben ik bezig met conversie-optimalisatie, usability, beeldredactie en ecommerce.