Online beeldredactie: denk als een bladenmaker

Beeld wordt steeds belangrijker op internet. Veel webredacteuren zijn een kei in geschreven content. Maar hoe zorg je ervoor dat je webredactie ook in beeld gaat denken? De oplossing is simpel: denk als een bladenmaker. Zij zien beeld en tekst als een twee-eenheid.

Iedereen die wel eens een stuk zonder beeldsuggestie naar de redactie van een tijdschrift heeft gestuurd kent deze zin: ‘Ehm. Goed verhaal, maar heb je al nagedacht over het beeld?’ Al is je verhaal nog zo geweldig, zonder beeld geen publicatie. Want in een blad zijn beeld en tekst als Bert en Ernie: het één kan niet zonder het ander.

De kunst van het verleiden

De manier waarop we tijdschriften lezen heeft veel gemeen met de manier waarop we door websites heen klikken. De navigatiebalk of inhoudsopgave ten spijt, lezen we beide niet van begin tot eind. Je scant snel wat interessant voor je is, of je laat je verleiden door een pakkende kop of aansprekend beeld. Slechte kop of saai beeld? Grote kans dat je stuk niet gelezen wordt. In een tijdschrift moet de combinatie van tekst en beeld verleiden om het stuk te lezen. Daarnaast zijn beelden de visuele vertaling of ondersteuning van het verhaal. Vaak draait het zelfs in de eerste plaats om beeld, en dient de tekst als ondersteuning.

Deze spread in Linda is veel foto en weinig tekst.

Deze spread in LINDA. bestaat vooral uit beeld.

Image not found

Op internet ligt de nadruk vaak op tekst. En dat is ook te verklaren. Met voor je bezoekers relevante tekst, kom je hoog in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. En de voordelen van je autoverzekering, telefoonabonnement of lidmaatschap kun je het makkelijkste afzetten tegen die van de concurrent door de specificaties op te schrijven. En beeld? Dat is vaak een ondergeschoven kind. Een productafbeelding. Prima. Maar echt tijdschriftwaardig beeld dat je woorden kracht bij zet? Dat zie je maar zelden.

Content met beeld scoort beter

Op veel webredacties vormt beeld het sluitstuk van de begroting. Het is iets wat de webredacteur of online specialist ‘er even bij’  moet doen. Geld voor een dedicated beeldredacteur is er vaak niet. Maar voor de moderne webredacteur is beeld geen bijgerecht. Het is een volwaardig deel van zijn vak. Internet is de afgelopen jaren ook visueel steeds meer op een magazine gaan lijken. En de cijfers tonen aan dat op social media berichten met goed gekozen beeld beter scoren dan die zonder beeld. Media als Pinterest en Instagram draaien zelfs volledig om beeld.

Meer dan een plaatje bij een praatje

Beeld zet je argumenten kracht bij. Ook online. Maar hoe zorg je er als webredacteur nou voor dat je beeld meer is dan een ‘plaatje bij een praatje’, of een onhandige verplichting in je paginatemplate? Beeld is volwassen content die minstens net zo belangrijk is als de tekst op je webpagina. Of het nu om informatieve pagina’s gaat, productbeschrijvingen of blogs. Goed beeld is altijd de moeite waard. En een goede beeldselectie is belangrijk. Want waar je een slecht verhaal nog kunt redigeren, is het veel moeilijker van een slechte foto een goede te maken. Dit dwingt je van tevoren goed na te denken over welk beeld je kiest en waarom.

Deze illustratie in Wired, is het artikel. Het vertelt het verhaal.

                  Deze illustratie in Wired ís het artikel. Hij vertelt het hele verhaal.

Beeldredactie voor webredacteuren: 5 tips

Hoe maak je je als webredacteur de kunst van beeldredactie eigen? Hoe ben je het snelst van je koudwatervrees af? Het antwoord is simpel. Denk als een bladenmaker. Zij zijn vaak tekst- en beeldredacteur in één. Een paar handige tips:

  • Denk niet alleen in tekst, maar denk vanaf het begin al na over het beeld en welk beeldgenre het beste bij je webpagina past. Gebruik je een foto, illustratie of infographic? Maak het een vast onderdeel van je redactieproces.
  • Stel van te voren vast wat de functie van je beeld is. Wil je er enkel de aandacht mee trekken, moet het een gevoel oproepen of wil je er je verhaal inhoudelijk mee ondersteunen?
  • Stel van te voren beeldrichtlijnen op (of nog beter, maak het deel van je contentstrategie). Zo voorkom je discussies over smaak en maak je de beeldselectie een stuk eenvoudiger.
  • Net zoals de schrijver veel leest, moet de beeldredacteur veel kijken. Koop bladen die je mooi vindt en probeer te benoemen welk beeld je sterk vindt en waarom. Een geoefend oog helpt makkelijker goede beeldkeuzes te maken.
  • Wees niet bang. Webredacteuren weten over het algemeen prima of beeld goed is of niet en of het de tekst ondersteunt of versterkt.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: visuele content, beeldredactie



1 reactie op dit artikel
  • Richard Pijs zegt:

    Eindelijk even wat aandacht aan dit belangrijke item. Hulde! Fijn om te lezen!

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond