Instagram voor bedrijven: tips en tools - De Kracht van Content

Instagram voor bedrijven: tips en tools

Instagram blijft groeien aan populariteit en is inmiddels groter dan Twitter. Er worden dagelijks 70 miljoen foto’s gepost. Meer redenen heb je toch niet nodig om ook Instagram te overwegen voor je social media-strategie? Steeds meer bedrijven weten het medium dan ook te vinden. En er is zelfs een heuse Instagram Brand Monitor opgericht waarop je wekelijks kunt zien wat de populairste Nederlandse merken zijn op Instagram. Oké, dus je hebt het goed overwogen, budget en een medewerker vrijgemaakt: je gaat beginnen met Instagram. En nu? Hieronder heb ik een aantal veelvoorkomende vragen over zakelijk Instagram-gebruik gezet, en natuurlijk beantwoord.

In een vorig blog heb ik inspirerende voorbeelden van eigen bodem besproken, omdat je veel leert van iets dat een ander goed doet. Daarin gaf ik ook een aantal tips en trucs om zakelijk aan de slag te gaan met Instagram. In dit blog geef ik concrete handvatten voor Instagram voor bedrijven.

  • Hoe gebruik ik Instagram? Instagram is een app voor iOS of Android. Download de app op je mobiele apparaat en meld je aan. Er is vooralsnog geen mogelijkheid om een zakelijk account aan te maken. Je maakt een persoonlijk account aan waarbij de gebruikersnaam wel duidelijk aangeeft om welk bedrijf het gaat. Upload vervolgens je logo als profielfoto en vermeld de url van je site. Nu ben je klaar om van start te gaan.
  • Hoe post ik een foto? Op dit moment biedt Instagram zelf geen mogelijkheid om een foto van je pc te posten. Een makkelijk manier om dit wel te doen is om je afbeeldingen in Dropbox op te slaan. Dropbox post dan wel niet direct op je Instagram, maar maakt het wel mogelijk om toegang te hebben tot de foto’s die je wilt delen. Dropbox kun je namelijk vanaf je iPhone, Android-toestel en iedere tablet benaderen. De stappen in de Instagram-app zelf zijn gemakkelijk te volgen.
  • Welk formaat moet de foto hebben? Zorg ervoor dat je kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen in een hoge resolutie post. Niemand zit op een pixelige foto te wachten, dit kan je volgers kosten. Houd rekening met het vierkante formaat van de afbeeldingen van Instagram. Alle foto’s die je neemt (behalve met de Instagram-app zelf) zijn van een andere verhouding. Het grootste formaat dat Instagram momenteel ondersteunt is 1080×1080 pixels.
  • Waarvan zal ik afbeeldingen posten? Als je producten verkoopt, plaats dan niet alleen afbeeldingen met sec je producten. Dit is (als het goed is) ook te vinden op je website. Laat bijvoorbeeld zien hoe je de producten kunt gebruiken. Laat zien hoe het eraan toe gaat op de werkvloer. Laat onderdelen van het productieproces zien. Geef je bedrijf een gezicht door te laten zien wie de medewerkers zijn en hoe hun werkplek eruit ziet. Laat zien wie er achter het bedrijf zit. Waar haal jij je inspiratie vandaan? Door wie of wat wordt je geïnspireerd? Fonq heeft bijvoorbeeld een hele mooie balans tussen productafbeeldingen en kijkjes achter de schermen.

    Voorbeelden van Fonq op Instagram

    Voorbeelden van wat Fonq post op Instagram

  • Hoe krijg ik volgers? Onbekend maakt onbemind, verkondig daarom op andere social media-kanalen dat je op Instagram zit. Aangezien veel gebruikers van Instagram ook op andere kanalen zitten vul je hiermee snel je fanbase op Instagram aan. Koppel de accounts overigens niet automatisch. Twitter toont namelijk alleen een linkje naar Instagram en niet de foto zelf. Gebruik hashtags. Hashtags zijn de belangrijkste manier om de interactie aan te gaan. Met hashtags geef je de context van je foto of video aan. Ook kijkt de zoekmachine van Instagram naar hashtags. Bedenk daarom bij elke post voor welke doelgroep je de afbeelding plaatst en waar ze op zouden zoeken. Ook hierbij geldt: gebruik met mate. Advies is maximaal 10 per bericht, anders gaat het op spam lijken. En 1 of maximaal 2 populaire hashtags mag, maar plak je bericht niet vol met hashtags als #likesforlikes.
  • Ga de interactie aan met je volgers. Als je volgers je taggen in hun afbeelding, kijk dan of het een afbeelding is waar je inderdaad mee geassocieerd wilt worden. Zo ja, like de foto en nog beter: laat ook een passende reactie achter. Dit levert je het meeste op op Instagram. Instagrammers gaan graag de interactie aan, en dat kan op een laagdrempelige manier. Een goed voorbeeld om volgers te krijgen: Bugaboo repost ook afbeeldingen van hun volgers. Hiermee laten ze het gebruik van hun producten zien én binden ze volgers aan zich.Bugaboo Instagram Repost
  • Handige tools voor Instagram. Er zijn veel tools ontwikkeld om het zakelijk werken met Instagram makkelijker te maken. Latergramme is een app die vele gebruiksvoordelen kent: je kunt van je pc en alle mobiele devices uploaden, je kunt posts inplannen, meerdere Instagram-accounts beheren en meerdere gebruikers kunnen samenwerken op een account. Wat wel jammer is van de app, is dat je nog steeds zelf een foto moet posten. Op het moment dat je een post hebt ingepland, krijg je een melding en dan moet je vervolgens nog steeds zelf op de verzendknop drukken. Je wilt natuurlijk weten wat de succesvolle en minder succesvolle posts zijn. Met Iconosquare kun je statistieken bijhouden. De statistieken zijn handig om je trouwe volgers, populaire hashtags en je best scorende foto’s snel te overzien. Ook welke fotofilter welk resultaat oplevert aan likes of comments en of je volg/volger-ratio een beetje op het gemiddelde van de community zit of dat je hier aan moet gaan werken. Een app die net een stapje verder gaat dan alleen statistieken of een inplanmogelijkheid is Publish. Je krijgt advies over het beste postmoment en welke hashtags je kunt gebruiken. Het is ook te gebruiken voor meerdere accounts en door meerdere gebruikers.

Voor meer tips en inspiratie kijk je op de speciale zakelijke website van Instagram. Heb je meer hulp nodig bij het bepalen van een social media-strategie? Daar kunnen we je bij Presenter als geen ander mee helpen.

Over de auteur: Femke Koning

Als contentspecialist bij Presenter combineer ik mijn passie voor taal met mijn mateloze fascinatie met alles wat met online te maken heeft. Het liefste ben ik bezig met conversie-optimalisatie, usability, beeldredactie en ecommerce.

Tags: social media marketing, Instagram, social media engagement, social media content, social media kanalen



0 reacties op dit artikel