Inspirerende Instagram-voorbeelden

Inspirerende Instagram-voorbeelden van eigen bodem

Uit onderzoek van Forrester blijkt dat bedrijven tot 58 keer meer engagement creëren op Instagram dan op Facebook. En toch zijn anno 2014 weinig (Nederlandse) bedrijven actief op Instagram. Een gemiste kans. Maar ‘iets met Instagram doen’ om op Instagram te zijn; niet doen. Kijk eerst de kunst af bij merken die de kunst van het Instagrammen beheersen.

Het oude gezegde gaat: “A picture says more than a thousand words”. En laat dat nou de kracht zijn van het snelst groeiende sociale netwerk in Nederland. In 2013 groeide het aantal dagelijkse Instagram-gebruikers met 347% (bron: Newcom). Daarnaast wordt Instagram wereldwijd geprezen als hét nieuwe engagementmedium. Reden genoeg om goede voorbeelden van Hollandse bodem uit te lichten.

Instagram-voorbeelden van eigen bodem

KLM

klm
http://instagram.com/klm

KLM staat al bekend om zijn briljante social media-interacties op Facebook en Twitter. Maar ook op Instagram timmeren ze goed aan de weg. Wat KLM goed doet, is dat ze vooral de interactie met hun klanten aan gaan. Ze stimuleren hun fans om foto’s van KLM te taggen en reageren actief op posts. De foto’s zijn kwalitatief goed en ze wisselen voldoende af, van een kijkje bij het servicecentrum tot foto’s van passagiers, vliegtuigen en personeel.

Volkskrant Magazine

volkskrant

http://instagram.com/volkskrantmagazine

Volkskrant Magazine laat een mooie combinatie zien van foto’s uit hun meest recente nummer, behind-the-scenes-foto’s en inspiratie. Ze hebben nog een relatief klein aantal volgers, maar zijn toonaangevend qua kwalitatieve beelden.

Granny’s Finest

Granny's Finest op Instagram

Instagram is ook een heel goed medium voor kleine bedrijven om zichzelf te profileren. Granny’s Finest is hier een mooi voorbeeld van. Het bedrijf werkt samen met oma’s die producten breien. Op Instagram geven ze inspiratie, laten hun producten zien en op welke beurzen ze te vinden zijn.

http://instagram.com/grannysfinest

Ziggo Dome

ziggodome

Ziggo Dome toont een goed gebruik van de 15-seconden-durende video-functionaliteit. Ze laten zien hoe een concert is geweest en geven daarmee een sfeerimpressie. Daarnaast kondigen ze concerten aan en maken ze gebruik van Instagram als podium voor interactie met hun bezoekers.

http://instagram.com/ziggodome

Bak Restaurant

Bak Restaurant op Instagram

http://instagram.com/bakrestaurant

Als je product of dienst visueel mooi te vangen is, dan is Instagram het medium om je podium te pakken. Bak Restaurant doet dit goed. Ze tonen hun prachtige gerechten, wat natuurlijk nieuwsgierig maakt naar de smaak. Daarnaast laten ze zien waar ze verder mee bezig zijn en dat ze ook in andere media verschijnen. En ze tonen een goed gevoel voor humor.

Online engagement

Engagement. Het woord zoemt al een aantal jaren rond in marketingland. Maar wat wordt er nou precies met dit buzz-woord bedoeld en waarom is het zo belangrijk? Letterlijk vertaald betekent het betrokkenheid. Maar binnen social media wordt er toch iets anders met dit woord bedoeld. Engagement heeft betrekking op iemands houding ten opzichte van een bedrijf, merk, product of dienst. Deze houding vertaalt zich in reacties, likes, posts en tweets. Zo laat een persoon zien met welk merk of product hij zich identificeert. Maar waarom zou je als bedrijf meer engagement willen? Omdat het je veel oplevert; meer bezoek, feedback, een betere merkbeleving en uiteindelijk meer omzet.

instagram_engagement
Bron: Quicksprout

Instagram

Sinds de oprichting in 2010 is Instagram uitgegroeid tot een social media-netwerk dat wereldwijd 200 miljoen gebruikers telt, waarvan er 1,5 miljoen in Nederland wonen. En inmiddels maakt een half miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van Instagram, en die posten niet alleen maar selfies met een mooi-maak-filter.

Instagram en bedrijven

Gebruikers van Instagram delen wat ze leuk vinden, dit kan een gewone kop koffie zijn, maar ook een kop Starbucks-koffie zijn. En juist dit ambassadeurschap werkt goed: als een kennis, of een celebrity een foto van een merk post is het een kleine stap om ook even bij dat merk te kijken. En hier wordt het in eens interessant voor bedrijven. Bedrijven kunnen posts zoeken op hashtags en zien of er iets van hun merk gepost wordt en zo de interactie met fans opzoeken. Bovendien zijn Instagrammers verhoudingsgewijs veel meer geneigd om posts te liken of om op te reageren dan Facebookgebruikers.

Tips en trucs om zakelijk aan de slag te gaan met Instagram

  • Toon me uw Instagram-account en ik zeg u wie u bent. Let er heel goed op dat de foto’s die je vanuit een zakelijk perspectief post bij je merkbeleving past.
  • Ga de interactie aan; als gebruikers je taggen of als ze reageren op een geplaatste post.
  • Post regelmatig, maar niet te vaak. Eén of 2 posts per dag is meer dan genoeg.
  • Gebruik hashtags waarop je wilt dat je post gevonden wordt. De zoekfunctie van Instagram maakt namelijk gebruik van hashtags. En met die hashtags geef je ook context aan je foto.
  • Maak gebruik van kwalitatief goede foto’s. Instagram is toch een visueel medium. Onscherpe, vage foto’s doen afbreuk aan je merk en aan wat je wilt vertellen.
  • Spreid het feit dat je op Instagram zit; post je Instagram-foto’s bijvoorbeeld ook op je Facebook-account of meld op je social-pagina onder welke gebruikersnaam of onder welke hashtag je te vinden bent.
  • Kleine (eenmans)bedrijfjes doen het goed op Instagram door het delen van meer dan alleen hun producten of diensten. Voor grote bedrijven is het moeilijker om écht goed te doen.

In een van mijn volgende blogs zal ik meer praktische handvatten geven voor het gebruik van Instagram voor bedrijven.

Over de auteur: Femke Koning

Als contentspecialist bij Presenter combineer ik mijn passie voor taal met mijn mateloze fascinatie met alles wat met online te maken heeft. Het liefste ben ik bezig met conversie-optimalisatie, usability, beeldredactie en ecommerce.

Tags: Instagram, engagement



0 reacties op dit artikel
  • GnhvAsseri zegt:

    I love the information on your web site. Thank you so much.