Een typische Wonderlust-foto (bron: Death to the Stockfoto)

Vijf visuele trends volgens Getty Images

Visuele communicatie draait voor een groot deel om beleving. Maar die beleving blijkt niet zo individueel en smaakafhankelijk als we soms aannemen. Er zijn heel duidelijk trends te zien in onze beeldvoorkeuren. Wat we mooi vinden, waarmee we ons willen associëren of profileren, is trendgevoelig. Stockfotogigant Getty Images dook de data in en deelt de vijf belangrijkste trends van dit jaar. Lees welk type beelden jij de komende tijd nog veel voorbij ziet komen.  

Met meer dan 20 jaar ervaring in stockfotografie heeft Getty Images een schat aan informatie over ons online zoekgedrag naar beeld. Het stockfotobureau beschikt over een grote hoeveelheid unieke data, die het creative research team continu monitort. Jacqueline Bourke, Creative Insights Manager, deelde op Emerce Digital Marketing Live de vijf belangrijkste trends.

Trend 1. Genderblend

Mannelijke en vrouwelijke stereotypering verdwijnt steeds meer uit ons beeld. Deze trend is al enige jaren zichtbaar. Jacqueline laat twee foto’s zien: de foto met tag ‘woman’ die we in 2007 het meest gebruikten, versus de populairste afgebeelde ‘woman’ in 2012.

Afbeelding 'woman' 2007 en 2012
Meest geselecteerde foto met tag ‘woman’ op Getty Images in 2007 (l) en 2012 (r)

Links zien we een vrouw met ontbloot bovenlichaam. Ze ligt op bed en kijkt verleidelijk de lens in. Rechts zien we een vrouw met lang rood haar. Ze zit in de trein en kijkt uit het raam. Hoewel het moeilijk is een uiterlijk in woorden te vatten zónder subjectief te worden, begrijpen we direct wat Jacqueline Bourke bedoelt. De vrouw links roept een ander beeld op dan de vrouw rechts. Knap, sexy, maar ook wat gestileerd (zo worden we immers niet allemaal wakker). De vrouw rechts zou je kunnen omschrijven als naturel. ‘Onafhankelijk’ noemt Bourke haar zelfs, zo alleen op reis. In 2014 is het populairste beeld van een ‘woman’ een sportende vrouw. De actieve, stoerdere vrouw lijkt voorlopig populair te blijven op onze foto’s.

Dadvertising

De Genderblending-trend uit zich ook in dadvertising. We zien in campagnes steeds vaker mannen in een verzorgende rol. Hippe vaders, in huiselijke setting of met de kinderen op stap. Weg met de masculiene en feminiene stereotypen, sexless sells!

Trend 2. Vanguardian

Bourke legt de zogeheten Vanguardian-trend uit als een trend van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

De hang naar ‘groen doen’, die we de laatste jaren zien, laat zich ook doorvertalen naar visuals. Bourke illustreert dit met beelden van mensen die uitkijken over uitgestrekte velden, een boer aan het werk op zijn land. Sociale en maatschappelijke betrokkenheid zien we terug in zoektermen als ‘transparantie’ en ‘innovatie’.  Het keyword ‘volunteerism’ werd vorig jaar op Getty Images 91.3% vaker ingevoerd dan vijf jaar geleden.

Dit thema is zo actueel, dat Getty Images er specifieke webinars Imagery showing social good over geeft. Merken willen laten zien dat ze de wereld beter maken. Leiders hebben geen pak aan, maar zijn jong en staan midden in de maatschappij. De zoekterm ‘business leader’ wordt langzaamaan vervangen door ‘bearded hipster’ – al lijkt die laatste trend alweer voorzichtig op zijn retour.

Trend 3. Wonderlust

Wanderlust

Een typische Wonderlust-foto

De trend Wonderlust is vrij vertaald naar Wanderlust en gaat over ons verlangen te reizen. Wie een Instagram- of Pinterest-account heeft, herkent deze trend direct: je reiservaringen delen is hip. Op Pinterest plaatsten we vorig jaar 660 miljoen pins over travelling. De beelden die daarbij horen hebben hun eigen kenmerken. Bourke ziet veel Wonderlust-beeld met filters, blurs, zachte kleuren. Ze gaan over waardevolle ervaringen, en niet over specifieke locaties. It’s all about the journey, not the destination!

Trend 4. Mutant Nature

In lijn met de vorige trend zien we de trend Mutant Nature. Deze gaat over de kracht van de natuur en haar turbulente verhouding met ons, mensen. We proberen de ‘oneindigheid’ van de wereld uit te drukken in beelden van kleine mensen in een spectaculair landschap. Die beelden van dat landschap manipuleren we ook vaker, door bijvoorbeeld te spelen met kleur of contrast. ‘Sky’ is bovendien nog altijd zoekterm nummer 6 op Getty Images, wereldwijd.

Man op grote vlakte

Een voorbeeld van Mutant Nature-beeld

Trend 5. Future Unknown

De laatste trend is er één die zich afzet tegen nostalgie. Future Unknown draait om de dynamiek van deze tijd, de snelheid van technologische veranderingen. Deze trend gaat over onze collectieve behoefte aan nieuwe ontwikkelingen. In beeldgebruik zien we dat terug in bijvoorbeeld futuristische 3D-bewerkingen en motion capture-animaties waaraan geen fotografie te pas komt. Drones en virtual reality-tools als de Oculus Rift sluiten op technologisch vlak naadloos aan bij deze trend.

Lees meer over deze en andere visuele trends op de Stories & Trends website van Getty Images. Zijn er trends die volgens jou nog missen in dit lijstje? En houd jij rekening met trends bij het delen van visuele content? Laat een reactie achter, ik ben benieuwd!

Beeld ‘Wanderlust’: Dee Ashley (Flickr) // Beeld ‘Mutant Nature’: Pixabay // Headerbeeld: Death to the Stockfoto

Over de auteur: Roos Bouman

In de snel veranderende wereld van communicatie is je onderscheidend vermogen belangrijker dan ooit. Ik geloof dat je mensen niet bereikt door harder te schreeuwen, wel door naar je doelgroep te luisteren en relevantie te bieden. Die relevantie en verbinding zoek ik als online specialist bij Presenter dagelijks op, zowel in webteksten, e-mailcampagnes als op social media.

Tags: visuele content, beeldredactie, beeld, Visuals, Stockfoto



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond