Teamwork

Zo krijg je meer grip op je contentproces

Organisatiedoelstellingen behaal je samen, als team. Maar wie is waarvoor verantwoordelijk? Of je te maken hebt met een centrale, hiërarchische of een decentrale redactie: het afbakenen van rollen en verantwoordelijkheden is essentieel voor het behalen van doelstellingen. Heldere afspraken over proces en eigenaarschap helpen je bij een succesvolle uitvoering van je contentstrategie. Met deze tips krijg je meer grip op het contentproces.

De voordelen van een helder contentproces

Een goed ingericht contentproces helpt je om bewuste keuzes te maken en focus te behouden. De voordelen op een rij:

  • Meer overzicht: wie doet wat?
  • Betere organisatie van plannen, ontwikkelen, beheren, publiceren en evalueren van content
  • Meer betrokkenheid en eigenaarschap door duidelijke rollen en verantwoordelijkheden
  • Meer inzicht: zijn er onderdelen in het proces die meer aandacht verdienen of signaleer je knelpunten?
  • Meer efficiëntie en effectiviteit: het behalen van doelstellingen kan in minder tijd, met meer resultaat

    “It’s critical for each person to know what their role is and how it fits into the larger content process. This is why defining ownership and roles is one of the most important aspects of workflow and governance.”

    Content Strategy for the Web, 2nd edition (2012)

Aan de slag met je contentproces

Bepaal hoe de interne werkstructuur eruitziet en op welke wijze je content ontwikkelt, publiceert en optimaliseert. Houd het praktisch en houd rekening met de beschikbare capaciteit. Het contentproces bestaat grofweg uit de volgende onderdelen of stappen:

  1. Bepalen rollen en verantwoordelijkheden
    Bepaal welke rollen nodig zijn binnen je organisatie en welke je al hebt. Verdeel de taken en verantwoordelijkheden over de rollen, zodat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is.
  2. Plannen content
    Zijn je (online) doelstellingen helder? En heb je bepaald welke kanalen je inzet? Dan kun je je starten met het plannen van je content. Verzamel je doelen, doelgroepen, thema’s en/of campagnes en verwerk je planning in een contentkalender.
  3. Ontwikkelen content
    Neem in je proces op wie verantwoordelijk is voor het verzamelen van informatie en het creëren van content per onderdeel, thema of productgroep.
  4. Publiceren content
    Leg vast of iedereen mag publiceren, of er eindredactie plaatsvindt en door wie, en of er een vier-ogen-principe wordt gehanteerd,
  5. Beheren content
    Maak goede afspraken over het beheren en actueel houden van bestaande content. Maak bijvoorbeeld personen verantwoordelijk voor bepaalde thema’s en/of producten.

Processen optimaliseren binnen je organisatie

Duidelijke afspraken over processen en beheer zijn noodzakelijk als je je online doelstellingen wilt behalen. Leg rollen en verantwoordelijkheden daarom vast en maak afspraken over de workflow. Hierdoor ga je als organisatie efficiënter te werk én bereik je meer.

Kun je advies of ondersteuning gebruiken bij het organiseren van je webredactie of online afdeling? Neem contact op met Presenter via 088 937 00 00 of maak een afspraak.

Over de auteur: Presenter

De Kracht van Content is het weblog van Presenter.
Wij zijn een online communicatiebureau dat gelooft in de kracht van content. We adviseren, ondersteunen en begeleiden organisaties bij hun online communicatie. Onze kennis en ervaring delen we elke dag bij onze klanten, maar ook op kennisevents, in whitepapers en op dit weblog.

Tags: Contentstrategie, contentkalender, contentproces



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond