Blog-banner-Vooruitblikken-2021
Blog-banner-Vooruitblikken-2021

Content in 2021

Wat een jaar! Het einde van dit bijzondere jaar nadert en dus is het tijd om vooruit te blikken. Welke trends en ontwikkelingen zijn er op het gebied van content? Vorig jaar adviseerden we om je niet te laten leiden door de waan van de dag, maar goed te kijken welke ontwikkelingen voor jouw organisatie van belang zijn. Wees daarin kritisch: de hype van nu is tenslotte het Hyves van morgen.

Om je daarbij te helpen, vroegen wij onze experts welke ontwikkelingen zij binnen hun vakgebied zien en waar zij in 2021 mee aan de slag willen. Kijk bijvoorbeeld strategischer naar content, wees sociaal maar niet omdat het moet, verdiep je in een headless cms, praat niet na en zet, net als Google, je gebruiker op 1.

SEO – Gebruikerservaring wordt ranking signal

Vaak doet Google wat geheimzinnig over de updates aan het algoritme. Maar nu al weten we dat Google meer waarde gaat hechten aan de gebruikerservaring: het wordt een ranking signal. De Core Web Vitals update van Google in mei 2021 is een hele interessante ontwikkeling op het gebied van SEO, vindt Jadwiga – senior SEO-consultant. En op die ontwikkeling kun je nu al inspelen. We weten namelijk dat Google kijkt naar:

  • Of de belangrijkste content als eerste geladen wordt
  • Hoe snel die content wordt geladen
  • Of er geen elementen verschuiven tijdens het laden

Jadwiga’s ervaring is dat de meeste organisaties hier nog stappen in kunnen zetten. “Kijk daarom vooral naar de inzichten in het Core Web Vitals rapport in Google Search Console. Ga je hiermee aan de slag, dan verbeter je in veel gevallen ook je laadtijd, win-win dus!”

Contentstrategie – De content is aan zet

Wat wij om ons heen zien, is dat er steeds meer wordt gepraat over contentstrategie en dat er steeds meer vraag komt naar contentstrategen, vertelt Leo Oorschot, senior contenstrateeg bij Presenter. We zien steeds meer vacatures verschijnen met de term contentstrateeg of contentstrategie. Dat betekent dat er steeds meer behoefte is binnen organisaties om strategischer met content aan de slag te gaan.

Om niet zomaar content te creëren en publiceren maar om (eerst) goed na te denken over de doelgroep die je met je content wil bereiken, het doel wat je met je content wil bereiken, de beste manier(en) om dat te doen en de content die daarbij hoort. Daar komt veel bij kijken en niet alle organisaties hebben daarvoor alle kennis in huis.

Wij willen ons in 2021 richten op het helpen van organisaties bij het maken van een beter plan voor hun content en, uiteindelijk, het maken van betere, effectievere content.

Copy – Van na-aper naar toonzetter

Wij geloven in kwaliteit, niet in de waan van de dag. Laat dat dan maar de trend zijn: meer focus op wat er echt toe doet. We hopen dat we in 2021 geen trends meer hoeven te duiden, vertelt Rick Stet – copywriter. Trends doen hetzelfde als opinies, ze worden heel belangrijk gemaakt, maar leiden vooral af en er moeten heel snel weer nieuwe verzonnen worden om aan een behoefte te voldoen.

Wat we echt willen doen, is meer organisaties helpen hun eigen stem te vinden. Zorgen dat ze copy hebben die aansluit bij hun merkwaarden en product. Ze onderscheidend laten zijn en daarmee aantrekkelijker en herkenbaarder voor hun doelgroep. Minder eenheidsworst en meer goede tekst.

We hopen dat in 2021:

  • Kwaliteit en creativiteit voorrang krijgen op kwantiteit.
    We moeten af van het idee dat er beter ‘iets’ (middelmatigs of zelfs slechts) live kan dan ‘niets’. Nee, neem meer tijd, wees streng voor elkaar en gun je lezers iets met meerwaarde.
  • Er minder uitroeptekens worden gebruikt in teksten.
    Hopelijk. Eindelijk. Hartstikke leuk ding hoor, maar overmatig gebruikt en vaak ook onnodig. Enthousiasme, energie en aandacht trekken kan ook met goede copy.

Social media – Meer mensen online dan ooit

Een lockdown is niet niks, maar het kon een stuk erger. Want hoé fijn dat we in ieder geval de techniek hebben om in contact te blijven met onze vrienden en familie terwijl we thuis moeten blijven, stelt Celine van der Burg – socialmediaspecialist. “Daarom is het top dat in 2021 fake news op social media nog harder wordt aangepakt, want risico’s zijn er natuurlijk ook zeker.”

Mensen zijn nu nog meer online, dus er is een grotere kans dat je als organisatie je publiek kunt bereiken. Maar dan moet je wel weten hoe. Focus op een goede strategie blijft daarom belangrijk. Zorg dat je weet wie je waar kunt bereiken, en weet wat je verhaal is. Dan zul je merken dat je na een tijd zaaien kunt beginnen met oogsten.

Contentmanagement –Hoofdrol voor Headless CMS

De meeste organisaties gebruiken een huis-tuin-en-keuken-cms, stelt Ariënne de Vreugd, senior contentmanager. Langzaam maken steeds meer organisaties de overstap naar een headless cms. Headless cms’en zetten de content zelf in de spotlight. De omgeving waar de content op staat en de presentatie van de content staat er volledig los van. Zo kun je de content gebruiken op verschillende soorten platforms, zoals de website en het intranet maar ook op de app of sociale media. Wij trainen onze contentmanagers en webredacteuren om headless cms’en te gebruiken. Wij zijn helemaal klaar voor 2021!

Jij ook? Fijne jaarwisseling!

Tags: Contentstrategie, SEO, contentmanagement, Social Media, copy, 2021



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond