Contentmarketingtrends
Contentmarketingtrends

10 contentmarketingtrends voor 2021

Na zo’n jaar als 2020, kijken we graag vooruit naar een nieuw jaar vol nieuwe kansen. Zo ook op het gebied van contentmarketing. Welke ontwikkelingen zien we voor 2021? Ontdek de 10 trends in contentmarketing voor komend jaar.

1. Behandel leads als loyale klanten

Met contentmarketing help je je klant door de juiste content op het juiste moment aan te bieden. Wat is dan ‘juiste content’ ? Content die helpt bij het oplossen van een probleem, het beantwoorden van een vraag of het vinden van het perfecte product. Maar meestal verdwijnt die behulpzame content achter een downloadmuur of contactformulier. Klantvriendelijk? Niet echt.

In 2021 draait contentmarketing weer om het opbouwen van de klantrelatie, en niet om het verzamelen van zoveel mogelijk leads. Dit doe je door leads vanaf het begin af aan te behandelen als loyale klanten. Voed ze met content waarmee je ze écht verder helpt. Dan weet je dat je alleen de Sales Qualified Leads overhoudt.

2. Creëer je eigen podium

Joe Pulizzi, oprichter van het Content Marketing Institute, zei in zijn webinar over contentmarketingtrends: ‘Je kunt elk publiek opbouwen op elk social kanaal, maar aan het einde van de dag heb je daar geen controle.’

De grote techbedrijven bepalen uiteindelijk wat gebruikers te zien krijgen. Als zij het algoritme van social media aanpassen, kan het zomaar zijn dat jouw content niet als eerste getoond wordt. En dat betekent dat je steeds meer moeite (en geld) moet stoppen in het zichtbaar zijn op kanalen als Facebook, YouTube en Instagram. Wil je dat? Een oplossing hiervoor is het heft in eigen handen nemen door je eigen platform te bouwen. Kijk naar Voor de Wereld van Morgen van ASN Bank. Een populair platform over duurzaam ondernemen. Door je eigen podium te creëren, zorg je dat bezoekers direct binnenkomen en ben je minder afhankelijk van de algoritmes. Je moet natuurlijk veel tijd en energie steken in het opbouwen van je platform, maar daarna ben je wel baas over je eigen content.

Geen capaciteit voor het bouwen van je eigen platform? Een andere trend is de opkomst van persoonlijke, essayistische nieuwsbrieven. Waar influencers voorheen enkel op Instagram opereerden, starten veel nu ook hun eigen nieuwsbrief. Zie bijvoorbeeld de Vrijschrift van het mediakritische Instagramaccount Zeikschrift. Het is niet gek om daar ook een verdienmodel aan te hangen in de vorm van een donatie of abonnement.

3. Speel in op een dynamische customer journey

Dé customer journey bestaat niet. Dat is niks nieuws. Met customer journey mapping breng je de ideale klantreis in kaart. Maar een klant legt bijna nooit precies die lineaire route af. Vaak stromen klanten op verschillende momenten in en uit de customer journey. Dit maakt de customer journey dynamisch. Zorg dat je als contentmarketeer hierop inspeelt. Dit doe je door content te maken die naadloos aansluit op de verschillende fases van de journey en multi-inzetbaar is. Recycle content en pas toe in verschillende contenttypen. Zo kan een podcast bijvoorbeeld uitgeschreven worden tot een blogpost en zo op meerdere kanalen worden gedeeld.

4. Buyer enablement krijgt een grotere rol

Wil je het je klant zo makkelijk mogelijk maken tijdens de customer journey? Met buyer enablement content help je de klant soepel de klantreis door. Denk hierbij aan online calculators om je hypotheek te berekenen, tools zoals de IKEA keukenplanner of de fietszadel keuzehulp van Mantel. Met verschillende typen content wordt je klant zelfstandiger, en dat zorgt voor een positieve klantervaring. Je hoeft niet bang te zijn dat je klant jouw hulp niet meer nodig heeft. Buyer enablement content maakt het leven van contentmarketeers en salesmanagers juist makkelijker.

5. Stop met denken vanuit het middel, start met denken vanuit het doel

‘Waarom denk je dat een infographic/video/blogpost/nieuwsbrief/pagina het meest geschikt is voor deze boodschap?’ is een vraag die we als contentmarketeers veel gaan stellen dit jaar. Stop met denken vanuit het middel en start met denken vanuit het doel. Wat is het doel van je campagne en welke typen content kun je hiervoor inzetten om je klant het beste te bereiken? Hiervoor kun je zowel je customer journey als content map gebruiken. Of nog beter: deze samenvoegen tot één.

Webinar ‘Van klantreis naar content journey: zo bouwt Praxis aan contentmarketing’

Goede content helpt je klant verder. In het gratis webinar op 8 april presenteerden contentmarketeers Lisanne en Sanne hun methode om de customer journey en content map te combineren: de Content Journey. Ze lieten zien hoe ze zo voor Praxis waardevolle content ontwikkelden bij iedere fase van de klantreis.

Benieuwd? Je kijkt het webinar gratis terug.

6. Bouw communities met content

De kracht van online communities is lange tijd onderschat. Het kost veel tijd om een community op te bouwen en te onderhouden. En de leden van de community zijn niet altijd je directe klanten. Toch wordt de online community in 2021 belangrijker. Bedrijven en organisaties met een grote community hebben een loyale fanbase waar anderen jaloers op zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de community Je Achterban van CNV Vakmensen, Diabetestype1.nl van Diabetes Fonds en de Ziggo Community waar klanten informatie onderling uitwisselen en discussies voeren. Niet alleen behulpzaam voor de communityleden, maar ook leerzaam voor de organisatie.

7. Zoek de samenwerking op met andere afdelingen

Contentmarketing wordt steeds meer een volwassen onderdeel van organisaties. We doen het er niet meer ‘even bij’. Door de coronacrisis zien ook andere afdelingen binnen de organisatie dat online content onmisbaar is. De samenwerking tussen contentmarketeers en mensen van andere afdelingen zoals klantenservice, sales, productontwikkeling, (UX) design en web development wordt sterker. Dit komt allemaal ten goede aan de ervaring van de klant. Door de samenwerking op te zoeken met andere afdelingen blijf je de content verbeteren.

Matthew Rayback, creative director bij Adobe, zei hierover: “Contentmarketeers en contentstrategen van UX- en productteams zullen merken dat de lijnen nog meer vervagen tussen wat ze doen. Het zal hen dwingen om met elkaar te praten en samen te werken. Dat hoop ik ten minste.”

8. Zoek interactie op via live online evenementen

Helaas zijn door de coronacrisis veel live evenementen afgelast. Het is nog maar de vraag wanneer en hoe deze plaatsvinden in 2021. Veel bedrijven experimenteren daardoor met online evenementen, zoals webinars, streams en Zoom-meetings. Ook in 2021 blijven deze vormen van online events groeien. Verwacht wordt dat bedrijven nog meer gaan uitproberen om de interactie met hun doelgroep te behouden. Zal ‘live gaan’ op socialmediakanalen zoals LinkedIn, Facebook en Instagram dan eindelijk echt doorbreken?

9. Ga voor schermloze content met de podcast

Nog een contenttype dat populairder is dankzij de coronacrisis: de podcast. Podcasts namen de afgelopen jaren al toe, maar door de coronacrisis hebben ze een enorme groei doorgemaakt. Misschien komt het door de lunchwandelingen zonder collega’s nu iedereen thuiswerkt? De podcast biedt in ieder geval een welkome afwisseling van het scherm. En het is meer mainstream geworden om een podcast te luisteren. Voor sommigen om de tijd te doden, voor anderen als nieuw kanaal. Zo zijn veel organisaties podcasts begonnen om hun medewerkers of klanten te informeren. Als organisatie doe je er goed aan om een niche te kiezen voor jouw podcast. Zoals de Bol.com Techlab-podcast over de techniek achter de populaire webshop. Of onze eigen We moeten iets met content-podcast, waar we praten met onze specialisten over het contentvak.

10. Plan je contentmarketingcampagnes

Campagnematig werken geeft houvast aan je contentmarketingstrategie. Een handige methode hiervoor is het Hero-Hub-Hygiene-model, ook wel het HHH-model. Met dit model geef je richting aan je contentmarketingactiviteiten. Bedenk welke Hero-campagnes, Hub-activiteiten en Hygiene-content bijdragen aan je organisatiedoelen. Je maakt hiermee een globale planning voor het komende jaar. Zo weet iedereen uit je team waar ze aan toe zijn. Leren hoe je het Hero-Hub-Hygiene-model gebruikt voor het vullen van je contentkalender? Lees dan dit blog van collega Marianne.

Aan de slag met contentmarketing

Wij hebben zin om met deze tien contentmarketingtrends aan de slag te gaan in 2021. Zie jij nog trends die niet mogen ontbreken in dit rijtje? Laat het dan weten in de reacties hieronder.

Over de auteur: Sanne Heil

Met mijn achtergrond in kunst en mobile apps combineer ik creativiteit met technologie. Ik schrijf je webteksten, optimaliseer je website en zorg dat het storyboard voor je bedrijfsvideo lekker loopt. Mijn teksten zijn persoonlijk, krachtig en origineel. Ik houd van reizen, daardoor pas ik mij snel aan aan mijn omgeving. Mijn droom? Als digital nomad de wereld verbeteren. Doe je mee?

Tags: contentmarketing, customer journey, podcast, 2021, trends