Aan de slag met mobiel internet

Onbeperkt mobiel internet is goedkoper dan ooit en het aantal smartphones in Nederland groeit snel. Overal en op elk moment surfen is voor veel mensen onderdeel van het dagelijks leven. Steeds meer organisaties worstelen daarom met vragen over mobiel internet. Is er behoefte om mijn organisatie via mobiele toepassingen te bereiken? Kies ik voor een mobiele website of een applicatie (app)? Hoe werkt het onderhoud en gelden er andere regels voor content en vindbaarheid dan bij een standaard website?

Bepaal je doelstelling en stap in de wereld van je doelgroep

De inzet van mobiel internet is een middel om je doelstellingen te behalen. Waak ervoor dat je mobiele aanwezigheid een doel op zich wordt. Stel dus niet de vraag: we willen een mobiele toepassing, hoe gaan we dat invullen? Maar: we hebben een bepaalde (internet)doelstelling, hoe kan mobiel internet helpen deze te verwezenlijken? Hieronder een aantal mogelijke doelstellingen:

  • Betere service: je geeft extra service aan je bezoekers: handig en snel de website gebruiken overal en op elk moment
  • Meer bereik: je kunt met je merk altijd en overal aanwezig zijn. Je bent niet langer afhankelijk van de desktop
  • Marktverbreding: een kans om nieuwe doelgroepen aan te spreken, bijvoorbeeld jongeren, studenten of zakelijke gebruikers
  • Innovatie: mobiele telefoons bevatten functies die je mobiele website innovatiever maken dan je standaard website, bijvoorbeeld locatieherkenning

Stap in de wereld van je doelgroep en bedenk hoe je hen toegevoegde waarde biedt door de inzet van mobiel. Wat is voor (potentiële) klanten leuk, handig of relevant? En hoe speel je daar als organisatie op in? Plan een brainstormsessie en ontdek je kansen!

Bekijk ook je webstatistieken om te zien hoeveel mobiele gebruikers je website nu trekt (in Google Analytics vind je dit onder Bezoekers/ Google Mobile/ Mobiele apparaten). Bedenk wel dat je site is gemaakt voor desktops. Waarschijnlijk zie je om die reden veel bezoekers die eenmalig een kort bezoekje brachten. Na optimalisatie voor mobiel merk je dat het aantal terugkerende bezoekers stijgt, net als het aantal bezochte pagina’s en de gemiddelde tijd op de site.

Vormen van mobiele toepassingen

Welke toepassing(en) je kiest is dus afhankelijk van je doelgroep en wat je als organisatie online wilt bereiken. Je hebt een aantal opties als je ervoor kiest om mobiel te gaan. De applicatie en de mobiele website komen het meest voor. Hieronder de verschillen op een rijtje:

Applicatie Mobiele website
Eerst downloaden en installeren Bereikbaar via je browser (internetverbinding nodig)
Specifiek voor een platform (bijv. Android) Voor elk platform beschikbaar (meer bereik)
Maakt optimaal gebruik van telefoonfuncties Maakt gebruik van ‘standaard’ functies (bijv. GPS)
Investering per platform (daarna updatekosten) Eenmalig initieel investeren (daarna updatekosten)
Mogelijk om aanschafkosten te berekenen Veelal gratis gebruik

De webapps vormen een aparte, kleinere groep. Dit zijn mobiele websites die je na één keer downloaden lokaal kunt gebruiken. Door de fullscreen optie zitten browserbalken je daarbij niet in de weg.

Mobiele websites zijn dus platformonafhankelijk en in de regel goedkoper dan apps. Daarnaast geldt dat apps een duidelijke meerwaarde moeten hebben voordat mensen deze downloaden. De mobiele website is daarom voor veel organisaties een interessantere oplossing. Het vervolg van dit blog gaat om die reden over de inzet van mobiele websites.

Functioneel ontwerp en design

Je weet waarom en voor wie je je mobiele website wilt inzetten? Dan is het nu tijd om echt aan de slag te gaan! Bedenk van tevoren goed welke functies je nodig hebt en hoe de bezoeker deze functies zal gebruiken. Bij de ontwikkeling van mobiele websites staat gebruiksgemak – nog meer dan bij de standaard websites – op één. Een aantal praktische tips op een rijtje:

  • Zorg voor een homepage (natuurlijk in huisstijl) met duidelijke knoppen naar alle onderwerpen
  • Mobiele websites ondersteunen GPS. Vraag je af of dit bruikbaar is voor jouw mobiele site. Je kunt bijvoorbeeld op basis van de locatie van de gebruiker je dichtstbijzijnde vestiging tonen. Zet er een kaartje bij om direct de route te plannen.
  • Gebruik geen Flash. De iPhone beslaat een groot deel van de markt van mobiele telefoons en Apple ondersteunt geen Flash.
  • Verwijs mensen automatisch naar de mobiele website als zij je reguliere URL intypen in een mobiele browser of toon een pop-up zodat men zelf kan kiezen. Je hebt ook een mobiel webadres nodig, bijvoorbeeld m.bedrijfsnaam.nl of www.bedrijfsnaam.mobi. Het intypen van lange adressen is niet handig op een telefoon. Als je een lange bedrijfsnaam hebt, overweeg dan om een korte variant voor de mobiele website te gebruiken.
  • Realiseer je dat mouse-overs (bijvoorbeeld tekstballonnen of kleurveranderingen) niet bruikbaar zijn op een mobiele telefoon. Je bezoekers gebruiken hun vingers en een aanraking is meteen een klik. Maak zoveel mogelijk gebruik van heldere tekstlinks.
  • Zorg dat de regellengte van teksten zich aanpast aan de breedte van het scherm (mobiele telefoons hebben verschillende resoluties en portrait-/ landscape-opties). Hiermee voorkom je horizontaal scrollen.
  • Bedenk hoe je omgaat met bezoekers die een tablet gebruiken (bijvoorbeeld de iPad). Verwijs je deze naar je standaard website of naar de mobiele website? In principe biedt een tablet genoeg gemak om door een standaard website te navigeren. In sommige gevallen, bijvoorbeeld als je standaard website veel Flash bevat, is het beter om tabletgebruikers naar de mobiele website te verwijzen.
  • Zet een switchknop naar de desktopversie in het menu van je mobiele website. Andersom geldt het ook: zet een linkje naar de mobiele site in het menu van je standaard website.
  • Denk eraan je mobiele website aan je statistiekenprogramma te koppelen.

Testen en lanceren

Test je mobiele website voor livegang op zoveel mogelijk toestellen en platforms. Mobiele telefoons hebben allemaal andere resoluties en gaan verschillend om met het schalen van afbeeldingen. Er bestaan emulators die de diverse toestellen en platforms simuleren, maar dit sluit nooit helemaal aan bij de werkelijkheid. Via de volgende link vind je een groot aantal emulators: www.mobilexweb.com/emulators

Werkt de mobiele website op elk toestel en ben je klaar voor lancering? Schrijf eerst een goed communicatieplan. Hierin heb je vragen beantwoord, zoals: op welk moment breng ik mijn mobiele website onder de aandacht van de doelgroep? Welke bestaande middelen zet ik in (nieuwsbrief, website, sociale media, offline media) en is het nodig om hier een prijsvraag of actie aan te koppelen? Stel jezelf van tevoren een bepaald doel, bijvoorbeeld: ik wil 5.000 unieke bezoekers in de eerste volle maand na lancering.

Content management en vindbaarheid

Zorg ervoor dat je je mobiele website in hetzelfde CMS onderhoudt als je standaard website. Wil je dezelfde informatie op beide websites ontsluiten? Maak een automatische koppeling. Als je dan iets wijzigt op de standaard website, wordt dit vanzelf ook op de mobiele website aangepast. Zo voorkom je dat je op twee plekken dezelfde informatie moet onderhouden. Denk bijvoorbeeld aan assortiment of informatie over vestigingsplaatsen. De IT-afdeling of het internetbureau van je organisatie kan je hierin adviseren.

Voor de vindbaarheid van mobiele websites gelden dezelfde regels als voor standaard websites. Geef daarom elk product of dienst die je aanbiedt een eigen pagina, met de naam van het product in de titel én in de URL. Op die manier komen bezoekers vanuit de zoekmachines (Google Mobile) direct op de juiste pagina terecht. Meer tips:

  • Afbeeldingen hebben een negatieve invloed op de laadtijd van de mobiele website en het dataverbruik van de bezoeker. Gebruik dus alleen beeld als het echt nodig is en maak de bestanden zo klein mogelijk. Let op: Google Mobile kijkt extra naar laadtijd bij het indexeren en ranken van mobiele sites.
  • Ook teksten moeten nog korter dan op je standaard website. Mensen lezen geen lappen tekst op een beeldscherm, laat staan op het kleine scherm van hun telefoon. Beperk je tot enkele zinnen en geef alleen die informatie die handig is voor de mobiele gebruiker.
  • Maak een infopagina met een korte uitleg over de mobiele site en (nog eens) je belangrijke telefoonnummers, bijvoorbeeld van je klantenservice. Zo ben je met één klik direct bereikbaar.
  • Vraag bezoekers naar hun mening. Dit helpt bij het verbeteren van je website en het geeft mensen het gevoel dat ze mee mogen praten over de ontwikkeling.

Tot slot: implementeer het onderhoud van de mobiele website in de dagelijkse processen van je webredactie. Alleen zo houd je een website die voor iedereen relevant en interessant is.

Mooie voorbeelden

Ben je enthousiast en heb je behoefte aan inspiratie? Hieronder een aantal goede voorbeelden van mobiele websites. Succes!

Over de auteur: Louise de Kievid

Online communicatie kent veel facetten en is constant in ontwikkeling. Het is daarom een enorm boeiend en afwisselend vak. Bij Presenter adviseer ik klanten over de inzet van online middelen en het vertalen van de online strategie naar content die overtuigt en activeert. Contentstrategie, online marketing en contentmigratie zijn mijn favoriete blogonderwerpen.

Tags: apps, mobiel internet, mobiele website, mobile, mobile marketing



1 reactie op dit artikel
  • David zegt:

    Goed stuk. Waar ik wel benieuwd naar ben: wat zijn nou doorslaggevende redenen voor bedrijven om voor een app te kiezen?

    Een website die op alle platformen goed weergegeven wordt lijkt meestal veruit de beste en goedkoopste optie. Veel eenvoudige functionaliteit in apps is bovendien in websites in te bouwen. En voor apps geldt toch: er is een zekere grens aan het aantaql apps dat een gebruiker op zijn telefoon installeert. Dat zullen eerder de grote namen en echt nuttige apps zijn – voor je je daar tussen weet te worstelen zul je wel met een heel nuttige app met duidelijke meerwaarde moeten komen..

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond