UX-writing-5-tips-app-teksten
UX-writing-5-tips-app-teksten

UX-writing: 5 tips voor goede app-teksten

Schrijven voor een mobiele app lijkt appeltje-eitje, een paar woorden en meer niet. Maar zelfs voor ervaren tekstschrijvers kan het even omschakelen zijn. In zo min mogelijk woorden, zo duidelijk mogelijk zijn: dat is UX-writing. Benieuwd hoe je goede teksten schrijft voor een app? Gebruik deze 5 tips.

Goede teksten, goede UX

Bij apps draait het allemaal om een soepele UX (User Experience). Weet de gebruiker wat er van hem wordt verwacht? Vindt hij wat hij nodig heeft? En kost het hem geen moeite? Natuurlijk is een goed design hierbij belangrijk. Maar sterke teksten net zo.

UX-writing is een relatief nieuwe discipline in het tekstschrijven. Je hebt tekstschrijvers die voornamelijk commerciële teksten schrijven en je hebt UX/UI-designers die alles visueel vormgeven. Daar tussenin zit de UX-writer, iemand die de functionele teksten voor een app of website schrijft. Jij dus!

UX-teksten bestaan voornamelijk uit microcopy: korte, functionele teksten. Denk hierbij aan foutmeldingen, pushnotificaties en formulieren. Voordat je begint met UX-writing, is het goed om te bedenken voor wie je schrijft. Wie is je doelgroep? Hoe spreek je hen aan? Je teksten zijn dan wel functioneel, maar dat betekent niet dat je voor robots schrijft. Continue afstemming met de designers is hierbij key (fun fact: een key is een tekst in de app-code).

Copywriter-vs-UX-writer

Bron: Medium

Lees de volgende 5 tips om gebruiksvriendelijke app-teksten te schrijven:

1. Praat met je gebruiker

UX-writers gebruiken meestal conversational copy, teksten in de vorm van een gesprek. App-teksten zijn daarom vaak informeel en humoristisch. Schrijf persoonlijk, alsof je praat met de gebruiker. Verdiep je in je doelgroep en zorg dat je dezelfde taal spreekt.

Airbnb-app-ux-writing

Bron: Airbnb app

Goede conversational copy:

  • Is persoonlijk, informeel en humoristisch
  • Geeft de gebruiker het gevoel in gesprek te zijn
  • Spreekt dezelfde taal als de gebruiker

2. Blijf consistent

Consistentie is superbelangrijk in apps. De teksten ‘Pincode wijzigen’ en ‘Verander je pincode’ betekenen hetzelfde, maar de inconsistentie zorgt onnodig voor verwarring. En elke seconde die de gebruiker extra moet nadenken, zorgt voor een slechtere gebruikerservaring. Vermijd daarom synoniemen. Kies een benaming en stick to it.

Moneyou-app-ux-writing

Bron: Moneyou app

Consistentie is belangrijk om:

  • Onnodige verwarring bij gebruikers te voorkomen
  • Gebruikers van logische vervolgstappen te voorzien
  • Het vinden van content makkelijker te maken voor gebruikers

3. Gebruik duidelijke buttons

Een call-to-action is altijd belangrijk, of je nu voor web of app schrijft. Maar in apps zijn duidelijke buttonteksten van levensbelang (vage buttons zijn namelijk dodelijk). Er wordt op een app-scherm altijd een (re)actie van de gebruiker verwacht. En de button laat zien wat dat is. Gebruik bijvoorbeeld ‘Open camera’ in plaats van ‘Ga verder’. En laat de buttontekst goed aansluiten op de rest van het app-scherm. Een goede button bevat maximaal 15 tekens, is actief (liefst gebiedende wijs) en laat zien waar de gebruiker heen gaat als hij erop klikt.

Headspace-app-ux-writing

Bron: Headspace app

Duidelijke buttons:

  • Bestaan uit maximaal 15 tekens
  • Zijn actief en omschrijvend
  • Zijn in lijn met de rest van het app-scherm

4. Geef uitleg

Ook al heb je in een app maar beperkte ruimte: geef uitleg waar het kan. Een voorbeeld is vaak al voldoende om de gebruiker op weg te helpen en een frictionless experience (moeiteloze ervaring) te bieden. Een veelvoorkomende frustratie is het aanmaken van een wachtwoord. Blijkbaar wordt 1234 niet geaccepteerd, maar wat dan wel? Geef in een korte uitleg of een voorbeeld aan waar een wachtwoord (of gebruikersnaam, e-mailadres, postcode) aan moet voldoen. Kleine moeite, groot plezier.

Uber-app-ux-writing

Bron: Uber app

Een goede uitleg:

  • Is kort en toont direct de oplossing
  • Is een voorbeeld of omschrijving
  • Verbetert (vertraagt niet) de gebruikerservaring

5. Test je tekst

Zo, de keys zijn naar de developers. Klaar is de UX-writer! Nee, zeker niet. Jij kunt wel heel tevreden zijn met je app-teksten, maar de gebruiker beslist. Test daarom je teksten, samen met het app-design en nieuwe features, in een usability test. Zo zie je gelijk wat wel en niet werkt voor gebruikers. Met de gebruikersfeedback kun je je teksten aanscherpen.

Een goede gebruikerstest:

  • Doe je regelmatig, bijvoorbeeld voor elke app-update
  • Laat zien welke woorden verwarring veroorzaken bij gebruikers
  • Laat zien of de tone of voice aanspreekt bij gebruikers
  • Laat zien of buttons en acties duidelijk genoeg zijn

Hé, ASO!

En schrijven maar… Met deze 5 tips kun je als UX-writer aan de slag voor een app. Wist je dat jij er ook voor kunt zorgen dat een app meer gedownload wordt? Ja jij! Het begint allemaal in de app stores. In mijn volgende blog praat ik je bij over App Store Optimization (ASO). En vertel ik je hoe je app met de juiste teksten en keywords beter gevonden wordt in de app stores.

Bron headerafbeelding: Pexels

Over de auteur: Sanne Heil

Met mijn achtergrond in kunst en mobile apps combineer ik creativiteit met technologie. Ik schrijf je webteksten, optimaliseer je website en zorg dat het storyboard voor je bedrijfsvideo lekker loopt. Mijn teksten zijn persoonlijk, krachtig en origineel. Ik houd van reizen, daardoor pas ik mij snel aan aan mijn omgeving. Mijn droom? Als digital nomad de wereld verbeteren. Doe je mee?

Tags: apps, ux, UX-writing



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond