Waarom Hubspot een goed idee is: 5 praktische redenen

In je zoektocht je marketinginspanningen efficiënter te maken vind je meerdere hulpmiddelen, waaronder Hubspot. Je overweegt een abonnement, maar hebt nog een duw in de rug nodig. Wat zijn de praktische voordelen en waarom is het voor jouw dagelijkse werk van toegevoegde waarde? 5 praktische redenen waarom ik een Hubspot-adept ben.

1. Flinke tijdsbesparing

Er zijn nogal wat tools die je als online marketeer gebruikt in je werk. Op een gemiddelde werkdag vlieg je van Google Analytics naar je e-mailstatistieken, door naar Google Tag Manager en weer terug. We gebruiken steeds meer verschillende tools. Aan onze ambities ligt het niet, maar het bijhouden en combineren van alle statistieken is een flinke klus.
De resultaten van jouw marketinginspanningen zijn vaak versnipperd over de vele tools die je gebruikt. Dat moet efficiënter kunnen.

Hubspot geeft je één centrale plaats waar jij content creëert, optimaliseert, analyseert, leads registreert en je klantreizen aanscherpt. In heldere dashboards zie je wat dit oplevert. Deze one-stop-shop-aanpak levert een flinke tijdsbesparing op; het switchen tussen verschillende tools is niet meer nodig.

2. Hubspot werkt al fijn samen met veel marketing tools

Figuur die samenhang tussen hubspot en online tools weergeeft

Ben ik dan afhankelijk van wat deze one-stop-shop allemaal kan? Nope. Hubspot heeft heel veel integraties beschikbaar met populaire cloud tools zoals SalesForce, SurveyMonkey of Hotjar. Met een paar klikken en wat testen heb je een tool gemakkelijk (en veilig) gekoppeld aan jouw Hubspot-systeem. Er zijn honderden verschillende tools gekoppeld: van livechat tot analytics en Office 365. Benieuwd welke tools jij gebruikt waarvoor al een koppeling bestaat? Kijk dan op de integratiepagina of vraag het jouw huidige leveranciers.
Ook als je zelf een tool hebt ontwikkeld, is het via de OpenAPI  voor slimme techneuten simpel om de tool te laten samenwerken met Hubspot.

3. Geautomatiseerde contentstrategie

Juichende man met robotGa je serieus aan de slag met je contentstrategie, dan merk je al snel dat er nog meer tools om de hoek komen kijken om het succes werkelijk te meten.
Hoe pak je dat precies aan? Welke prestaties hou je in de gaten om het succes te meten van je contentstrategie? Het antwoord op die vraag is vaak het combineren van verschillende tools en rapportages, iets waar je waarschijnlijk niet iedere maand de tijd voor hebt en dat is zonde.

Hubspot heeft hiervoor een heel goed doordachte contentstrategy tool ingebouwd, waarmee je het succes rondom een bepaald onderwerp overzichtelijk in beeld krijgt. Een keer instellen, af en toe aanvullen en je hebt altijd een overzicht van de prestaties van jouw contentstrategie.

4. Marketing en sales leveren samen resultaat

Haal meer (en zichtbaar) ROI uit je marketinginspanningen en bezorg het salesteam meer leads en achtergrondinformatie over deze leads. Zo laten marketing én sales, een samenwerking die niet altijd even makkelijk is, gezamenlijk betere prestaties zien. Als Hubspot één krachtig voordeel heeft, dan is het de Inbound Marketing-methode die goed aansluit op het salesproces. Het systeem richt zich niet alleen op hoeveel mensen je bereikt, maar ook op hoeveel van die mensen daadwerkelijk klant worden én hoe je dat proces kan verbeteren. Bij het verwelkomen van een nieuwe Hubspot klant rekenen we niet voor niets eerst uit hoeveel omzet deze kan realiseren op basis van verkeer- en verkoopcijfers. Marketing <3 Sales voor het beste resultaat!

5. Vervolgstappen automatiseren bespaart je veel werk

Structuur getekend op krijtbord met een wijzende vinger erbij

Bezoekt iemand een bepaalde pagina van jouw website, komt deze bezoeker daarna op een landingspagina terecht en downloadt hij bijvoorbeeld een whitepaper? De volgende stap is dan het sturen van een gepersonaliseerde nieuwsbrief of in het CRM opslaan dat ze oprecht interesse hebben in Product X.
In plaats van maandelijks of wekelijks uitzoeken voor wie dit allemaal opgaat, is het veel makkelijker om dit te automatiseren met workflows. Hierin geef je aan welk gedrag er moet plaatsvinden om in aanmerking te komen voor vervolgacties of wanneer een bezoeker het kenmerk ‘Lead’ of ‘Buyer Persona’ krijgt.
Zaken die normaal gesproken arbeidsintensief zijn, denk je één keer uit en vinden daarna automatisch plaats. Dag en nacht. Hiermee haal je de maximale waarde uit jouw marketing, omdat de klantreizen naadloos geadministreerd zijn en de vervolgacties automatisch worden uitgevoerd.

TL;DR

Vrouw zittend in yogahouding aan de zeeIn één oogopslag zien hoe een campagne met e-mails, landingspagina’s en gekoppelde contentmarketingonderdelen presteert. In een kalender overzicht hebben wat er op welke dagen gepland staat in de vorm van e-mails, social posts en meer. Al je marketingtools in één scherm bedienen. In een oogopslag zien waar een potentiële klant allemaal in geïnteresseerd is en hoe je de klant het beste benadert of dat je daar juist nog even mee wacht.

Dit overzicht geeft je rust in je werk. Je krijgt meer tijd voor de optimalisatie en het aanscherpen van jouw online marketing. Tijd die je voorheen vaak tekort kwam. Gun jezelf die extra tijd en start met inbound marketing via Hubspot.

Over de auteur: Pieter Vlamings

Online communicatie is constant in verandering en bij Presenter komen we veel verschillende klanten tegen die we met actuele kennis steeds in een nieuwe situatie van dienst kunnen zijn. Mijn specialisme is online marketing en Inbound Marketing welke ik inzet als Senior Online Adviseur.

Tags: Contentstrategie, online marketing, hubspot, marketing automation, inbound, Inbound marketing, workflows



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond