De 4 fasen van inbound marketing: attract, convert, close en delight

Inbound Marketing: richt de ideale klantreis in

Inbound marketing: wat ons betreft is het de heilige graal als je meer uit je online marketing wilt halen. De komende maanden ga ik dieper in op deze methode, hoe je hier passende content bij creëert en welke tools je hiervoor kunt gebruiken. In deze editie: de ideale klantreis volgens inbound marketing.

Ben je van plan om een prijzig product aan te schaffen? Dan is de kans groot dat je eerst het hele internet afstruint op zoek naar recensies, blogs en andere tips. Om uiteindelijk het product aan te schaffen bij die handige webshop. Je klantreis begint én eindigt dus online: voor elke fase in het aankoopproces is relevante informatie te vinden. En eigenlijk geldt hetzelfde voor de business-to-business markt: zonder een goed uitgestippelde online klantreis loop je klanten mis. En daar zit precies de kern van inbound marketing.

Het aankoopproces: offline vs. online

Offline aankoopproces

Stel, je tante is op zoek naar een nieuwe laptop. Haar aankoopproces verloopt waarschijnlijk ongeveer als volgt: ze krijgt folders in de brievenbus en bladert er doorheen. Voor advies vraagt ze jou wat voor haar een geschikte laptop kan zijn. Met die kennis gaat ze vervolgens naar de dichtstbijzijnde winkel. De medewerker helpt haar verder en laat haar een paar exemplaren uitproberen. Na een nachtje slapen gaat ze terug naar de winkel en schaft ze een nieuwe laptop aan.

Bij de nieuwe generatie klanten verloopt dit proces ongeveer hetzelfde, maar met 1 groot verschil: dit gebeurt allemaal online. Logisch, want generatie Y en Z zijn praktisch opgegroeid met computers en het internet.

Online aankoopproces

Het begint met de oriëntatiefase. Je eigen laptop begint kuren te vertonen. Je googelt eens naar de laatste ontwikkelingen in laptop-land en komt artikelen tegen over laptops met de allerbeste videokaarten van het moment. Om er meer over te leren klik je door naar een webshop waarbij je alle hardware goed kan vergelijken. Hier lees je in een blog dat er binnenkort een laptop op de markt komt met daarin precies de hardware die jij zoekt. Om hiervan op de hoogte te blijven schrijf je je in voor de nieuwsbrief, en uiteindelijk koop je de laptop via deze behulpzame website. Je hebt een voorkeur voor deze partij ontwikkeld: ze hebben je immers goed geholpen. Na afloop krijg je misschien nog een korte enquête of je bestelling vlot is verlopen. Je vult hem in en krijgt als dank een kortingscode voor bijpassende headphones. Handig, had je net nodig!

Content marketing <3 inbound marketing

Ook op zakelijk vlak oriënteren we ons vaak online. Heb je zelf een mooi product of wil je meer mensen helpen met jouw diensten? Dan is het internet een kansrijke plek voor het vinden van nieuwe klanten. Uit onderstaande cijfers van Accenture blijkt dat de grootste groep B2B-klanten zich online oriënteert. En die groep is in de afgelopen jaren alleen maar groter geworden.

Diagram met het gebruik van online platforms in business-2-business

Bron: 2014 State of B2B Procurement Study: Uncovering the Shifting Landscape in B2B Commerce (Accenture, 2014).

Bij het vinden van meer online leads is content marketing je vriend. Combineer een goed vindbare website met de juiste content gericht op de juiste doelgroep. Je bezoekcijfers krijgen dan al een flinke boost.

Om die bezoekers ook geïnteresseerd te houden en uiteindelijk te overtuigen om jouw dienst of product te kopen, is de inbound methode dé manier. Deze methode gaat ervan uit dat je je potentiële klanten goed leert kennen en je ze de juiste content in de juiste fase aanbiedt. Dit doe je aan de hand van buyer persona’s en het uitdenken van een klantreis:

Met welk probleem zit je potentiële klant? Zorg voor voldoende relevante informatie via blogs en social media. Leest iemand je blog? Houd hem via een nieuwsbrief op de hoogte. Heb je een whitepaper geschreven waar hij iets aan kan hebben? Bied het aan als download. Heeft hij interesse getoond in een bepaald product? Help hem dan met een gericht aanbod verder richting een mogelijke aankoop.

De 4 fasen van inbound marketing: attract, convert, close en delight

Inbound marketing onderscheidt 4 fasen in de klantreis: attract, convert, close en delight.

Door de stappen uit bovenstaand schema op een slimme manier in te vullen gids je die bezoeker zo van attract naar close. En, als je het écht goed doet, ook naar de delight-fase. Je kunt hierin al je online tools (website, blog, e-mail en landingspagina’s) combineren. Wil je dit goed aanpakken? Dan is het aan te raden om inbound marketingsoftware zoals Hubspot te gebruiken. Hiermee worden de interesses van al je potentiële klanten automatisch geregistreerd aan de hand van hun kliks op je website en in e-mails.

Meer inbound tips nodig?

Meer weten van inbound marketing? Bijvoorbeeld over hoe je makkelijk overzicht houdt in die lijsten met nieuwe leads? Of hoe je content er volgens de inbound methode uit zou moeten zien?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we houden je op de hoogte.


Over de auteur: Jessica de Jong

Als junior contentmanager/webredacteur houd ik ervan om informatie begrijpelijk(er) te maken. Ik vertaal graag taaie kost naar content die aansprekend en behapbaar is voor de doelgroep. Liefst met een duidelijke structuur én een vleugje humor. Contact met de doelgroep vind ik dan ook een mooi aspect aan dit werk. Dat varieert van het onderhouden van social media kanalen en bijbehorende webcare, tot het uitvoeren van receptieonderzoeken. Daarnaast zorg ik dat er websites gevuld en goed gevonden worden. Voorheen heb ik veel voor culturele projecten gewerkt, maar bij Presenter ga ik graag aan de slag voor duurzame of juist commerciële opdrachtgevers.

Tags: contentmarketing, customer journey, klantreis, inboundmarketing, inbound



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond