Content is geen king, maar ambassadeur

Voor veel mensen is geschreven content het eerste contact met je organisatie. Het is daarom belangrijk dat je content scherp en helder is en gericht is op de behoeften van je klant. Maar content is geen king. Want een koning, dat is een despoot die vooral aan zichzelf denkt of een meneer met appelwangetjes die lintjes doorknipt. Gekkigheid dus. Goede content is een mediator tussen je organisatiedoelstellingen en de behoeftes van je doelgroep.

Stel je eens voor dat jouw content voor een dag koning zou zijn. Een alleenheerser met hermelijnen mantel. Jouw propositie is wet. De bezoekers van je website drukken op de ‘Afreken’-knop wanneer jij dat wilt. Je leads en prospects laten zich als makke schapen in je salesfunnel dirigeren. Heerlijk toch. Je advertenties hebben click trough rates van 100 procent en in Google staan op de eerste tien pagina’s alleen maar links naar jouw producten en organisatie. Je concurrent is opgesloten in de duistere wereld die pagina elf van de zoekresultaten heet.

Content is geen versiering

Ik weet het, het beeld van content als alleenheerser klinkt overdreven en dat is het ook. Zo zit de wereld nou eenmaal niet in elkaar. Wanneer je een click trough rate van 100 procent hebt, is er waarschijnlijk iets mis met je Analyticspakket. En een moderne koning, die is vooral versiering van het staatsbestel. Die werpt wc-potten op zijn verjaardag en laat zich één keer per jaar toejuichen in een gouden koets. Het moderne koningschap is als een Flash-afbeelding. Het ziet er leuk en shiny uit, functioneel is het niet. Eye candy is het. Allemaal gekkigheid. Daar zit je klant niet op te wachten.

Content is je ambassadeur

Maar wat is content dan wel? Als bedrijf wil je natuurlijk je producten en diensten verkopen. Maar bedrijf en klant, dat zijn twee compleet verschillende gebiedsdelen met elk hun eigen taal en cultuur. Twee landen die veel aan elkaar hebben, dat wel. Maar door de taal- en cultuurbarrière praten de inwoners van Bedrijvië en Klantistan regelmatig langs elkaar heen. Goede content is de ambassadeur van organisaties in de wereld van klanten. Hij zorgt ervoor dat de relatie tussen de twee werelden goed is. Koninkrijk of republiek. Dat maakt niets uit.

Spreek de taal van je klanten

Zoals het een goede ambassadeur betaamt, behartigt hij de belangen van het land dat hij tegenwoordigt. In het geval van een commercieel bedrijf is dat dus nieuwe klanten werven of bestaande klanten behouden. Hij spreekt de taal van het land waar hij zetelt. Begrijpt de behoeftes en verlangens. Alleen zo kan hij de belangen van zijn thuisland effectief behartigen.

Goede content overbrugt de ‘interest gap’

Een ambassadeur is de vooruitgeschoven post van een land, zijn taak is de ‘interest gap’ tussen twee landen te overbruggen. Hetzelfde geldt voor je content: dat is de kwartiermaker van je bedrijf in Klantistan. Je website is voor veel klanten het eerste contact met je organisatie. Zorg er dan ook voor dat je een ambassadeur hebt waar je mee voor de dag kunt komen. Heldere scherpe content die in de taal van je klant geschreven is. Content die de culturele verschillen tussen bedrijf en klant overbrugt, zorgt ervoor dat je organisatiedoelstellingen en de behoeftes van je klant samenkomen.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: content, Contentstrategie, content is king



0 reacties op dit artikel
  • Bob zegt:

    Met ‘Content is king’ werd volgens mij altijd al bedoeld dat goede content ontzettend belangrijk is om potentiële klanten te overtuigen. Dat je content ‘heerst’ over je klanten door ze geforceerd naar het salesproces te dirigeren is volgens mij totaal niet aan de orde.

    Wat je dus zegt is niets anders dan wat iedereen die het adagio ‘Content is King’ kent al lang weet: Schrijf goede content toegespitst op je klant, die hem informeert en aanspreekt. Wees oprecht, niet te veel rechtstreeks adverteren maar begrijp de behoeftes, enzovoorts. Alle eigenschappen die jij hier toedicht aan je ambassadeur vind je in ieder willekeurig artikel over de principes van content marketing.

    Daardoor lijkt Je claim me er vooral semantisch. Of je het hondje nu Fikkie of Milo moet noemen, terwijl iedereen het er eigenlijk wel over eens is dat het een Labrador is.

    Mijns inziens is het daarmee ironisch genoeg ook een voorbeeld van hoe het niet zou moeten: ‘Spectaculaire’ claim in de kop die goed is voor de clicks, maar die qua inhoud de claim niet echt nakomt.

    • Sjors Bos zegt:

      @Bob Ik ben het met je eens dat met ‘content is king’ altijd al bedoeld werd dat goede content belangrijk is om potentiële klanten te overtuigen en dat je altijd content moet schrijven die toegespitst is op de behoeftes van je klant. Mijn ervaring is echter dat dit adagium soms verkeerd wordt geïnterpreteerd. Dat wanneer je maar veel content hebt, je klanten vanzelf komen. Maar content voor de content is nooit een doel. Klanten helpen is dat wel. Ik het dan ook geen semantische claim noemen: ik wil enkel benadrukken dat content een dienende rol heeft. En dat wat conversie voor een bedrijf is niet per se hetgene is waar je je klant het beste mee helpt.

      @Jan Om content te maken die aansluit bij je doelgroep moet je eerst en vooral je doelgroep en zijn behoeften goed kennen. Een toptakenonderzoek kan je helpen deze in beeld te brengen. Een contentaudit geeft antwoord op de vraag of je de kernboodschap van je site aansluit op de behoefte van je klant.

  • Jan Braber zegt:

    Ik ben nog een beetje in de war over je definitie van content.

    Als bedrijf wil je natuurlijk je producten en diensten verkopen.
    Hij (‘Commerciële’? Content/ambassadeur) zorgt ervoor dat de relatie tussen de twee werelden goed is.

    En, helemaal op het eind:

    Wat goede content is, bepaalt je doelgroep.

    Mijn vraag:

    Hoe kan ik me als bedrijf goed naar buiten brengen als de doelgroep (blijkbaar) over mijn ambassadeur heerst?