screenshots van 5 contentmarketing websites

5 krachtige contentmarketing voorbeelden van eigen bodem

Contentmarketing kent vele gedaanten. En dat maakt het wel eens lastig om grip te krijgen op wat contentmarketing nu precies is. Bovendien worden termen als contentmarketing, social media marketing, storytelling en contentstrategie veelvuldig door elkaar gebruikt. Daarom in dit blog vijf concrete contentmarketing voorbeelden van eigen bodem. 

Contentmarketing in een notendop

In Epic Content Marketing definieert Joe Pulizzi contentmarketing als volgt:

“Contentmarketing is the marketing and business process for creating and distributing valuable and compelling content to atract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action”.

Daarbij moet je content aan bepaalde criteria voldoen om te kunnen worden ingezet voor contentmarketing:

  • Je content is deelbaar, relevant en waardevol voor je doelgroep.
  • Je content draagt bij aan het behalen van jouw sales- of organisatiedoelstellingen.
  • Je content verkoopt je product niet, maar helpt je doelgroep te ontdekken dat jouw product is wat hij zoekt.
  • De content heeft zijn basis in een website, of microsite. Heeft het zijn basis in social media? Dan is het social media marketing.

Betekent dit dat je content voor contentmarketing altijd informatief moet zijn? Nee. Informatieve content speelt in op de ratio van je doelgroep. Maar als je wilt inspelen op de emoties van je doelgroep, ben je beter af met content met een hoog entertainmentgehalte. Deze infographic van First10 en Smart Insights illustreert duidelijk welke typen content je voor welke marketingdoelstellingen kunt inzetten.

Infographic van The Content Marketing Matrix

The Content Marketing Mix – First10 & Smart Insights

5 keer contentmarketing

1) ABN Amro – Antwoorden van nu

Wat: Antwoorden van nu is een microsite van ABN Amro waar consumenten informatie kunnen vinden over financiële zaken, zoals bijvoorbeeld de financiering van wonen. Op de site worden verschillende typen content aangeboden, van video’s tot blogs geschreven door experts van ABN Amro zelf. Via een app op Facebook en de mogelijkheid om via Facebook vragen te stellen aan een expert, wordt de content gedistribueerd.

Contentmarketing omdat:

  • De content is relevant en springt in op de informatieve behoefte van de doelgroep
  • De content verkoopt niet de producten en dienstverlening van ABN Amro
  • De content draagt bij aan de sales- en organisatiedoelstellingen van ABN Amro

2) Intratuin – De Mooiste Tuinen

Wat: De Mooiste Tuinen is een online platform waarop gebruikers zelf foto’s van hun tuin kunnen plaatsen. User generated content dus. Het platform speelt slim in op de behoefte van mensen om zichzelf online te tonen en profileren. Naast het platform is De Mooiste Tuinen ook een televisieprogramma op RTL4, en doet daarmee aan transmedia storytelling.

Contentmarketing omdat: Ondanks dat De Mooiste Tuinen bestaat uit user-generated content, en niet uit eigen content, is dit toch een voorbeeld van contentmarketing:

  • De content springt in op twee belangrijke behoeftes van de doelgroep van Intratuin: inspiratie opdoen én zelfprofilering
  • De content verkoopt niet de spullen van Intratuin, maar draagt wel bij aan de merkbeleving van Intratuin, en daarmee hun organisatiedoelstellingen

Overigens is Intratuin al langer actief op het gebied van contentmarketing. Al langere tijd voorzien ze hun doelgroep van praktische tips en informatie via video’s op hun website.

3) Albert Heijn – Allerhande

Wat: Dat contentmarketing eigenlijk al heel lang bestaat, bewijst Albert Heijn met Allerhande. Het blad bestaat immers al 60 jaar. Bijbehorende website is een lust voor het oog, en ze vullen de content slim aan met how to-video’s en door integratie met de Appie-app. Vind je een lekker recept? Met één klik zet je alle ingrediënten op je boodschappenlijstje.

Contentmarketing omdat: Albert Heijn verkoopt met Allerhande niet direct zijn producten, maar speelt slim in op een doelgroep die houdt van koken én gemak. Allerhande staat daarbij op zichzelf en draagt positief bij aan het imago van Albert Heijn. Kortom, Allerhande is contentmarketing pur sang.

4) Gemeente Amsterdam – Hier zijn wij nu

Wat: Op Wijnemenjemee.nl, een initiatief van Dienst Metro van de Gemeente Amsterdam, kunnen bezoekers dagelijks en tot op de meter de voortgang van de Noord/Zuidlijn en de renovatie van de Oostlijn in Amsterdam volgen. Centraal op de website staat de kaart van Amsterdam, waarop staat aangegeven waar op dit moment gewerkt wordt. Daarnaast bevat de website nieuwsberichten, diverse social media streams en kun je via live cams de werkzaamheden bekijken.

Contentmarketing omdat: Bij contentmarketing denken we snel aan bedrijven die hun product willen verkopen. Wijnemenjemee.nl bewijst dat contentmarketing ook voor overheden interessant is. Door transparant te communiceren over de voortgang van de Noord/Zuidlijn, zorgt de Gemeente Amsterdam voor draagvlak en betrokkenheid onder zijn inwoners. De vele visuele content en de live cams van Wijnemenjemee.nl zijn een perfect voorbeeld van ‘show, don’t tell’.

Webcams laten de Noord-Zuidlijn extra leven

Live-cams langs de Noord/Zuidlijn

5) Vlietkinderen – Konnect

Wat: Kinderopvang Vlietkinderen uit Voorburg heeft voor ouders de ouderportaal Konnect ontwikkeld. Via deze app voor iPhone/iPad en Android blijven ouders in contact met hun kleintjes als de kinderen bij de opvang zijn. De leidsters uploaden foto’s naar de app en ouders kunnen het schriftje van hun kind lezen of een berichtje sturen.

Contentmarketing omdat: Hoewel Konnect alleen te gebruiken is door ouders van wie hun kinderen naar Vlietkinderen gaan (oftewel: bestaande klanten), is ook deze app een vorm van contentmarketing:

  • De content die via de app wordt ontsloten is uitermate relevant en waardevol voor de ouders.
  • Via de app krijgen en behouden ouders het vertrouwen in Vlietkinderen, wat zorgt voor retentie.
  • De app zet aan tot mond-tot-mond-reclame, wat zorgt voor nieuwe potentiële klanten.

Contentmarketing start bij een goed verhaal

Naast de formele ‘contentmarketing-criteria’ waaraan ze voldoen, hebben deze vijf contentmarketing voorbeelden nog iets met elkaar gemeen: stuk voor stuk vertellen ze een geloofwaardig verhaal aan hun doelgroep. Van het verhaal dat lekker eten niet moeilijk en duur hoeft te zijn (Allerhande) tot dat de nieuwe Noord/Zuidlijn voor iedereen wordt ontwikkeld (Wij nemen je mee). Dus voordat je aan de slag gaat met contentmarketing voor jouw organisatie: bedenk eerst welk verhaal je je doelgroep wilt vertellen. Met deze bouwstenen van een goed verhaal kom je alvast een heel eind.

Over de auteur: Pien van der Steen

Waar het gaat om online communicatie geloof ik in een doordacht samenspel van techniek, design en content. Met altijd de doelgroep als middelpunt. Als online adviseur bij Presenter maak ik me sterk voor de plek van content in dit samenspel. Het liefst houd ik me bezig met strategische vraagstukken, optimalisatie en het slim organiseren van content en redactieprocessen. Op De Kracht van Content blog ik over contentmarketing, social media en contentstrategie.

Tags: content marketing, Storytelling



0 reacties op dit artikel
  • Saar zegt:

    Hoi Pien,

    Bedankt voor je interessante artikel. Fijn om eens wat Nederlandse voorbeelden op een rijtje te zien.
    Ik kwam daarstraks een artikel tegen dat je wellicht interessant vindt:
    http://geniuswhale.com/37-fantastische-voorbeelden-van-content-marketing/

    Welke vorm van contentmarketing zie jij het liefst?
    En welke werkt het best voor jouw website?

    Bedankt en tot gauw!
    Saar

    • Pien zegt:

      Hoi Saar,

      Dank voor je reactie! En een mooi artikel, lekker veel voorbeelden. Dat inspireert altijd wel, vind je niet?

      Zelf heb ik niet echt een voorkeur voor een bepaalde vorm van contentmarketing. Belangrijk is vooral dat wat je doet, écht aansluit bij het verhaal van je organisatie en dat het geen trucje wordt. Contentmarketing is natuurlijk ontzettend populair, maar daardoor zie je ook dat er een hoop niet-relevante rommelcontent ontstaat. Zo zonde. Lees anders ook eens dit blog van mijn collega Sjors: https://dekrachtvancontent.nl/contentmarketing/waarom-zou-je-aan-contentmarketing-doen/.
      En misschien is onze whitepaper Starten met contentmarketing ook wel interessant voor je! http://www.presenter.nl/whitepapers/whitepaper-contentmarketing/

      Pien

  • Saar zegt:

    Bedankt!

    • Pien zegt:

      Hoi Teun,

      Interessant voorbeeld! Alleen is dit contentmarketing? Als Jelle en zijn Makkelijke Moestuin-methode zijn bedacht om het product (vermiculiet / makkelijke moestuinmix) te verkopen, is het inderdaad zeer geslaagde en slimme contentmarketing. Maar in dit geval denk ik dat het product is ontwikkeld om meer business te genereren uit de methode. In dat geval is Jelle gewoon een slimme ondernemer, die doet wat elke andere slimme ondernemer doet: een nieuw product ontwikkelen en op de markt brengen.