Contentmarketing: 3 succesvolle voorbeelden

Contentmarketing is inmiddels de hype voorbij en is een vast onderdeel voor online teams en marketingteams die online maximale aandacht willen krijgen. Grote merken investeren al veel in contentmarketing, maar ook als je geen multinational bent kun je het verschil maken met goede en deelbare content. Hieronder een paar voorbeelden van contentmarketing binnen verschillende organisaties.

 

#1 KLM Space Flight

KLM Space Flight contentmarketing

Met de Win A Space Flight actie kunnen bezoekers van de website met KLM een trip naar de ruimte winnen. KLM laat een weerballon op in de VS en jij mag raden waar en op welke hoogte dit object uit zal komen. Natuurlijk, de prijs is fantastisch en het design van de website is geweldig. Ook is er veel aandacht geschonken aan het geluid en de uitstekende voice-over.

Het interessante gedeelte zit hem in het delen van de actie. Nadat jij je plek hebt bepaald kun je de actie delen met je vrienden. Meestal is dit het moment dat je gaat nadenken: ‘wat heb ik eraan als ik deze actie ga delen’? KLM houdt een mooie worst voor je neus: door de actie te delen zal de omvang van je gekozen plek groter worden en heb je dus meer kans op winst van de reis naar de ruimte. Een zeer slimme zet, omdat het delen van de actie ook daadwerkelijk aansluit op de beleving die je op de website meemaakt.

#2 Haunted House in Niagara Falls

Foto van doodsbange mensen in het Haunted House

Soms is een simpel idee ontzettend briljant. Stel je runt een spookhuis. Je prijst natuurlijk je spookhuis via advertenties aan als het engste spookhuis van de wereld. Je kunt natuurlijk ook een Niagara Haunted House Flickr stream maken waarop je de reacties van de bezoekers zelf kunt zien. Wat vind jij overtuigender? Een advertentie of de foto’s? Overigens zijn deze foto’s ontzettend veel gedeeld en veel grote sites als CBS News en de Huffington Post hebben aandacht besteed aan deze ‘content’.

#3 Coolblue’s Youtube kanaal

Screenshot van Coolblue Youtube video's

Coolblue is één van de grootste webshops in Nederland en wil zich onderscheiden door perfecte klantenservice. Ze zijn “geen warenhuis, maar een verzameling specialisten”, zoals te lezen is in de introductie van hun Youtube-kanaal. Om dit statement te ondersteunen vind je op het Youtube-kanaal tal van productrecensies, antwoorden op kijkersvragen en achtergrondreportages over technische onderwerpen als draadloze netwerken of besturingssystemen. Door deze video’s en informatie claimt Coolblue het aanzien van een betrouwbare retailer die weet waar het over gaat. En waar kopen mensen het liefst hun spullen? Juist.

Het is ook sterk dat Coolblue reageert op vragen in de commentaren onder de Youtube video’s. Hun service reikt dus verder dan alleen contact via de eigen website. De meest succesvolle video’s zijn meer dan 100.000 keer bekeken. Met bijna 7.000 abonnees bouwen ze gestaag aan hun online autoriteit.

Succesfactoren van contentmarketingcampagnes

Wat zijn nu de succesfactoren van deze campagnes? Bij alle cases is steeds ontzettend goed nagedacht over:

  • Wat de unieke waarde is van de content
  • Hoe de content gedeeld moet worden
  • Hoe de content aansluit op het verhaal van de organisatie
  • Welk platform het meest geschikt is voor de boodschap

Zoals je ziet kan elk bedrijf met goede content marketing online excelleren. Ik ben ook benieuwd welke mooie voorbeelden van content marketing jij recent tegen bent gekomen. Laat het mij weten in de comments of op Twitter.

Meer lezen over content en content marketing?

Over de auteur: Tim van Waard

Ik ben gespecialiseerd in (interne) social media, content marketing en community management. Ik help organisaties het maximale uit hun online communicatie te halen. Door kennis en verhalen te delen inspireer ik organisaties om meer uit hun content te halen.

Tags: content, klm, content marketing, social media marketing, online marketing



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond