Waarom zou je aan contentmarketing doen?

Wanneer je dit leest, is de kans groot dat je overweegt om met contentmarketing te beginnen. Of je bent er al mee begonnen. Je hebt je verdiept in het onderwerp en een idee gekregen van wat je er mee wilt bereiken en hoe je dit wil gaan doen. Maar heb je al nagedacht over waarom je contentmarketing bedrijft?

Als je in Google op de term ‘contentmarketing’ zoekt, krijg je 7 miljoen Nederlandstalige zoekresultaten. Communicatieprofessionals en -bureau’s schrijven er graag over en op dit moment lees je artikel nummer 7.000.001 over dit onderwerp. Wanneer je op ‘gootsteen ontstoppen’ zoekt, krijg je 27.400 zoekresultaten. Blijkbaar hebben meer mensen last van een verstopte salesfunnel dan een gootsteen die niet goed doorloopt. 

Wat zijn de voordelen van contentmarketing?

Toen ik met dit stuk begon had ik netjes een opsomming gemaakt van de voordelen van contentmarketing. Dat het een marketingtechniek is die je helpt je autoriteit binnen de branche waar je in actief bent te vergroten, dat je de zichtbaarheid van je merk vergroot, dat je aan een betekenisvolle relatie met je klanten bouwt en leads genereert. Ik zou deze mooie opsomming afsluiten met wat contentmarketing oplevert: blijere klanten die niet kunnen wachten om van je diensten of producten gebruik te maken. Maar dit is geen antwoord op de vraag waarom je aan contentmarketing zou moeten doen. Dit is wat de voordelen van contentmarketing zijn.

content-marketing-pak

Contentmarketing: hoe doe je dat?

In een ander artikel zou ik schrijven dat het meer is dan een blog over je expertise beginnen en dat je er ook niet bent met enkel een Youtube-kanaal of een Facebook-pagina. Dat zijn slechts dragers van de boodschap. Verhalen vertellen waar je je doelgroep mee raakt, daar draait contentmarketing immers om. Dat het een langetermijnrelatie met je klant is die dieper gaat dan een snelle druk op de koopknop. Er zou staan dat je klein moet beginnen en dat contentmarketing een kwestie van een lange adem is. En dat het even kan duren voordat het resultaat zichtbaar is. Rome is per slot van rekening ook niet in één dag gebouwd. Maar ook dit is geen antwoord op de vraag waarom je aan contentmarketing zou willen doen. Dit is hoe je contentmarketing uitvoert.

Contentmarketing is geen garantie voor succes

Contentmarketing is geen Obelix die in een ketel toverdrank is gevallen. Er is geen garantie dat je contentmarketing-inspanningen resultaat opleveren.  Maar waarom zou je er dan zoveel tijd, geld en energie insteken? En als je dan verhalen gaat vertellen via contentmarketingtechnieken, welk verhalen vertel je dan? En waarom juist die verhalen? Waarom zouden je klanten hun kostbare tijd aan jouw verhaal besteden? De kinderen moeten nog naar bed en ze willen dat boek van Simon Sinek dat al weken op de tafel ligt graag lezen.

Contentmarketing en de fietsenmaker

Waarom zet die goede fietsenmaker altijd een fietspomp naast zijn deur die je gratis kunt gebruiken? Hij verdient toch zijn brood met de reparatie van lekke banden en de verkoop van fietspompen? Maar die ene keer dat je band zo zacht was dat je bijna op je velgen reed, was je maar wat blij dat die fietspomp daar stond. Dát is waardevolle content. Deze fietsenmaker snapt waar fietsers behoefte aan hebben en tegen welke problemen zij als fietser aanlopen. Hij wil dat mensen met plezier fietsen en dat ze goed voor hun fiets zorgen. Daarom zet hij die fietspomp buiten.

Wanneer je er om verlegen zit, is zelfs lucht waardevolle content.

Wanneer je er om verlegen zit, is zelfs lucht waardevolle content.

Begin met het waarom

Natuurlijk, de fietspomp buiten levert nieuwe klanten op. Bij een lekke band of bij de aanschaf van de fiets zullen sommige mensen die zijn pomp hebben gebruikt aan hem denken. Niet omdat hij zo’n geweldige salespitch had, maar omdat hij ze had geholpen toen ze hem nodig hadden. Zonder er direct iets voor terug te verwachten. Contentmarketing werkt net zo. Doe als Simon Sinek en begin met het waarom. De vraag waarom je aan contentmarketing moet doen, is hem beantwoorden. Waarom wil je dat eigenlijk? Als het eerste antwoord niet bevredigend is, stel hem je zelf dan net zo lang tot je de intrinsieke motivatie weet te benoemen. Pas dan kun je contentmarketing bedrijven die echt waarde toevoegt. Niet alleen voor je organisatie, maar vooral voor je klanten.

 

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: contentmarketing, begin with the why



2 reacties op dit artikel
  • Michiel Noij zegt:

    Interessant artikel Sjors. Annemarie Koks heeft hier recent ook een leuke invalshoek aan gegeven: waarom met contentmarketing beginnen: ja waarom niet! Essentie hiervan is dat je iets moet maken voor klanten waar ze op zitten te wachten. Dus eigenlijk ook weer de why van Simon Sinek.

    • Sjors Bos zegt:

      Hoi Michiel, bedankt voor de interessante link.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond