Contentmarketing Nutella

Contentmarketing is een cadeau: 3 Nederlandse voorbeelden

Contentmarketing is als een cadeau voor iemand kopen. Je zoekt het met liefde uit met de persoon die het ontvangt in gedachten. Je doet de ontvanger er een plezier mee. Zo werkt het ook bij contentmarketing. Maar hoe doe je dat? En hoe ziet zo’n contentmarketingcadeau er uit? 3 voorbeelden van Nederlandse bodem.

Aan de zorg waarmee iemand een cadeau voor je uitzoekt, kun je zien hoe belangrijk je voor die persoon bent. Iemand die je afscheept met wéér een Mickey Mouse-stropdas of een bosje bloemen van het benzinestation, kent je niet goed en heeft bovendien weinig tijd en moeite gestoken in de selectie van je cadeau. En die laatste cd van Angus & Julia Stone kopen voor iemand met een Frans Duijts-dekbed in het kader van de muzikale opvoeding, dat getuigt van zendingsdrang en zal waarschijnlijk niet worden gewaardeerd. Grote kans dat de Angus en Julia Stone-cd een nieuw leven krijgt als onderzetter voor een Wolter Kroes-mok. Dat was niet de bedoeling.

Zo maak je van contentmarketing een cadeau

Maar hoe kies je nou een cadeau uit dat echt op prijs wordt gesteld? Hoe zorg je er nu voor dat je contentmarketing als een cadeautje voelt? Mooi inpakpapier en een grote strik zijn niet genoeg. Het gaat immers om wat er in het pakje zit. Contentmarketing is een cadeau wanneer het:

  • met liefde is gemaakt;
  • er voor zorgt dat jouw verhaal samenkomt met de leefwereld van je klant;
  • een wens of behoefte van je klant vervult;
  • het leven van je klant leuker of gemakkelijker maakt;
  • de relatie met je klant versterkt.

Cadeau 1: Mensen die vertellen hoe mooi hun werk is

Website Werken voor Nederland

Wie op zoek is naar een baan, wil graag van te voren weten wat deze inhoudt. De vacaturetekst geeft vaak een aardig idee van wat er van je verwacht wordt in een functie, maar wat het werk nu écht in de praktijk inhoudt, dat weet je vaak pas na je eerste maand in functie of na een sollicitatiegesprek. Wie naar Werken voor Nederland gaat, krijgt naast de standaard vacatureteksten een kijkje in de keuken van de wereld die de Rijksoverheid heet. Aan de hand van echte verhalen van echte mensen die voor de Rijksoverheid werken, leer je wat de Rijksoverheid doet en wat voor mensenwerk daarbij komt kijken. Wat complex is wordt aan de hand van infographics uitgelegd. Van de beveiligers tijdens Prinsjesdag tot de beleidsmedewerker op een ministerie, allemaal laten ze zien hoe mooi hun werk is. Leuk om te lezen en boordevol nuttige informatie voor wanneer je besluit te solliciteren. Een mooi voorbeeld van het credo show don’t tell. Werken voor Nederland brengt werken voor de Rijksoverheid dichtbij en toont de bezieling van zijn medewerkers. Door het verhaal van de Rijksoverheid te verpakken in een menselijk verhaal, weet je meer en raak je betrokken bij het werk dat ambtenaren doen. Informatief en inspirerend tegelijk.

Cadeau 2: Een excuus om (meer) hazelnootpasta te eten

Alles met Nutella-website

Dat je hazelnootpasta op je brood kunt smeren, dat is algemeen bekend. Maar je kunt er veel meer mee. Posts op social media over wat je met Nutella kunt doen, zijn razend populair. Nutella springt hier slim op in met Alles met Nutella. Op deze website en bijbehorende Facebookpagina geeft de Italiaanse chocoladegigant recepten van dingen die je met dit bruine goud kunt maken. Zo staat er op de site hoe je een hazelnotenpasta-kersttulband kunt maken, maar ook hoe je de potten een tweede leven kunt geven én ze er ook nog eens mooi uit kunt laten zien. Nutella heeft niet alleen goed gekeken naar wat er leeft onder zijn klanten, ze laten ze ook aan het woord op de site. Heb je iets lekkers of bijzonders gemaakt met hazelnootpasta? Alles met Nutella zet je in het zonnetje. De site geeft je een legitiem excuus om meer pasta te smullen zonder als Winnie the Pooh je handen in de pot te hoeven steken.

Cadeau 3: Vlinders in je buik

NS Hartkloppingen op Tumblr

Die leuke jongen met groene muts en onwijs blauwe ogen in de intercity van Zwolle naar Enschede. Had je nou maar om zijn nummer gevraagd. En dat meisje die van dezelfde schrijvers houdt als jij, waar je zo fijn mee zat te praten. Net toen je de moed had verzameld om haar te vragen om iets met je te drinken, kwam de trein aan op station Leiden Lammenschans. Ze dacht aan haar bagage, nam deze ook mee en verliet de trein. De populairste rubriek van de spoorglossy Rails dat de Nederlandse Spoorwegen maandelijks in de trein verspreidde, was de rubriek Hartkloppingen. In deze rubriek konden treinreizigers oproepen plaatsen voor mensen die ze in de trein gezien hebben en graag nog een keer zouden willen ontmoeten. In 2008 stopte de NS met het blad en stopten ook de Hartkloppingen. De rubriek werd gemist door de amoureuze treinreizigers. Want hoe moesten ze nou in contact komen met die persoon waar ze via de weerspiegeling van het raam oogcontact mee hadden? De rubriek werd zo gemist dat reizigers zelf maar Treinflirt.nl begonnen. Toen de NS in 2012 de Hartkloppingen op Tumblr nieuw leven in blies, waren veel treinreizigers maar wat blij. Dat was nou precies wat ze wilden hebben.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: contentmarketing



3 reacties op dit artikel
  • Marcel van der Quast zegt:

    Bedankt voor je mooie woorden over Werken voor Nederland, Sjors.
    Goede inspiratie voor ons om door te blijven gaan. Want er staan natuurlijk mooie verhalen op onze site, maar het moeten er nog veel meer worden.

  • Sandra Boerema zegt:

    Mooie voorbeelden Sjors. En ik ben het helemaal met je eens. Goede contentmarketing is een cadeautje, een cadeautje waar jouw klant echt behoefte aan heeft of gewoon blij van wordt.

  • Content Marketing zegt:

    Mooi stukje content ja, hele delen van content is een genot voor de lezer zeker als je de lezer kan prikkelen. Het is als het lezen van een boek.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond