Wat moet een webredacteur kunnen? Vijf basisvaardigheden
Ben je net afgestudeerd en wil je gaan schrijven voor het web? Of misschien denk je aan een carrièreswitch? Wat wordt er van je verwacht als ‘webredacteur worden’ je droom is? Lees deze vijf basisvaardigheden voor de beginnende webredacteur en je hebt zeker een goede basis!
1. Schrijf voor het web
Veel organisaties gebruiken teksten op B1-niveau en verwachten dat jij op dit niveau kunt schrijven. Overheden zijn vanaf 2015 zelfs verplicht om teksten op B1-niveau te schrijven. Naast B1-schrijven maak je je teksten ook op andere manieren sterk(er). Schrijf voor een doelgroep en bepaal een kernboodschap. Houd je tekst kort en bondig. Richt daarnaast je tekst op de informatie die de ontvanger zoekt en niet op wat jij wilt zenden.
Webrichtlijnen zijn ook onderdeel van het schrijven voor het web. Deze richtlijnen zijn opgesteld door de overheid. Het is voor overheidswebsites verplicht om deze in te richten aan de hand van de Webrichtlijnen. Ga je dus voor de overheid werken, dan is het verstandig om je hier in te verdiepen. Maar ook voor andere organisaties en bedrijven is het goed om deze richtlijnen (deels) te gebruiken. Websites zijn zo beter vindbaar, interactiever en responsive. Daarnaast zijn ze beter geschikt voor mensen met een functiebeperking of ouderen.
2. Weet hoe je SEO toepast
Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine. Met zoekmachineoptimalisatie ben je beter vindbaar in Google. SEO is daarom een belangrijk onderdeel van het takenpakket van een webredacteur. Een belangrijke regel bij SEO: Schrijf vooral sterke en relevante content! Google vindt goede teksten steeds belangrijker. Bekijk ook welke zoekwoorden je bezoeker gebruikt, maak goede (tussen)koppen en gebruik ALT-teksten bij afbeeldingen. Je maakt hiermee een pagina niet alleen beter vindbaar, lezers kunnen zo ook beter scannen. Let op technische aspecten die je kunnen helpen bij het beter vindbaar worden in Google. Vul daarnaast altijd een goede paginatitel en meta description in, voor een nette presentatie in de Google zoekresultaten.
3. Beheers contentmanagementsystemen (CMS)
Alleen al in Nederland bestaan honderden verschillende contentmanagementsystemen. Je kunt onmogelijk bekend zijn met elk systeem, maar als webredacteur heb je wel enige basiskennis nodig. Gelukkig lijken de meeste CMS’en in de basis op elkaar. De kennis doe je voornamelijk op door te oefenen en meerdere systemen te gebruiken. Veel gebruikte systemen binnen Nederlandse bedrijven zijn onder andere WordPress, Drupal, Joomla, GX, Typo3 en Tridion. WordPress is een gemakkelijk systeem om mee te beginnen en is gratis te downloaden en te installeren.
4. Weet hoe je social media zakelijk gebruikt
Als webredacteur word je soms gevraagd de social media van de organisatie te beheren. Veelal komt dit neer op Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube en/of een blog van de organisatie. Hoe organisaties social media gebruiken, verschilt nog heel erg. Sommigen hebben een social media strategie en houden zich hier strikt aan, sommigen doen maar wat. Probeer duidelijk te krijgen wat er van je verwacht wordt, en bekijk wat jij eventueel kunt verbeteren.
5. Gebruik Google Analytics
Als webredacteur is het handig als je enige basiskennis hebt van Google Analytics. Door de data van jouw website te analyseren en juist te interpreteren weet je wat jouw werk te weeg brengt. Of wat je juist moet wijzigen omdat bepaalde content niet blijkt te werken. Met de cijfers uit Google Analytics kun je ook eventuele aanbevelingen goed onderbouwen. Via de Google Analytics Academy kan je een gratis online Analytics training volgen.
Als contentspecialist bij online communicatiebureau Presenter kom ik bij diverse klanten. Hierdoor leer ik in een korte tijd erg veel. Iedere organisatie werkt met andere CMS’en, hebben een andere manier van schrijven en spreken verschillende doelgroepen aan. Zaken waar ik als contentspecialist snel op in moet spelen. Practise makes perfect, zegt men. Zelf oefenen? Start een eigen blog in bijvoorbeeld WordPress. Met het bijhouden van een eigen blog leer je schrijven voor het web en een doelgroep, en kun je Google Analytics in de praktijk toepassen.
Over de auteur: Danila van der Valk
Online content blijft altijd in ontwikkeling. Als contentspecialist bij Presenter schrijf en optimaliseer ik content voor diverse klanten en help ik bij webredactie en contentmigraties.