Google loves content

Google houdt steeds meer van content

SEO – of zoekmachineoptimalisatie – is een vak apart. Waar we ooit in Nederland voorzichtig met Ilse en Altavista het internet verkenden, is Google in Nederland tegenwoordig praktisch een monopolist. Online zoeken wij niet, we googlen. SEO-consultants zullen zich dan ook voornamelijk richten op consultancy op Google rankings voor hun klanten. Maar ook voor webredacteuren en content managers is het een onlosmakelijk deel van hun takenpakket. Gelukkig maakt Google het werk steeds makkelijker voor webredacteuren, want Google houdt steeds meer van content.

Content is king, zo logisch

Hoe Google precies bepaalt welke resultaten op de eerste pagina geplaatst worden bij zoekopdrachten, zal waarschijnlijk altijd een mysterie blijven. Google houdt de kaarten over haar algoritmes strak tegen de borst. Zo wil zij zogenaamde black hat SEO praktijken ontmoedigen. Maar dat algoritme is in elk geval aan voortdurende verandering onderhevig. Die veranderingen proberen de zoekresultaten relevanter voor gebruikers te maken én zijn goed nieuws voor webredacteuren:

  • Gebruiker zoekt goede, kwalitatief sterke content
  • Google wilt gebruiker betere zoekresultaten leveren
  • Google’s algoritme zoekt naar kwalitatief sterke content
  • Webredacteur moet kwalitatief sterke content maken

Uit die redenering kun je dus concluderen dat zoekmachineoptimalisatie steeds vaker neerkomt op het optimaliseren van je content! Natuurlijk zullen technische SEO-trucs nog altijd een positief effect hebben op je search engine results position (SERP). Maar de kracht van je content wordt steeds meer bepalend. Dat hebben we te danken aan recente updates van het Google Search algoritme: Panda en Hummingbird.

Panda straft lage kwaliteit af

De Panda update voor het zoekalgoritme van Google stak voor het eerst de kop op begin 2011. Het had nadrukkelijk als focus het afstraffen van slechte websites en het promoten van goede websites. In een interessante blogpost over Google Panda zet de zoekgigant een aantal voorbeeldvragen uiteen waarmee zij de kwaliteit van een site toetsen. En die voorbeeldvragen zijn nagenoeg allemaal gericht op kwalitatief sterke content:

  • Is de pagina geschreven door een expert of is de inhoud meer oppervlakkig?
  • Biedt de pagina originele content?
  • Is de pagina goed geredigeerd of lijkt het een haastklus te zijn?
  • Bevat de pagina spellings- stilistische of feitelijke fouten?

En misschien wel de meest interessante vraag van allemaal: zou je dit artikel in een tijdschrift, boek of encyclopedie verwachten?

Panda en de content audit

Hoe kun je maximaal profijt halen uit de Panda update? Het voor de hand liggende antwoord is natuurlijk: produceer structureel betere content. Maar de Panda update is ook een goede reden voor een content audit. Duik eens in je reeds gepubliceerde content. Vraag jezelf af of het wel de kwaliteit heeft die Google wenst én, natuurlijk nog belangrijker: die je gebruiker wenst. Door aan de hand van een content audit de kwalitatief slechtere content te snoeien, houd je een afgeslankte site over met beter content: beter voor Google, beter voor je gebruiker en makkelijker te onderhouden. Regelmatige content audits zouden dan ook een vast onderdeel van de lange termijn planning van je website behoren te zijn.

Hummingbird: context wordt belangrijker

Waar ‘Panda’ een aanpassing was op het zoekalgoritme, is de vorig jaar uitgebrachte Google Hummingbird een radicaal nieuwe versie van het algoritme. Zie het als het finetunen van een motor versus het installeren van een compleet nieuwe motor. Want we zoeken tegenwoordig anders dan in de begintijden van Google. Waar vroeger de zoekmachine keek naar ieder individueel woord in je zoekopdracht, kijkt Google dankzij Hummingbird nu meer naar de complete strekking van de zoekopdracht.

Het einde van keyword stuffing

De lancering van Hummingbird is logisch, als je bedenkt dat we steeds vaker via onze smartphones zoekopdrachten uitvoeren. En steeds vaker zijn die zoekopdrachten ook gesproken zoekopdrachten; sneller en makkelijker dan typen. Daarom zoekt Hummingbird met behulp van onder andere synoniemen niet langer naar de woorden in de zoekopdracht, maar meer naar de strekking ervan. Dus nu hoef je niet meer in telegram stijl ‘Italiaans restaurant Utrecht’ te vragen aan Google, maar zou ‘lekker Italiaans eten in Utrecht’ ook het gewenste resultaat op moeten leveren. Op deze manier verliest het volstouwen van je content met specifieke keywords zijn plek in het proces voor zoekmachineoptimalisatie.

Webredacteuren moeten van Google houden

Panda en Hummingbird leveren uiteindelijk betere en beter leesbare content op. Zo voldoen we meer aan de behoefte van de gebruiker en maakt het leven van de webredacteur weer leuker en creatiever. Dus Google mag dan steeds meer van goede content houden, webredacteuren hebben ook steeds meer reden om van Google te houden!

Meer weten?

Over de auteur: Steven Kamminga

De zoektocht naar de kracht van je content blijft een razend interessant onderdeel van ons vakgebied van online communicatie. Mijn blogs voor De Kracht van Content staan daarom vaak in het teken van de analyse en strategie van die content.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, contentaudit, Google, SEO



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond