Vuurwerk

Content maken die eruit knalt? Volg deze 4 richtlijnen

Wat doe je als de content op je website het leven leidt van een vereenzaamde bejaarde? Als die, zelden of nooit bezocht, wegkwijnt achter de virtuele geraniums? Dat is geen fictie: zo’n 60 tot 70 procent van de pagina’s op een willekeurige bedrijfswebsite wordt nooit bekeken. Bezoekersaantallen van soms – nee, echt – nul. Hoe kan dat? En wat doe je eraan?

Maak content voor mensen, niet voor je bedrijf

Dus je wilt je fantastische leaseplan promoten, je net bedachte nieuwe product aan de man brengen, met de feestelijke opening van een nieuw ziekenhuis jezelf in de kijker spelen? Verrassing:

Spongebob zegt: het kan niemand wat schelen Foto via 9gag

Niemand zit te wachten op jouw bedrijf. Ja, lees dat nog maar eens. Mensen zijn niet op zoek naar jouw bedrijf, maar naar een oplossing van hun probleem. Of ze zoeken een manier waarop zij iets kunnen doen wat ze graag willen doen.

Als je daarop aansluit met je content, ben je alweer een stap verder. Vertel niet over je leaseplan, maar over de kinderen die voor het werk nog snel naar school kunnen worden gebracht. Vertel niet over de feestelijke opening, maar over hoe het nieuwe ziekenhuis het leven van de patiënten en bezoekers makkelijker maakt.

Storytelling: maak pakkende verhalen

Dus je wilt een fantastisch verhaal vertellen over hoe jouw ziekenhuis het leven van patiënten en bezoekers makkelijker maakt, maar na drie regels denkt iedereen:

 Foto via GIPHY

Een verhaal is pas boeiend als je een pakkende manier vindt om het te vertellen. Daarvoor zijn er een aantal basisregels voor storytelling.

Maar niet alleen storytelling is belangrijk, ook degene die het verhaal vertelt, telt mee. Zorg ervoor dat je mensen aantrekt die weten hoe dat moet. Die een pakkend verhaal in elkaar kunnen zetten, schrijven, filmen, of wat dan ook. Die de verhalen zien die er binnen je organisatie liggen en die weten hoe ze op een goede manier aandacht kunnen genereren voor je werk. En geef die mensen vervolgens de ruimte om hun werk te doen.

Optimaliseer: spreek de taal van je doelgroep

Dus je wilt je kleding onder de aandacht brengen. Hoe noem je die dan: een ‘deugdelijk ensemble’ of een ‘passende outfit’? Waar zou je zelf naar zoeken? Je kunt content maken die niemand ziet omdat je niet de juiste zoektermen gebruikt. Of je kunt je website zó ingewikkeld maken dat niemand de content vindt waar ze naar op zoek zijn. Terwijl die er wel op staat – je weet wel, ergens in de sitestructuur.

 Foto via GIPHY

Daarom moet je zorgen dat je website én je content geoptimaliseerd zijn. Dat betekent:

Creëer gericht content: meer is niet beter

In het contentonderzoek van Contenteer staat dat bedrijven van plan zijn om komend jaar meer content te produceren, hoewel maar weinig bedrijven weten hoe goed hun bestaande content het gedaan heeft.

Meer content is niet beter.

Sterker nog, je bezoeker zal verzuipen als je nog meer content gaat produceren met dezelfde fouten.

drowning snowman by timothymh Foto van Timothymh via Deviantart

Het is belangrijk om gericht content te creëren. Ga nooit in het wilde weg content maken omdat je het idee hebt dat dat hoort, of – nog erger – omdat iedereen het doet.

Wat wel kan: content maken als mensen op je website komen zoeken naar bepaalde informatie, maar als je met de huidige content niet aan die vraag voldoet. Of: content hergebruiken in een ander format, bijvoorbeeld om het te kunnen gebruiken op een ander kanaal.

Al deze tips opgevolgd?

Dan heb jij straks content die mensen laat:

 Foto via GIPHY

Over de auteur: Esther Scherpenisse

Esther Scherpenisse is contentmarketeer bij Whiteside Online Marketing. Ze helpt bedrijven om op een klantvriendelijke, gerichte en effectieve manier marketingresultaten te bereiken. Dat doet ze met online advies en relevante content, zoals blogs, social posts en commerciële webteksten. Esther was voorheen contentspecialist bij Presenter.



0 reacties op dit artikel