TimesSquare advertisements

Adblockers: exit gepersonaliseerde content?

Adblockers zijn opeens een hot topic sinds ze vorige week ook voor de nieuwste versie van iOS te downloaden zijn. Bedrijven klagen dat ze hierdoor inkomsten mislopen. Maar adblockers blokkeren ook cookies. Betekent dit dan het einde van gepersonaliseerde content?

Wat zijn adblockers?

Een adblocker is een mobiele app of plugin die je in je browser kunt installeren. Adblockers maken gebruik van een tekstbestand met een lijst trefwoorden. Als de adblocker één van de trefwoorden van deze lijst op de website vindt, dan blokkeert hij dit element.

Deze technologie biedt meerdere voordelen voor gebruikers. Door het gebruik hiervan:

  • zie je (bijna) geen advertenties meer;
  • laden je websites sneller (omdat de reclame niet geladen hoeft te worden);
  • en surf je veiliger en anoniemer.

Wat is het verband tussen adblockers en online personalisatie?

Adblockers blokkeren niet alleen advertenties, maar ook trackers. Trackers plaatsen tijdelijke tekstbestanden, beter bekend als cookies, op de computer van de gebruiker. De cookies houden vervolgens het online gedrag van de bezoeker bij.

Je zou denken dat de blokkade van cookies online personalisatie bemoeilijkt, omdat je cookies gebruikt om content te personaliseren. Dit is niet het geval. Er zijn namelijk 2 soorten cookies:

  • 1st party cookies komen van de website die ik bezoek. Deze cookies onthouden bijvoorbeeld mijn inloggegevens en mijn online gedrag op de website.
  • 3rd party cookies kunnen mijn surfgedrag volgen nadat ik de website verlaat. Die cookies komen bijvoorbeeld via een advertentiebanner op mijn computer. Aan de hand van deze cookies worden de advertenties, die ik vervolgens zie, aangepast op mijn voorkeuren en mijn online gedrag.

Adblockers blokkeren normaal gesproken alleen 3rd party cookies. En laten 1st party cookies nu nét de cookies zijn die je gebruikt om content te personaliseren. Wat een geluk.

Waar moet je rekening mee houden?

Omdat adblockers standaard alleen 3rd party cookies blokkeren zijn ze geen bedreiging voor gepersonaliseerde content.

Maar het is goed om te weten dat:

  • er allerlei anti-tracking plugins bestaan waarmee je behalve advertenties ook alle cookies en andere trackers kunt weren (bijvoorbeeld Ghostery of Privacy Badger);
  • er mensen zijn die Do Not Track aanzetten of alle cookies weigeren aanvinken waarmee ze alle cookies weigeren;
  • en er mensen zijn die regelmatig hun cookies wissen.

Indien bezoekers überhaupt geen cookies accepteren, is het nog mogelijk om gegevens te verzamelen via een persoonlijke omgeving waar bezoekers kunnen inloggen met een profiel. Of via offline data zoals klantenservicegegevens, enquêtes en focusgroepen.

Over het algemeen accepteren mensen gewoon 1st party cookies. Gelukkig, want zo kun je je bezoekers relevante content voorschotelen en je website servicegerichter maken. Meer lezen over hoe je online personalisatie aanpakt voor jouw organisatie? Bekijk dan het stappenplan voor online personalisatie. Bedenk wel dat het goed is om altijd transparant te zijn over welke informatie je verzamelt en hoe je die gebruikt.

Adblockers: vooralsnog geen bedreiging voor online personalisatie

Adblockers betekenen voor online personalisatie dus niet het einde. Standaard blijven 1st party cookies actief met adblockers. En zijn er bezoekers die ook 1st party cookies weigeren? Dan nog zijn er mogelijkheden om gepersonaliseerde content aan te bieden, ook voor bezoekers die liever wat anoniemer surfen. Online personalisatie is voorlopig dus nog alive and kicking.

Over de auteur: Jeske Boef

Online vind ik niets zo belangrijk als heldere content, toegankelijk voor iedereen. Als contentspecialist bij Presenter ondersteun ik, met mijn passie en expertise, opdrachtgevers bij o.a. contentmigraties en de optimalisatie van webteksten.

Tags: personalisatie, cookies, Online personalisatie, customer service, adblockers



0 reacties op dit artikel
  • Andy zegt:

    – Personalisatie cookies (1st party: zoals Google Analytics) worden niet geblokkeerd maar 3th party cookies (DoubleClick e.d.).
    – Om die reden geen verband tussen adblockers en online personalisatie.
    – Bedrijven kunnen wel personaliseren; sterker nog; er kan gepersonaliseerd worden waarbij rekening wordt gehouden of iemand wel of geen Ad Blocker heeft.

    • Jeske Boef zegt:

      @Andy, dank je wel voor je reactie. Je hebt gelijk. Ik ga er even induiken en pas het aan.