Strategische keuzes mobiel: op weg naar een multi screen contentstrategie
Je hebt veel tijd en energie gestoken in de content op je website. Maar werkt jouw content ook op elk platform, device of scherm? Met een multi screen contentstrategie publiceer je krachtige content op elk scherm. Maar hoe kom je daar? En hoe past mobiel in je online strategie?
Strategische keuzes voor mobiel
Het is de kunst om krachtige content te maken voor elk scherm. Zeker bij mobiel kan het moment en de locatie erg bepalend of doorslaggevend zijn. Voordat je je gaat verdiepen in een multi screen contentstrategie is het goed je eerst te richten op een stappenplan voor mobiel. Hier maak je strategische keuzes voor mobiel en vorm je de basis voor je multi screen contentstrategie.
Stap 1: onderzoek
Verzamel alle strategische uitgangspunten van je organisatie. Je missie en visie, je marketingstrategie, je online doelstellingen en je huidige doelgroepen. Maar ook onderzoeken over usability of klanttevredenheid. Welke rol speelt mobiel nu in je online strategie? Zijn je campagnes nu ook gericht op mobiel? Doe onderzoek naar de beschikbare informatie en probeer de gegevens die je mist te achterhalen.
Stap 2: analyse mobiel
In deze stap verken je de mobiele markt. Wat is het gedrag van mobiele gebruikers in jouw branche? Wat zijn de trends? Wat is het gedrag van jouw doelgroep? Wat doet de concurrentie? En wat doe jij? Meten is weten! Met een contentaudit analyseer je ook het mobiele gebruik van je huidige content op de website. Welk deel van jouw doelgroep gebruikt een smartphone of tablet, wat is hun vraag en in welke fase? Meet je doelen op alle schermen. Analyseer naast de website ook je social content, je e-mailcampagnes en andere kanalen. Zo weet je wat het aandeel van de mobiele gebruikers op deze kanalen is en kun je daar met je e-mailcampagnes of social media campagnes beter op inspelen.
Maak daarnaast gebruik van usability tests om de huidige gebruikerservaring te analyseren. Op basis van de testresultaten kun je vaak flinke verbeteringen doorvoeren.
Stap 3: evalueren resultaten en online doelen
Na de analyse heb je een goed beeld van hoe je huidige content op mobiel presteert. Wat de gebruikerservaring van de mobiele gebruiker is. En wat de wensen zijn van je doelgroep. Verzamel je conclusies en link ze aan je online doelstellingen. Stel dat je je conversie wilt verhogen, maar een groot deel van je mobiele gebruikers haakt af bij het bestelformulier. Dan is er snel actie nodig. Of je wilt de online service verbeteren terwijl uit je onderzoek blijkt dat je mobiele website slechts een deel van de gevraagde service-onderwerpen bevat. Zo heb je als het goed is veel meer waardevolle inzichten die je allemaal kunt linken aan je online doelstellingen.
Stap 4: strategische keuzes mobiel
Met je conclusies en online doelstellingen kun je mobiel nu een plek geven en strategische keuzes maken. Is dat een responsive website bouwen, een mobile only website, of juist een service-app? Ga je e-mailcampagnes opzetten voor mobiel? Je webcare uitbreiden met nieuwe netwerken of kanalen? Welke keuzes je precies maakt, hangt af van je online doelen, je doelgroep, je organisatie en je budget. Om je mobiele initiatieven te implementeren is het belangrijk om alle activiteiten concreet te benoemen en te prioriteren. Zo voorkom je dat je niet aan alles tegelijk werkt.
Quick wins voor resultaat op korte termijn. En activiteiten gericht op de lange termijn om de klantervaring op elk scherm wezenlijk te verbeteren.
Maak je contentstrategie multi screen
Je hebt nu de basis om een multi screen contentstrategie verder uit te werken. Met als doel relevante content op het juiste moment, op de juiste plek en voor de juiste persoon te publiceren. Op elk scherm. Hulp nodig bij het uitwerken? De 5 tips voor een multidevice contentstrategie helpen je verder op weg.